|
|
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová, Ph.D. (28.01.2024)
|
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová, Ph.D. (02.01.2024)
Cílem předmětu je seznámit studenty s technikami podpory pozitivního sociálního klimatu a s metodami orientujícími se na změnu. Studenti se seznámí se základní charakteristikou sociální skupiny ve třídě (role, status, pozice). Představeny jsou možnosti intervence v třídním kolektivu a různé projekty realizované v praxi pro podporu vybraných cílů (práce s třídními pravidly, zvýšení koheze skupiny, zvýšení tolerance k odlišnostem ve skupině, podpora bezpečného prostředí, prevence školní neúspěšnosti, teambuildingové aktivity). Jsou naznačeny možné alternativní formy práce při optimalizaci třídního klimatu, využití her a jejich reflexe. Blok věnovaný třídnickým hodinám se zabývá možnostmi zdokonalení využití učebního a výchovného potenciálu školní třídy formou tzv. „třídních setkání“, které mohou patřit mezi efektivní preventivní metody práce se školní třídou, jedná se o kontinuálně používaný postup podpory pozitivního vývoje třídy. Výstupy z učení: - studenti charakterizují třídu jako sociální skupinu (vyjmenují znaky této skupiny, principy dynamiky, význam rolí) - studenti diskutují o charakteristikách třídy jako sociální skupiny - v modelových situacích studenti aplikují vybrané postupy pro dosažení stanoveného cíle při práci s třídní skupinou (dodržování pravidel, koheze, tolerance, bezpečí apod.) - vysvětlí princip třídnických hodin, jejich potenciál - navrhují hry a metody pro práci s třídním kolektivem, dle jasně stanoveného záměru. |
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová, Ph.D. (28.01.2024)
Celková časová zátěž studenta 80 Přímá výuka 24 hodin Samostudium literatury (za semestr) 10 hodin Práce se studijními materiály (za semestr) 3 hodiny Plnění průběžných úkolů (za semestr) 3 hodiny Plnění předmětu Příprava na výuku a závěrečný test 40 hodin
|
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová, Ph.D. (28.01.2024)
Bendl, S., Kucharská, A. (eds.) (2008). Kapitoly ze školní pedagogiky a psychologie. Praha, PeF UK. Bendl, S. (2004). Kázeňské problémy ve škole. Praha, Triton. Hadj Moussová Z. - Duplinský J. a kol. (2002): Pedagogicko-psychologické poradenství II. Diagnostika. Praha, PeF UK. Hadj Moussová Z. a kol. (2004): Pedagogicko-psychologické poradenství III. Intervence. Praha, PeF UK. Hayesová, N. (1998): Základy sociální psychologie. Praha, Portál. Hermochová, S. (2004). Skupinová dynamika ve školní třídě. Praha, Portál. Hrabal, V. (2002): Sociální psychologie. Praha, PeF UK. Hrabal, V., Pavelková, I. (2010): Jaký jsem učitel. Praha, Portál. Hrabal, V. (2002): Diagnostika. Praha, PeF UK. Kolář, M. (2001): Bolest šikanování. Praha, Portál. Lašek J. (2001): Sociálně psychologické klima školních tříd a škol. Hradec Králové, Gaudeamus. Mareš, J. - Křivohlavý, J. (1995): Komunikace ve škole. Brno MU. PAVLAS MARTANOVÁ, Veronika. Pracujeme se školákem s ADHD v mladším školním věku: Sociální kompetence. Praha: Raabe, 2014. Martanová, V. (2014). KuliFerda a jeho svět: pracujeme se školákem s ADHD v mladším školním věku (1st ed.). Praha: Raabe. Švamberk Šauerová, M. (2023) Školní wellbeing - celoroční projekt ve spolupráci s ČT Edu: https://edu.ceskatelevize.cz/okruh/skolni-wellbeing Vágnerová M. (2001): Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha, Karolinum. http://klima.pedagogika.cz/ https://www.scio.cz/download/skoly/Zdarma_materialy/Napadnik_pro_podporu_dobrych_vztahu_ve_tride.pdf |
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová, Ph.D. (28.01.2024)
Tematické bloky: |
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová, Ph.D. (28.01.2024)
|