Poslední úprava: PhDr. Pavel Sojka, Ph.D. (05.09.2018)
Základní principy kultivovaného řečového projevu. Artikulace, fonace, mluvní dýchání. Ortoepie. Řečnická cvičení připravená i nepřipravená. Je vyžadován řečový projev v souladu s českými ortoepickými a ortofonickými pravidly.
Poslední úprava: PhDr. Jana Vlčková, Ph.D. (07.09.2018)
Basic principles of a cultivated speech production. Articulation, phonation, respiration. Orthoepy. Rhetoric exercices. Speech production accorded with Czech orthoepic ant orthophonie rules is required.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Pavel Sojka, Ph.D. (17.09.2018)
HÁJKOVÁ, E. Rétorika pro pedagogy. Praha: Grada, 2011.
BRABCOVÁ, R. - VITVAR, V. Mluvený projev ve škole i mimo školu. Praha: SPN, 1986.
HAVLOVÁ, I. a kol. Kapitoly z rétoriky. Praha: Karolinum, 1991. HŮRKOVÁ - NOVOTNÁ, J.; ŠRÁMKOVÁ, V.: Mluvený projev a přednes. Praha 1991. HŮRKOVÁ, J. Česká výslovnostní norma. Praha: Academia, 1995. KOHOUT, J. Rétorika. Praha: Management Press, 2000.
KRAUS, J. Rétorika a řečová kultura. Praha 2010.
KRAUS, J. Člověk mluvící. Praha 2010. LOTKO, E. Kapitoly ze současné rétoriky. Olomouc: Univerzita Palackého, 1997. SELUCKÝ, O. Logika pro střední školy. Praha: Fortuna 1995. SZYMANEK, K.; WIECZOREK, K.; WÓJCIK, A. Umění argumentace. Úlohy na zkoumání argumentů. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004. SVOBODOVÁ, R. Základy techniky řeči pro (budoucí) učitele. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 1998. VALIŠOVÁ, A. Asertivita v rodině a ve škole aneb zásady přímého jednání mezi dětmi, rodiči a učiteli. Praha: H + H, 1994.
VÁVRA, V. Mluvíme beze slov. Praha 1995
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Pavel Sojka, Ph.D. (05.09.2018)
Zakončení: Zápočet Požadavky k zápočtu: Praktické výstupy dle požadavků vedoucího semináře
Obsah: Rétorika jako funkční disciplína komunikativní výchovy ve škole. Mluvní cvičení. Technika řeči. Komunikace ve škole s přihlédnutím k specifickým potřebám dětí mladšího školního věku.
Cíl: Cílem je vybavit studenty teoretickými znalostmi a praktickými dovednostmi z fonetiky a techniky řeči za dodržování české výslovnostní normy
Lewis, D. Tajná řeč těla. Praha: Victoria Publishing, 2000.
MAREŠ, J.; KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno: MU, 1995.
SVOBODOVÁ, J. Jazyková specifika školské komunikace a výuka mateřštiny. Ostrava: PedF, 2000.
ŠEBESTA, K.: Od jazyka ke komunikaci: didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha: Karolinum, 1999 či 2005.
Šimanovský, Z. Hry pro zvládání agresivity a neklidu. Praha: Portál, 2002. Špačková, A. Moderní rétorika. Praha: Grada Publishing, 2003. ŠVAŘÍČEK, R.; ŠEĎOVÁ, K.; ŠALAMOUNOVÁ, Z.: Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Pavel Sojka, Ph.D. (17.09.2018)
Aktivní práce na seminářích, průběžné plnění požadavků vedoucího semináře. Docvičení bezchybné artikulace a korektní využívání funkčních zvukových prostředků mluvené řeči. Mluvní cvičení připravené i nepřipravené. 2 povolené absence.
Podmínky pro udělení zápočtu:
docházka (nejvýše dvě absence);
přednesení připraveného projevu na téma vztahující se k obsahu studia;
projev může být přednesen s oporou (osnova, prezentace), nesmí však jít o projev čtený;
projev má mít délku 10-15 minut;
projev musí být přednesen ve spisovné češtině a být prost artikulačních nedostatků;
v rámci přípravy na projev přednese uchazeč i kratší, zkušební verzi projevu;
závěrečný projev je nutno přednést nejpozději na posledním semináři (18. 12. 2018).