Výběrové semináře I a II pro bakalářské studium svým zaměřením prohlubují historické kontextuální znalosti studenta. Semináře jsou koncipovány interdisciplinárně a propojují historii s příbuznými obory (např. dějiny umění, literární historie, geografie atd.), snaží se podpořit samostatnou práci studentů s různými typy pramenů a prohloubit jejich faktografické i argumentační schopnosti, prezentovat výsledky své práce veřejně a být schopen diskutovat a své závěry obhájit.
Výběrový seminář II D - Ženy v dějinách. Od pramáti Evy k feministkám 21. století. Seminář se zaměřuje na tematicky i chronologicky velmi široce pojaté dějiny žen od starověku až do 21. století. Historie se pochopitelně věnuje všem lidem a nelze jistě psát výhradně dějiny žen bez mužů. Ženy byly vždy v kontaktu s muži, kteří – někdy až příliš často a příliš jednoznačně – životy žen (spolu)utvářeli. Přesto může pohled na dějiny žen tvořit určitou specifickou perspektivu historického výzkumu, jež nemusí přeceňovat rozdíly mezi pohlavími a vycházet pouze z již tradičního pojetí genderu. Sledovat můžeme témata jako je marginalizace žen ve „velké historii“, převážně negativní pohled na ženy utvářený antikou a biblickými texty, prosazování se žen v hospodářských aktivitách, kultuře, politice, proměňující se podíl žen ve vzdělávání, jejich postupnou emancipaci v době moderní. Stranou nezůstává každodennost žen ani rituály spojené se specificky ženskými úkoly, jako je porod a výchova dětí. Sledovat můžeme ženy v různých společenských postaveních, ať už to jsou panovnické rodiny, šlechta, kláštery, město či venkov. Je možné se věnovat i biografiím jednotlivých žen.
Studenti budou připravovat referáty a kratší seminární práce. Pracovat se bude s prameny i literaturou, s důrazem na upevnění a rozšíření historických znalostí, metodologie i praktických dovedností nutných k vytvoření historické studie, ať již na úrovni seminární, bakalářské nebo magisterské diplomové práce. Výběr témat i výuka bude směřovat též k rozvoji didaktických dovednostní (ústní a písemná prezentace, příprava materiálů k hodině – prezentací, písemných hand-outů) a k diskutování témat pro výuku na různých stupních vhodných (např. rovnost mužů a žen, možnosti sociálního vzestupu žen atd.).
Témata: I. Ženy v 19. století (1. ženy v 19. století – české země. 2. Ženy v 19. století – Evropa.). II. Studentské prezentace. III. Ženy podle sociálních skupin (1. Královny. 2. Šlechtičny. 3. Měšťanky. 4. Poddanský stav, dělnictvo.). IV. Výhled do nové doby (1. srovnání postavení žen v Evropě a v českých zemích. 2. Ženy ve 20. století. 3. Ženy a totalitní režimy. 4. Emancipace, stírání tradičních pohlavních rolí.) V. Shrnutí a didaktické využití problematiky.
Poslední úprava: doc. PhDr. Petr Koura, Ph.D. (21.02.2024)
The elective seminars I and II for the Bachelor's degree deepen the student's historical contextual knowledge. The seminars are designed in an interdisciplinary manner, linking history with related disciplines (e.g. art history, literary history, geography, etc.), aiming to encourage students to work independently with different types of sources and to deepen their factual and argumentative skills, to present the results of their work in public and to be able to discuss and defend their conclusions. Elective Seminar II D - Women in History. From Eve's foremothers to 21st century feminists. The seminar focuses on a very broad thematic and chronological scope of women's history from antiquity to the 21st century. History, of course, is concerned with all people, and it is surely impossible to write exclusively women's history without men. Women have always been in contact with men, who - sometimes too often and too explicitly - have (co-)shaped women's lives. Nevertheless, a view of women's history can constitute a specific perspective of historical research that does not have to overestimate gender differences and is based only on the already traditional notion of gender. We can trace themes such as the marginalization of women in "big history", the predominantly negative view of women shaped by antiquity and biblical texts, the assertion of women in economic activities, culture, politics, the changing share of women in education, and their gradual emancipation in the modern era. The everyday life of women is not left out, nor are the rituals associated with specifically female tasks such as childbirth and child-rearing. We can observe women in various social positions, whether they are royal families, nobility, monasteries, the city or the countryside. It is also possible to look at the biographies of individual women. Students will prepare papers and shorter seminar papers. They will work with sources and literature, with an emphasis on consolidating and extending the historical knowledge, methodology and practical skills necessary to produce a historical study, whether at the level of a seminar, bachelor's or master's thesis. The selection of topics and the teaching will also aim at developing didactic skills (oral and written presentations, preparation of class materials - presentations, written hand-outs) and discussing topics appropriate for teaching at different levels (e.g. gender equality, possibilities for the social advancement of women, etc.). Topics: I. Women in the 19th century (1. Women in the 19th century - Czech lands. 2. Women in the 19th century – Europe.). II. Student presentations. III. Women by social groups (1. Queens. 2. Noblewomen. 3. Bourgeois. 4. Serfs, workers.). IV. Outlook to the new era (1. Comparison of the position of women in Europe and in the Czech lands. 2. Women at the beginning of the 20th century. 3. Women in the anti-Nazi resistance 4. Women and girls in the Protectorate 5. Women in communist prisons 6. Women as communist functionaries).
