Poslední úprava: doc. PhDr. Dobromila Trpišovská, CSc. (03.10.2020)
Předmět je zařazen na začátku studia a pro řadu studentů je úvodem do studia psychologie. Proto se začíná základními pojmy a cílem kurzu je porozumět organizaci duševního života. Vymezení pojmu osobnost, struktura osobnosti- různé přístupy k výkladu osobnosti, vrstvy, faktory, vlastnosti. Temperament,charakter, schopnosti,dynamika osobnosti.Vše se zdůrazněním na vývoj jednotlivých dispozic a utváření osobnosti.
Poslední úprava: doc. PhDr. Dobromila Trpišovská, CSc. (03.10.2020)
Basic concept and theories of personality
structure of personality, basic charakteristics
genesis of personality and self conception
rules and principals of personality developement
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Dobromila Trpišovská, CSc. (03.10.2020)
Blatný ,M. akol. Psychologie osobnosti, hlavní témata,současné přístupy, Grada Publishing, Praha 2010 Balcar, K., Úvod do studia psychologie osobnosti, SPN, Praha 1982
Cakirpaloglu, P., Úvod do psychologie osobnosti. Grada Publishing, Praha 2012 Drapela, V.J., Přehled teorií osobnosti, Portál, Praha 1997 Fontana, D., Psychologie ve školní praxi, Portál, Praha 1997 Helus, Z., Dítě v osobnsotním pojetí, Portál, Praha 2004 Hartl,P., Hartlová,H.,Velký psychologický slovník, Portál, Praha 2010 Mikšík, O., Psychologické teorie osobnosti, Karolinum, Praha 2004 Mikšík, O., Psychologická charakteristika osobnosti, Karolinum, Praha 2007 Nakonečný, M., Základy psychologie, Academia, Praha 2002 NakonečnýM., Psychologie osobnosti, Academia, Praha 1995 Nakonečný, M., Základy psycholgie osobnosti, Management Press, Praha 1993 Plháková,A., Učebnice obecné psychologie, Academia, Praha 2003 Říčan,P., Psychologie osobnosti, Obor v pohybu, Grada Publishing, Praha 2010 Smékal, V., Pozvání do psychologie osobnosti, Barrister a Principal, Brno 2002 Trpišovská, D.- Vacínová,M., Základy psychologie, PF UJEP, Ústí nad Labem, 2001 Trpišovská, D., Psychologie osobnosti, výkladový slovník, PF UJEP Ústí nad Labem 2007 Vacínová,M., Trpišovská,D., Farková,M., Psychologie, UJAK, Praha 2010
vývojová psychologie: Dittrichová,J., Papoušek,M., Paul,K., Chování dítěte raného věku a rodičovská péče, Grada, Praha 2004 Ericson,E.H., Životní cyklus rozšířený a dokončený, nakl. LN, Praha 1999 Heidbrink,H., Psychologie morálního vývoje, Portál, Praha 1997 Langmeier,J. - Krejčířová,D., Vývojová psychologie, Grada, Praha 2005 Macek, P., Adolescence, Portál, Praha 1999 Piaget,J. - Inhelderová,B., Psychologie dítěte, Portál, Praha 1997 Pouthas,V., Jouen,F.,Psychologie novorozence, Grada, Praha 2000 Stuart-Hamilton, I., Psychologie stárnutí, Portál, Praha 1999 Říčan, P., Cesta životem, Pyramida, Praha 1991 Trpišovská, D., Vývojová psychologie pro studenty učitelství, PF UJEP, Ústí n.L. 2001 Trpišovská, D.,Vacínová,M., Ontogenetická psychologie, PF UJEP Ústí n.L. 2006 Vágnerová, M., Vývojová psychologie, Portál, Praha 2000
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. PhDr. Dobromila Trpišovská, CSc. (03.10.2020)
Kurz má předepsány dvě kontroly studia.
Zápočet student dostane za zpracování jednoho z doporučených témat, které si sám vybere a odprezentuje při semináři. Studenti, na které se vzhledem k jejich počtu nedostane čas při semináři, zpracované téma odevzdají v písemné podobě (rozsah zprávy cca 5-8 stran) Druhou podmínkou zápočtu je vědomostní test z psychologie osobnosti. Zjišťuje znalost základních pojmů.
Zkouška je z předmětu vývojová psychologie a zjišťuje písemným testem znalost a pochopení vývojových změn a vývojových úkolů v jednotlivých etapách ontogeneze v závislosti na podmínkách vývoje.
Přidávám sem informace k výuce během koronavirové distance:
Při normální výuce jsem dva předměty dělila tak, že přednášky na začátku semestru byly z psychologie osobnosti (z vývojovky pouze závěrečná přednáška)
a paraleleně v seminářích jsme probírali vývojovou psychologii formou studentských referátů (prezentací) a k tomu diskuze.
Témata pro referáty vám vložím do sylabu. I vy si vyberete jedno z témat a pošlete na mou mailovou adresu.
Výběr tématu byste měli udělat v pondělí 5.10. - napíšete mi, které téma jste si vybrali.
Hotový příspěvek pak pošlete v průběhu semestru, ideálně v termínu, který odpovídá danému cvičení
Já váš příspěvek zkontroluji a přepošlu následně všem studentům ve skupině.
Osnovu první přenášky vám také pošlu v mailu, ale předpokládám, že se budeme setkávat on-line na Microsoft teams nebo jiné platformě.
Pro setkání bych volila asi čas cvičení, kdy jste děleni na polovinu.
Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Dobromila Trpišovská, CSc. (03.10.2020)
Protože pro řadu studentů je tento kurz prvním kurzem psychologie, začíná jako úvod do psychologie. Předmět psychologie - duševní život, prožívání, chování, vědomí, nevědomí. vymezení pojmu osobnost základní teoretické přístupy k výkladu osobnosti hlavní témata psychologie osobnosti struktura - vrstvy, faktory, rysy, vlastnosti temperament (emoce) charakter (volní procesy, vůle), vývoj charakteru schopnosti a jejich utváření inteligence, složky, druhy, měření, vývoj inteligence poznávací procesy (vnímání, pozornost, představy, paměť, myšlení a řeč) a jejich vývoj dynamika osobnosti geneze osobnosti vývoj, podmínky a zákonitosti vývoje, teorie vývoje periodizace vývoje - kritéria, vývojové mezníky, úkoly,senzitivní fáze, vývojové krize charakteristika vývojových změn v jednotlivých etapách ontogeneze
program cvičení
vývojová psychologie
1.cvičení
program cvičení
přihláška k referátu
2.cvičení
prenatální období
novorozenecké období
nemluvně = kojenec
attachement – význam základního vztahu
3.cvičení
batole
předškolní věk
hra a její význam v životě dítěte
4.cvičení
vstup do školy jako vývojový mezník
pojem školní zralost a kritéria školní zralosti
metody posuzování školní zralosti
období mladšího žáka
5.cvičení
puberta
adolescence
6.cvičení
dospělost
stárnutí
stáří
Požadavky k zápisu
Poslední úprava: doc. PhDr. Dobromila Trpišovská, CSc. (03.10.2020)
Kurz je určen jako povinný pro studenty oboru pedagogika. Nemá charakter výběrového kurzu a studenti jiných oborů na PedF si ho zapisovat nemohou.