Poslední úprava: PhDr. Tomáš Gráf, Ph.D. (21.04.2018)
Cílem kurzu je seznámit studenty se současnými výzkumem podloženými a praxí ověřenými přístupy k vyučování anglické gramatiky a s historickým vývojem v této oblasti, který přispívá k současnému stavu. Kurz představuje problémové oblasti ve výuce gramatiky a představuje současné přístupy k jejich řešení současně s přestavením klíčových technik, které by měly tvořit učitelův repertoár. Kurz vybízí k informovanému vyučování gramatiky, který chápe gramatiku jako nástroj komunikace a předávání významu a vyučování gramatice jako proces vědomého rozhodování o tom co učit, proč a jakými způsoby. Zároveň podporuje hledání rovnováhy mezi vyučováním gramatice a aktivitami, které jsou zaměřeny spíše na rozvoj komunikačních dovedností. Vedle diskuzí nad vybranými odbornými texty si účastníci kurzu prostřednictvím mikrovyučování, zpětné vazby a opakovaného, vylepšeného mikrovyučování osvojují techniky výuky gramatice, poskytování a zpracovávání zpětné vazby.
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Gráf, Ph.D. (21.04.2018)
The course aims to introduce the current research-based and practice-approved approaches to the teaching of grammar in ELT on the background of the many turbulent periods it has been through in the past decades. It briefly outlines key points and issues in the history of grammar teaching with the aim to develop the understanding of the status quo. Subsequently, it introduces the key concerns of language teachers as regards grammar teaching and presents up-to-date response to them along with the presentation of key techniques which ought to form the teachers' repertoire. The course advocates principled and informed grammar teaching which sees grammar as a tool in communication and conveying meaning, and the teaching of grammar as a complex decision-making process which ought to form an essential component of any foreign language course. However, it promotes the finding of balance between the teaching of grammar per se and other activities aimed at the development of communication skills.
Each session of the course contains three subparts: the first part introduces relevant theoretical concepts, the second part focuses on the discussion of short texts which the participants are expected to peruse before each session, and the third part is dedicated to active practice of grammar teaching techniques (micro-teaching) and the discussion of the processes involved in the planning and delivering of grammar-based lessons of English as a foreign language.
The course will be delivered in English. The participants will be expected to read a selection of short texts and be prepared to discuss these in class. They will also be asked to participate in short, teaching expositions (micro-teaching) during which they will present a short grammar lesson of a selected feature of English grammar or demonstrate useful techniques.
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Gabriela Brůhová, Ph.D. (25.09.2020)
Všechny požadavky pro zápočet je nutné splnit do konce zkouškového období akademického roku, ve kterém si student předmět zapsal.
Účast je povinná, povoleny jsou dvě absence za semestr. Větší počet absencí v průběhu pandemických opatření musí být nahrazen prací navíc individuálně zadávanou vyučujícím.
Poslední úprava: PhDr. Gabriela Brůhová, Ph.D. (25.09.2020)
All of the credit requirements must be fulfilled by the end of the exam period in the academic year in which the student enrolled for the subject.
Účast je povinná, povoleny jsou dvě absence za semestr. Větší počet absencí v průběhu pandemických opatření musí být nahrazen prací navíc individuálně zadávanou vyučujícím.
Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Gráf, Ph.D. (07.01.2019)
Základní literatura:
Keck, C.M. and Y. Kim (2014) Pedagogical grammar. Amsterdam: John Benjamins
Nassaji, H. (2011). Teaching grammar in second language classrooms: integrating form-focused instruction in communicative context. New York: Routledge.
Scrivener, J. (2010). Teaching English grammar: what to teach and how to teach it. Oxford: Macmillan Education.
Doporučená literatura:
Carter, R. (2006). Cambridge grammar of English: a comprehensive guide: spoken and written English grammar and usage. Cambridge; New York: Cambridge University Press.
Norrington-Davis, D. (2016) From rules to reason, Hove: Pavilion Publishing and Media Ltd.
Hinkel, E. (ed.) (2016) Teaching English grammar to speakers of other languages. London: Routledge
Larsen-Freeman, D. (2003). Teaching language: from grammar to grammaring. Boston: Thomson/Heinle.
Thornbury, S. (1999). How to teach grammar. Harlow, England: Pearson Education.
Thornbury, S. (2006). Grammar. Oxford: Oxford University Press.
Weaver, C. (1996). Teaching grammar in context. Portsmouth, NH: Boynton/Cook Publishers.
+ selected articles from ELT Journal, TESOL Quarterly, English Teaching Professional and Modern English Teacher
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Gráf, Ph.D. (28.10.2019)
Essential literature:
Keck, C.M. and Y. Kim (2014) Pedagogical grammar. Amsterdam: John Benjamins
Nassaji, H. (2011). Teaching grammar in second language classrooms: integrating form-focused instruction in communicative context. New York: Routledge.
