Poslední úprava: doc. ThDr. Jiří Vogel, Th.D. (16.10.2022)
Kurz navazuje jako nedílná součást kurzu Individuální pedagogická praxe studentů učitelství. Stěžejním cílem
kurzu je podpora a rozvoj studentova pojetí výuky na počátku a v průběhu individuální pedagogické praxe, rozvoj
reflexe a sebereflexe v návaznosti na individuální pedagogické zkušenosti studenta s reálnou výukou na základní
a střední škole a především podpora studentova sebepojetí a sebedůvěry v roli učitele. Podstatou semináře jsou
skupinové rozhovory a diskuse vybraných témat a situací v seminární skupině a zároveň individuální konzultace
studentů k tématům, které vnímají studenti na základě vlastní pedagogické zkušenosti jako profesně podnětné a
potřebné. Kurz je zároveň zaměřen na reflexi problémových situací, které studenti zažívají v průběhu individuální
pedagogické praxe, jedná se např. o téma-strategie řízení třídy, řešení problémových výchovných situací, práce s
pravidly chování žáků, výběr vhodných metod a forem výuky ve škole.
Studenti mají k dispozici evaluační nástroj k sebehodnocení a průběžně tak reflektují svoji pedagogickou činnost s
oporou o Evaluační nástroj pro hodnocení a sebehodnocení studenta na individuální pedagogické praxi.
Sylabus
Poslední úprava: doc. ThDr. Jiří Vogel, Th.D. (16.10.2022)
1. Seznámení se s koncepcí, cíli a průběhem Individuální pedagogické praxe. 2. Diskuse k vlastnímu pojetí výuky ve škole, k očekávání v roli začínajícího učitele, k vyjasňování nároků učitelské profese. Esej - Já budoucí učitel. 3. Reflektivní postupy a techniky, skupinová reflexe, sebereflexe. Seznámení se s evaluačním nástrojem pro hodnocení a sebehodnocení studenta na individuální pedagogické praxi. 4. Analýza pedagogických a výukových situací ve škole. Zamýšlení se a návrhy řešení autentických situací ve výuce. 5. Reflexe rozvoje a posunu studenta na počátku, v průběhu a v závěru Individuální pedagogické praxe ve škole. 6. Závěrečná skupinová a individuální reflexe a sebereflexe pedagogické zkušenosti. Práce s evaluačním nástrojem pro hodnocení a sebehodnocení studenta na individuální pedagogické praxi.
Poslední úprava: doc. ThDr. Jiří Vogel, Th.D. (16.10.2022)
Výuka kurzu bude probíhat ve dvou formách: 1) Jako prezenční či distanční praktická individuální výuka studenta v prostředí ZŠ či SŠ termínech dohodnutých se studenty na začátku semestru v čase výuky dle rozvrhu.. 2) v On-line formě v prostředí MS Teams jako reflexe této praxe v termínech dohodnutých se studenty na začátku semestru.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. ThDr. Jiří Vogel, Th.D. (16.10.2022)
1. Student zpracuje esej na téma Já - budoucí učitel. 2. Student zpracuje návrh alespoň 2 pedagogických situací z vlastní výuky na individuální pedagogické praxi, které budou následně diskutovány a případně analyzovány v seminární skupině. 3. Zpracování sebereflexe vlastní praxe na základě Evaluačního nástroje. 4. Zápočet je studentům udělen za aktivní účast a přístup na 4 seminářích - workshopech dle zadání vyučujícího.
Literatura
Poslední úprava: doc. ThDr. Jiří Vogel, Th.D. (16.10.2022)
Povinná: FENSTENMACHER, G. D., SOLTIS, J. F. Vyučovací styly učitelů. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-471-7. Janík, T. (2009) Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. Brno: Paido Janík, T. a kol (2009) Možnosti rozvíjení didaktických znalostí obsahu u budoucích učitelů. Brno: Paido Korthagen, F. a kol (2011) Jak spojit praxi s teorií: Didaktika realistického vzdělávání učitelů, Brno:Paido Doporučená: Janík, T. (2005) Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělávání. Brno: Paido Píšová M. (2005). Klinický rok: procesy profesního rozvoje studentů učitelství a jejich podpora. Pardubice: Univerzita Pardubice. Fakulta humanitních studií SPILKOVÁ, V., TOMKOVÁ A., MAZÁČOVÁ N., KARGEROVÁ, J. a kol.: Klinická škola a její role ve vzdělávání učitelů. Praha. Retida, 2015, 197 stran, 978-80-7290-832-5 TOMKOVÁ, A., SPILKOVÁ, V., PÍŠOVÁ, M.. MAZÁČOVÁ, N., KRČMÁŘOVÁ, T., KOSTKOVÁ, K., KARGEROVÁ, J. Rámec profesních kvalit učitele. Hodnoticí a sebehodnoticí arch. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. ISBN: 978-80-87063-64-4. Dostupné z: HORSKÁ, V.Koučování ve školní praxi, Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2450-8. Studijní opora: Elektronický materiál-Evaluační nástroj pro hodnocení a sebehodnocení studenta na individuální pedagogické praxi.