Poslední úprava: doc. PhDr. Jiří Suchý, Ph.D. (21.02.2024)
V rámci předmětu studenti vedou a organizují tréninkový proces dětí a mládeže ve sportovních kroužcích, na organizovaných trénincích, sportovních dnech, atd. Na každou praxi studenti zpracují přípravu. Zakončením praxe je reflexivní seminář zaměřený na rozbor realizovaného tréninkového procesu. Je žádoucí, aby studenti učitelství byli komplexními osobnosti, aktivními ve svém okolí a jejich zapojení do spolkové a zájmové činnosti není okrajovým aspektem, ale důležitou složkou jejich profese, která pomáhá jejich autoritě, zkušenosti a komunikaci. Důraz je kladen na dialogický a reflexivní charakter:
- role a identita v různých sociálních prostředích
- autorita a komunikace v neformálním prostředí
- osobnost vedoucí kolektiv dětí a mládeže
- sociální dynamika kolektivu dětí a mládeže
- sportovní činnost v širším sociálním kontextu
Poslední úprava: doc. PhDr. Jiří Suchý, Ph.D. (21.02.2024)
Within the subject, students lead and organize the training process of children and youth in sports clubs, organized training sessions, sports days, etc. Students prepare for each practice. The end of practice is a reflective seminar focused on the analysis of the implemented training process. It is desirable that student teachers are complex personalities, active in their surroundings, and their involvement in association and interest activities is not a peripheral aspect, but an important component of their profession, which helps their authority, experience and communication. The emphasis is on dialogic and reflexive character:
- role and identity in different social environments
- authority and communication in an informal environment
- personality leading a collective of children and youth
- social dynamics of the collective of children and youth
- sports activity in a wider social context
Cíl předmětu -
Poslední úprava: doc. PhDr. Jiří Suchý, Ph.D. (08.09.2023)
Vedení a organizace tréninkového procesu dětí a mládeže.
Poslední úprava: doc. PhDr. Jiří Suchý, Ph.D. (08.09.2023)
Management and organization of the training process for children and youth.
Deskriptory -
Poslední úprava: doc. PhDr. Jiří Suchý, Ph.D. (21.02.2024)
přímá výuka: 12 hodin
příprava na výuku: 20 hodin
samostudium a zdokonalování: 20 hodin
Poslední úprava: doc. PhDr. Jiří Suchý, Ph.D. (08.09.2023)
direct teaching: 12 hours preparation for teaching: 20 hours self-study and improvement: 20 hours
Literatura -
Poslední úprava: doc. PhDr. Jiří Suchý, Ph.D. (09.10.2023)
BUNC, V. Biokybernetický přístup k hodnocení reakce organismu na tělesné zatížení. Praha: Univerzita Karlova, 1990.
BUSTA, J. BÍLÝ, M., SUCHÝ, J. Kondiční a somatické předpoklady ve vodním slalomu, Praha: Karolinum, 2021.
BOMPA, O.T., Carrera, O.T. Periodization, Theory and Methodology of Training. Champaign: Human Kinetics, 1999.
COEN, B. Individuelle anaerobe Schwelle. Köln: Sport und Buch Strauss, 1997.
ČECHOVSKÁ, I., MILER, T. Plavání. Praha: Grada Publishing, 2008.
ČECHOVSKÁ, I. Plavání dětí s rodiči. Praha: Grada, 2002 ČECHOVSKÁ, I., MILER, T. Didaktika plavání. Vybrané kapitoly. Praha: Karolinum, 2019. ČECHOVSKÁ, I., BRTNÍK, T., KRAMPEROVÁ, V.. Aktualizované poznatky z didaktiky plavání II. Variabilita plaveckých dovedností a techniky plaveckých způsobů. Praha: UK FTVS, 2014.
DICK, F.W. Sports training principles, London: AC Blafl, 2002.
DOBRÝ, L. SEMIGINOVSKÝ, B. Sportovní hry - výkon a trénink. Praha: Olympia 1988.
DOVALIL, J., CHOUTKA, M., SVOBODA, B., RYCHTECKÝ, A., HAVLÍČKOVÁ, L., PERIČ, T., SUCHÝ, J. Lexikon sportovního tréninku, Praha: Karolinum, 2008, ISBN: 978-80-246-1404-5.
DOVALIL, J. a kol. Výkon a trénink a ve sportu. Praha: Olympia, 2012.
