Poslední úprava: prof. PhDr. Kateřina Charvátová, CSc. (10.02.2020)
Cílem exkurzí je rozšířit znalosti posluchačů získané při přednáškách a seminářích a ověřit si na praktických příkladech, jak probíhá edukace na památkových objektech, v muzeích a galeriích, v památnících a v dalších paměťových institucích. Samotná exkurze probíhá ve třech fázích. V první, přípravné, fázi jsou posluchači seznámeni s programem exkurze. Pracují s odbornou literaturou a prakticky uplatňují vědomosti a dovednosti získané v jednotlivých kurzech studia při přípravě svého odborného vystoupení. Během exkurze sledují prezentaci a edukační práci na navštívených objektech, odborné referáty svých kolegů a přednášejí vlastní příspěvek. Ve třetí fázi formou diskuse hodnotí kvalitu prezentace a interpretace kulturního dědictví na navštívených objektech a navrhují možné zlepšení. Stejně tak dochází k evaluaci všech vyslechnutých příspěvků, a to jak ze strany studentů, tak také ze strany přítomných učitelů.
Poslední úprava: prof. PhDr. Kateřina Charvátová, CSc. (18.02.2020)
The aim of the excursions is to amplify the knowledge gathered by the students during the lectures and seminars, and to acquire first-hand experiences in the current practice of education procedures in architectural monuments, museums, picture galleries, public monuments and other memory institutions. The individual excursions consist of three phases. During the first, preparatory phase, students get familiar with the excursion programme. They work with specialized literature, and apply the knowledge and skills acquired in particular study courses in preparation of their specialized lectures. The second phase takes place during the excursion itself. The students follow both the presentations and education work in the monuments and institutions visited, and specialized papers by their colleagues. They also contribute their own lectures. In the course of the third phase, they assess the quality of presentation and interpretation of cultural heritage in the institutions visited by means of discussion, and they suggest possible amendments. In the same manner, all the lectures which have been presented receive evaluation, both by the students and by the teaching personnel present.
Literatura -
Poslední úprava: prof. PhDr. Kateřina Charvátová, CSc. (17.02.2020)
ČAPEK, V. a kol. Didaktika dějepisu II, Praha: SPN, 1998.
HOMEROVÁ, M. Jak může vypadat výuka dějepisu v muzeích a skanzenech aneb umí pedagogové využít nabídky této výuky? Učitelské noviny 1997, s. 19-20.
JULÍNEK, S. a kol. Základy oborové didaktiky dějepisu, Brno: MU, 2004.
PETRYL, J. Zkušenosti ze spolupráce školy a muzea při vyučování dějepisu, Praha: SPN, 1962.
PASÁK, T. Muzea a školy. Společenské vědy ve škole, 1987/2, č. 10, s. 281-3.
ŠPÉT, J. - BARTŮŠKA, V. Ke spolupráci muzeí a galerií se školami, Společenské vědy ve škole, 1984/5, č. 5, s. 144-146.
Dále dle tématu exkurze.
Poslední úprava: prof. PhDr. Kateřina Charvátová, CSc. (18.02.2020)
ČAPEK, V. a kol. Didaktika dějepisu II, Praha: SPN, 1998.
HOMEROVÁ, M. Jak může vypadat výuka dějepisu v muzeích a skanzenech aneb umí pedagogové využít nabídky této výuky? Učitelské noviny 1997, s. 19-20.
JULÍNEK, S. a kol. Základy oborové didaktiky dějepisu, Brno: MU, 2004.
PETRYL, J. Zkušenosti ze spolupráce školy a muzea při vyučování dějepisu, Praha: SPN, 1962.
PASÁK, T. Muzea a školy. Společenské vědy ve škole, 1987/2, č. 10, s. 281-3.
ŠPÉT, J. - BARTŮŠKA, V. Ke spolupráci muzeí a galerií se školami, Společenské vědy ve škole, 1984/5, č. 5, s. 144-146.
Other books according to the aims of the excursion and to the proposed theme.
Metody výuky -
Poslední úprava: prof. PhDr. Kateřina Charvátová, CSc. (17.02.2020)
Výklad vyučujícího, popř. dalších odborníků, a referáty studentů.
Poslední úprava: prof. PhDr. Kateřina Charvátová, CSc. (18.02.2020)
Talks of the teaching personnel, possibly also of other specialists, and student papers.
Sylabus
Poslední úprava: prof. PhDr. Kateřina Charvátová, CSc. (10.02.2020)
Vzorový příklad:
1. den Návštěva regionálního muzea. Referát studenta o dějinách muzea a jeho významu pro regionální dějiny 19.- 20. století. Prohlídka expozice. Diskuse nad shlédnutou expozicí, její hodnocení studenty i vyučujícími. Prohlídka drobné architektury v okolí. Referát studenta vztahující se k návratu Božích muk na český venkov.
2. den Návštěva středověkého hradu. Účast na edukačním programu. Diskuse o shlédnutém programu spolu s autory programu. Referáty studentů o dějinách hradu a o jeho majitelích v průběhu dějin po 20. století. Diskuse na téma Zestátnění hradů a zámků pro roce 1945, návrat kulturních objektů do majetku bývalých šlechtických rodin po roce 1989. Příklady péče soukromníků o velké stavební objekty (nejlépe návštěva takového objektu a diskuse s jeho majitelem).
3. den Prohlídka skanzenu. Diskuse s pracovníky skanzenu o organizaci „tradičních“ zvyků- masopust, velikonoce, vánoce. Referát tudenta věnovaný některému z etnografických témat. Diskuse o skanzenu, návrhy jiného řešení slavností připomínajících tradiční svátky. Přednáška učitele či přizvaného hosta na příbuzné téma.
4. den Historická krajina. Ukázka barokní krajiny- hospodářské dvory, kaple, historické cesty. Referát a následná diskuse na téma využití krajinného celku pro edukaci.
Návšteva kláštera. Referáty studentů zaměřené nadějiny navštíveného kláštera, zachovanou architekturu, malbu a sochařské práce.
5. Den Návštěva historického města. Reráty na témta zachovaných památek a slavných rodáků. Prohlídka historické části města s pracovními listy ztaženými z internetu. Diskuse o kvalitě pracovních listů, návrthy na jejich vylepšení. Závěrečná diskuse věnovaná kvalite přednesených referátů. Shrnutí získaných poznatků, shrnutí edukačních zkušeností, návrhy na zlepšení v oblasti interpretace.
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: prof. PhDr. Kateřina Charvátová, CSc. (17.02.2020)
Předmět je zakončen zápočtem. Zápočet se uděluje za kvalitní ústně přednesený referát na předem domluvené téma, který odezní během exkurze. Pokud není refrát shledán vyučujícími kvalitním, je nutné dodat po skončení exkurze jako podklad pro zápočet zlepšenou písemnou verzi.
Poslední úprava: prof. PhDr. Kateřina Charvátová, CSc. (17.02.2020)
The course is completed by a credit. Credit is awarded for a quality oral presentation on a pre-arranged topic, which fades away during the excursion. If the refrater is not found to be of good quality, it is necessary to provide an improved written version after the excursion.