Cíl předmětu -
Poslední úprava: doc. PhDr. Petr Koura, Ph.D. (21.02.2024)
Cílem semináře je seznámit posluchače s postavením žen, a to v 19. a ve 20. století. Prostřednictvím dobových pramenů budou studenti seznámeni s životními podmínkami českých a evropských žen, s jejich každodenním životem a v neposlední řadě také s přístupem totalitních režimů vůči ženám.
Poslední úprava: doc. PhDr. Petr Koura, Ph.D. (21.02.2024)
The aim of the seminar is to introduce the audience to the status of women in the 19th and 20th centuries. Through contemporary sources, students will be introduced to the living conditions of Czech and European women, their everyday life and, last but not least, the attitude of totalitarian regimes towards women.
Deskriptory -
Poslední úprava: doc. PhDr. Petr Koura, Ph.D. (21.02.2024)
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky
0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení
45 minut
Samostudium literatury (za semestr)
12 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr)
20 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr)
18 hodin
Plnění předmětu
Příprava referátu
20 hodin
Příprava na zápočet
0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška
0 hodin
Poslední úprava: doc. PhDr. Petr Koura, Ph.D. (21.02.2024)
Preparation for teaching
Expected preparation time for 1 hour lecture 0 minutes
Expected preparation time for 1 exercise 45 minutes
Self-study of literature (per semester) 12 hours
Work with study materials (per semester) 20 hours
Completion of continuous assignments (per semester) 18 hours
Completion of the course
Seminar papers 20 hours
Preparation for credit 0 hours
Preparation for and examination 0 hours
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Petr Koura, Ph.D. (21.02.2024)
Kateřina Čadková – Milena Lenderová – Jana Stráníková, Evropská žena od středověku do 20. století v zajetí historiografie. Sborník příspěvků ze IV. pardubického bienále, Pardubice 2006
František Dvorský (ed.), Staré písemné památky žen a dcer českých, Praha 1869
Zora Dvořáková, To byla Milada Horáková, Praha 2009
Georges Duby – Michelle Perrot, A History of Women in the West I–V, Harvard University Press I–V, 1994–1996
Pavlína Formánková – Petr Koura, Žádáme trest smrti! Propagandistická kampaň provázející proces s Miladou Horákovou a spol., Praha 2008
Pavla Horská, Naše prababičky feministky, Praha 1999
Josef Janáček, Ženy české renesance, Praha 1977
Jana Kočišková, Ženy v politice: Role a postavení vrcholných političek v Československu 1948–1968, Praha 2021
Petr Koura, Inka Bernášková (1904–1942). Žena proti Hitlerovi aneb Člověk zůstane svobodný, jen když pohrdá smrtí. In: Miroslav Bárta – Martin Kovář, Lidé a dějiny, Praha 2017
Milena Lenderová, Eva nejen v ráji. Žena v Čechách od středověku do 19. století, Praha 2002
Eduard Maur – Ludmila Fialová, Dějiny obyvatelstva českých zemí, Praha 1996
Jiří Pernes, Komunistky s fanatismem v srdci, Praha 2006
Josef Petráň a kol., Dějiny hmotné kultury I–II, Praha 1985–1997
Jana Ratajová – Lucie Storchová, Žena není příšera, ale nejmilejší stvoření Boží. Diskursy manželství v české literatuře raného novověku, Praha 2009
Ludmila Sinkulová, Byla jsem někdo jiný, Praha 1983
Anna Skýbová, Listy bílé paní rožmberské, Praha 1985
Dagmar Šimková, Byly jsme tam taky, Praha 2015
Victor L. Tapié, Marie Terezie a Evropa, Praha 1998
Daniela Tinková, Tělo – věda – stát. Zrození porodnice v osvícenské Evropě, Praha 2010
Eva Uhrová, Radostná i hořká Františka Plamínková, Praha 2014
Vojtěch Vlček (ed.), Ženské řehole za komunismu 1948–1989, Olomouc 2005
Metody výuky -
Poslední úprava: doc. PhDr. Petr Koura, Ph.D. (21.02.2024)
Předmět bude vyučován seminární metodou. Příslušný vyučující seznámí studenty s probíraným tématem, poté budou následovat referáty studentů na konkrétní témata, například o jednotlivých ženských osobnostech (Františka Plamínková, Inka Bernášková, Milada Horáková). O referátech se následně bude diskutovat.
Poslední úprava: doc. PhDr. Petr Koura, Ph.D. (21.02.2024)
The course will be taught using the seminar method. The teacher will introduce the topic to the students, followed by student papers on specific topics, for example on individual female personalities (Františka Plamínková, Inka Bernášková, Milada Horáková). The papers will then be discussed.
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. PhDr. Petr Koura, Ph.D. (21.02.2024)
Předmět je zakončen klasifikovaným zápočtem. Podmínkou pro jeho získání je účast na seminářích, aktivní práce na seminářích a referát či seminární práce. Další povinnosti může studentům během výuky zadávat příslušný vyučující.
Poslední úprava: doc. PhDr. Petr Koura, Ph.D. (21.02.2024)
The course ends with a classified credit. The condition for obtaining it is attendance at seminars, active work at seminars and a report or seminar paper. Other duties may be assigned to students during the course by the respective teacher.