ELIOT, B. a kol. Training in Sport. Applying Sport. S'cience. Chichester: John Willey, 1998.
FLEMR, L., DRAGOUNOVÁ, Z., KOTLÍK, K., PEŘINOVÁ, R., SUCHÝ, J., TILINGER, P. Pedagogické praxe v tělesné výchově a odborné praxe ve sportu, Praha: Karolinum, 2021
FORAN, B. High-perfomance sports conditioning. Auckland: Human Kinetics, 2001.
GRASGRUBER, P., CACEK, J. Sportovní geny. Brno: Computer Press, 2008.
GROSSER, M., STARISCHKA, S. Das neue Konditionstraining für alle Sportarten. München: BLV Verlag, 1998.
HOFER, Z. a kol. Technika plaveckých způsobů. Praha: Karolinum, 2016.
HOCH, M. a kol. Plavání-teorie a didaktika. Praha: SPN, 1983.
HOCHMANN, A., LAMES, M., LETZELTER, M. Úvod do sportovního tréninku. Prostějov: Sdružení sport a věda, 2010.
HOLZ, D. Trainingstagebuch. Aachen: Meyer & Meyer Verlag, 1998.
HOTTENROTT, K. Ausdauertraining. Lüneberg: Wehdmeier und Pulsch Verlag, 1994.
JANSA, P., DOVALIL, J. a kol. Sportovní příprava. Příbram: Q-art, 2007.
JANSSEN, J.G.J.M. Lactate threshold training. Champagne: Human Kinetics, 2001
KAMPMILLER, T. a kol. Teória športu a didaktika športového tréningu, Bratislava: UK FTVŠ, 2012.
KREIDER, B. R. a kol. Overtraining in Sport. Auckland: Human Kinetics, 1997.
KURZ, T. Science of Sports Training. Island: Pond Stadion, 2001.
MANGI, R. a kol. Sports Fitness and Training. New York: Pantheon books, 1987.
MARTIN, D. a kol. Handbuch Trainingslehre, Schondorf: Verlag Karl Hofmann, např.: 1993.
MATWEJEW, L. P. Periodisierung des sportlichen Trainings. Berlin: Bartels & Wernitz, 1975.
MĚKOTA, K., NOVOSAD, J.: Motorické schopnosti, Olomouc: UP FTK, 2005.
NEUMANN, G., PFÜTZNER, A., HOTTENROTT, K. Alles unter kontrolle, Ausdauertraining. Aachen: Meyer & Meyer, 1992.
NEUMANN, G., PFÜTZNER, A., HOTTENROTT, K. Trénink pod kontrolou, Praha: Grada, 2005.
PECHA, J., DOVALIL, J. SUCHÝ, J. Význam soutěžní úspěšnosti ve výkonnostním vývoji tenistů, Praha: Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3380-0.
PERIČ, T. K možnostem identifikace struktury sportovní talentovanosti, Praha: Karolinum. 2008
PERIČ, T., DOVALIL, J. Sportovní trénink, Praha: Grada, 2010.
PERIČ, T., SUCHÝ, J. a kol. Identifikace sportovních talentů, Praha: Karolinum, 2010.
SHEPHARD, R., ÅSTRAND, P. Endurance in Sport. Oxford: Blakwell Scientific Publications, 1992.
SCHNABEL, B. a kol. Trainingswissenschaft. Berlin: Sportverlag 1997.
SLEAMAKER, R. Systematisches Leistungstraining, Schritte zum Erfolg. Aachen: Meyer & Meyer, 1996.
STARISCHKA, S., GROSSER, M. Das neue Konditions-training. München: BLV, 1998.
SUCHÝ, J. Využití hypoxie a hyperoxie ve sportovním tréninku, Praha: Karolinum, 2012, ISBN: 978-246-2016-9.
RICHARDS, R., J. Coaching Swimming - an introductory manual. Lavington, N.S.W.: Australian Swimming Coaches & Teachers Association, 2002.
TILINGER, P. Prognózování vývoje výkonnosti ve sportu. Praha: Karolinum, 2004.
VERCHOŠANSKIJ, J. Ein neues Trainingssystem für zyklische Sportarten. Münster: Philippka -Verlag, 1992.
WEINECK, J. Optimales Training. Baligen: Perimed - spitta, 1994.