Scrivener, J. (2010). Teaching English grammar: what to teach and how to teach it. Oxford: Macmillan Education.
Supplementary literature:
Carter, R. (2006). Cambridge grammar of English: a comprehensive guide: spoken and written English grammar and usage. Cambridge; New York: Cambridge University Press.
Norrington-Davis, D. (2016) From rules to reason, Hove: Pavilion Publishing and Media Ltd.
Hinkel, E. (ed.) (2016) Teaching English grammar to speakers of other languages. London: Routledge
Larsen-Freeman, D. (2003). Teaching language: from grammar to grammaring. Boston: Thomson/Heinle.
Thornbury, S. (1999). How to teach grammar. Harlow, England: Pearson Education.
Thornbury, S. (2006). Grammar. Oxford: Oxford University Press.
Weaver, C. (1996). Teaching grammar in context. Portsmouth, NH: Boynton/Cook Publishers.
+ selected articles from ELT Journal, TESOL Quarterly, English Teaching Professional and Modern English Teacher
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Gráf, Ph.D. (28.09.2020)
Kritéria pro udělení zápočtu (týká se i distanční výuky) - účast (max. 2 neomluvené absence) - příprava na teoretické semináře - četba zadaných studií, zapojení do diskuse o nich, vyhotovení prezentací - příprava na workshopy - příprava plánů na výuku vybraných jevů, prezentace technik - vzájemná evaluace výukových plánů - chybová analýza krátké pasáže spontánního žákovského projevu
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Gráf, Ph.D. (28.09.2020)
Credit requirements (applicable also to online teaching) - attendance (max. 2 unexcused absences) - preparation for the theoretical parts of the seminars - reading and discussion of the prescribed studies/materilas, preparing presentations - preparation fot the workshops - preparing lesson plans for the selected aspects of grammar, presentation of techniques - participation in the evaluation of lesson plans - error analysis of a short sample of spontaneous learner language production
Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Gráf, Ph.D. (28.09.2020)
Sylabus pro distanční výuku v zimním semestru 2020/21
Seminar 1 – Úvodní seminář (učit či neučit gramatice, co to je učení gramatice, co mají učitelé gramatiky znát a umět, gramatika v kurikulárních dokumentech, jakou gramatiku učit) Seminar 2 – Akvizice gramatiky; učebnice, materiály a výpočetní technika ve výuce gramatiky Seminar 3 – Základní koncepty a teorie ve vyučování gramatiky Seminar 4 – Techniky vyučování Seminar 5 – Chyby a zpětná vazba; procvičování a vytváření vlastních materiálů na procvičování Seminar 6 – Výukové plány při vyučování gramatiky Seminar 7 – Prezentace 1 (3 studenti prezentují vlastní plán a materiály + zpětná vazba a rozbor) Seminar 8 – Prezentace 2 (3 studenti prezentují vlastní plán a materiály + zpětná vazba a rozbor) Seminar 9 – Prezentace 3 (3 studenti prezentují vlastní plán a materiály + zpětná vazba a rozbor) Seminar 10 – Prezentace 4 (3 studenti prezentují vlastní plán a materiály + zpětná vazba a rozbor) Seminar 11 – Testování o hodnocení ve výuce gramatiky Seminar 12 – Analýza žákovkého jazyka 1 – přesnost Seminar 13 – Analýza žákovkého jazyka 2 – výzkumné metody a klíčová zjištění
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Gráf, Ph.D. (28.09.2020)
Syllabus for the online format of the course in winter term 2020/21
Seminar 1 – Introductory seminar (to teach or not to teach grammar, what is grammar teaching, what grammar teachers do and wtaht they ought to know, grammar in curricular documents, what grammar to teach) Seminar 2 – Acquisition of grammar; textbooks, materials and ICT in grammar teaching Seminar 3 – Essential concepts and theories for grammar teaching Seminar 4 – Techniques for teaching grammar Seminar 5 – Dealing with errors and feedback; designing practice materials Seminar 6 – Lesson plans in teaching grammar Seminar 7 – Presentation week 1 (3 students presenting lesson plans and materials + feedback) Seminar 8 – Presentation week 2 (3 students presenting lesson plans and materials + feedback) Seminar 9 – Presentation week 3 (3 students presenting lesson plans and materials + feedback) Seminar 10 – Presentation week 4 (3 students presenting lesson plans and materials + feedback) Seminar 11 – Testing and assessing grammar Seminar 12 – Learner language analysis 1 – analysing accuracy Seminar 13 – Learner language analysis 2 – research methods and key findings