|
|
|
||
Poslední úprava: doc. Mgr. MgA. Marek Valášek, Ph.D. (04.01.2024)
|
|
||
Poslední úprava: doc. Mgr. MgA. Marek Valášek, Ph.D. (04.01.2024)
Upon successful completion of the course Vocal-Instrumental Forms, students will be expected to:
|
|
||||||||||
Poslední úprava: doc. Mgr. MgA. Marek Valášek, Ph.D. (04.01.2024)
|
|
||
Poslední úprava: doc. Mgr. MgA. Marek Valášek, Ph.D. (04.01.2024)
Učebnice dějin hudby (Michels, Smolka, Hrčková aj.) a hudebních forem (Zenkl aj.) SMOLKA, J. Česká kantáta a oratorium. Editio Supraphon : Praha – Bratislava, 1970. HERDEN, J. Úpravy lidových písní pro školní sbory. Praha PedF UK, 2006, ISBN 80-7290-271-7. MICHELS, Ulrich: Encyklopedický atlas hudby, Praha 2000. HRČKOVÁ, Naďa: Dějiny hudby I-III, V-VI, Praha 2005 nn. Zahraniční literatura: Mathes, J.: The Analysis of Musical Form, Pearson College Division, USA 2006, ISBN 0131584243, 9780131584242. Rowley, G.: The Book of Music. MacDonald Educational Ltd. And QED Ltd., 1977. Alex Ross: The Rest is Noise, Listening to the Twentieth Century, 2008. Crocker, Richard L.: A History of Musical Style, New York 1986.
Hesla ve slovnících a encyklopediích:
Die Musik in Geschichte und Gegenwart (MGG), Kassel 1949-1968, supplementa 1968ff.; nové přepracované vydání Kassel 1996ff. The New Grove. Dictionary of Music & Musicians, London1980, nové vydání 2000. Riemann Musiklexikon (12. vydání),Mainz 1959-1961, 1967, 1972-1975.
|
|
||
Poslední úprava: doc. Mgr. MgA. Marek Valášek, Ph.D. (04.01.2024)
REQUIREMENTS FOR CREDIT: 1. ATTENDANCE. Regular attendance is essential and expected. Maximum of absences: 3 per a semester. Concepts are cumulative and absences will increase the difficulty of the course. Students should contact the instructor prior to any planned absence! 2. EVALUATION. Students shall be evaluated through a few Minor Exams during the semester and „ANALYSIS PAPERS“: Each student will prepare 2 short "ANALYSIS papers" (one A4 paper) with a test / game / cross-word puzzle / song etc. for other students. The „activity“ will always be related to settled work from the field of vocal-instrumental music. The paper should contain an excerpt of notation and some related pictures. Reccomended pieces: Beethoven, Ludwig van: Missa solemnis, Kristus na hoře Olivetské Brahms, Johanes: Německé requiem Britten, Benjamin: Válečné requiem Brixi, František Xaver: Missa integra d moll Bruckner, Anton: Mše č. 1 d moll Debussy, Claude: Utrpení svatého Šebestiána Eben, Petr: Pragensia, Pocta Karlu IV., Apologia Socratus, Posvátná znamení Dvořák, Antonín: Svatební košile Foerster, Josef Bohuslav: Svatý Václav Franck, César: Sedm slov Kristových na kříži Haydn, Josef: Stvoření, Roční doby Honneger, Artur: Vánoční kantáta Janáček, Leoš: Zápisník zmizelého Jenkins, Karl: The Armed Man - A Mass For Peace Kodály, Zoltán: Psalmus hungaricus, Missa brevis, Budvári Te Deum Kohoutek, Ctirad: Skalické zvony Ligeti, György: Requiem Liszt, Franz: Legenda o svaté Alžbětě, Kristus Martinů, Bohuslav: Polní mše, Hora tří světel McCartney, Paul: Liverpool Oratorio Mendelssohn, Felix : Eliáš Messiaen, Olivier: La Transfiguration de Notre Seigneur Penderecki, Krzystof: Requiem Polskie, Stabat mater, Pašije podle sv. Lukáše Pärt, Arvo: Pašije podle sv. Jana , Berlínská mše Poulenc, Francis: Gloria Prokofjev, Sergej: Alexandr Něvský Rejcha, Antonín: Te Deum Rutter, John: Requiem Schönberg, Arnold: Ten, který přežil Varšavu Weber, Andrew Lloyd: Requiem Zelenka, Jan Dismas: Missa votiva e moll, ZWV 18
|
|
||
Poslední úprava: doc. Mgr. MgA. Marek Valášek, Ph.D. (04.01.2024)
A study of the analysis of chosen works of western music / vocal-instrumental forms / from its beginnings through the end of the 20th century Emphasis will be placed on developing a thorough knowledge of vocal-instrumental literature and focus on 12 specific works. The course will include the study of both sacred and secular music. It will place a strong emphasis on listening to and identifying various compositional styles of music. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Saláková, Ph.D. (02.01.2024)
----- |