WILMORE, J., COSTILL, D., KENNEY, W. Physiology of Sport and Exercise. Auckland: Human Kinetics, 2004.
ZATSIOROVSKI, V. M. Krafttraining Praxis und Wissenschaft. Aachen: Meyer & Meyer Verlag, 1995.
ZATSIOROVSKI, V. M. Science and Practice of Strenght Training. Auckland: Human Kinetics, 1995.
ZINTL, F. Ausdauer Training. München: BLV Verlag, 1994.
Poslední úprava: doc. PhDr. Jiří Suchý, Ph.D. (08.09.2023)
BUNC, V. Biokybernetický přístup k hodnocení reakce organismu na tělesné zatížení. Praha: Univerzita Karlova, 1990.
BUSTA, J. BÍLÝ, M., SUCHÝ, J. Kondiční a somatické předpoklady ve vodním slalomu, Praha: Karolinum, 2021.
BOMPA, O.T., Carrera, O.T. Periodization, Theory and Methodology of Training. Champaign: Human Kinetics, 1999.
COEN, B. Individuelle anaerobe Schwelle. Köln: Sport und Buch Strauss, 1997.
ČECHOVSKÁ, I., MILER, T. Plavání. Praha: Grada Publishing, 2008.
ČECHOVSKÁ, I. Plavání dětí s rodiči. Praha: Grada, 2002 ČECHOVSKÁ, I., MILER, T. Didaktika plavání. Vybrané kapitoly. Praha: Karolinum, 2019. ČECHOVSKÁ, I., BRTNÍK, T., KRAMPEROVÁ, V.. Aktualizované poznatky z didaktiky plavání II. Variabilita plaveckých dovedností a techniky plaveckých způsobů. Praha: UK FTVS, 2014.
DICK, F.W. Sports training principles, London: AC Blafl, 2002.
DOBRÝ, L. SEMIGINOVSKÝ, B. Sportovní hry - výkon a trénink. Praha: Olympia 1988.
DOVALIL, J., CHOUTKA, M., SVOBODA, B., RYCHTECKÝ, A., HAVLÍČKOVÁ, L., PERIČ, T., SUCHÝ, J. Lexikon sportovního tréninku, Praha: Karolinum, 2008, ISBN: 978-80-246-1404-5.
DOVALIL, J. a kol. Výkon a trénink a ve sportu. Praha: Olympia, 2012.
ELIOT, B. a kol. Training in Sport. Applying Sport. S'cience. Chichester: John Willey, 1998.
FORAN, B. High-perfomance sports conditioning. Auckland: Human Kinetics, 2001.
GRASGRUBER, P., CACEK, J. Sportovní geny. Brno: Computer Press, 2008.
GROSSER, M., STARISCHKA, S. Das neue Konditionstraining für alle Sportarten. München: BLV Verlag, 1998.
HOFER, Z. a kol. Technika plaveckých způsobů. Praha: Karolinum, 2016.
HOCH, M. a kol. Plavání-teorie a didaktika. Praha: SPN, 1983.
HOCHMANN, A., LAMES, M., LETZELTER, M. Úvod do sportovního tréninku. Prostějov: Sdružení sport a věda, 2010.
HOLZ, D. Trainingstagebuch. Aachen: Meyer & Meyer Verlag, 1998.
HOTTENROTT, K. Ausdauertraining. Lüneberg: Wehdmeier und Pulsch Verlag, 1994.
JANSA, P., DOVALIL, J. a kol. Sportovní příprava. Příbram: Q-art, 2007.
JANSSEN, J.G.J.M. Lactate threshold training. Champagne: Human Kinetics, 2001
KAMPMILLER, T. a kol. Teória športu a didaktika športového tréningu, Bratislava: UK FTVŠ, 2012.
KREIDER, B. R. a kol. Overtraining in Sport. Auckland: Human Kinetics, 1997.
KURZ, T. Science of Sports Training. Island: Pond Stadion, 2001.
MANGI, R. a kol. Sports Fitness and Training. New York: Pantheon books, 1987.
MARTIN, D. a kol. Handbuch Trainingslehre, Schondorf: Verlag Karl Hofmann, např.: 1993.
MATWEJEW, L. P. Periodisierung des sportlichen Trainings. Berlin: Bartels & Wernitz, 1975.
MĚKOTA, K., NOVOSAD, J.: Motorické schopnosti, Olomouc: UP FTK, 2005.