Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (10.09.2022)
Předmět představuje základní témata pedagogické a sociální psychologie, která jsou relevantní pro prostředí mateřských škol a předškolní výchovu. Studující se seznamují s tématy prostřednictvím klíčových teorií a předních výzkumů, ale také prostřednictvím prakticky zaměřených úkolů, jejichž cílem je aplikovat psychologické poznatky do praxe.
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (10.09.2022)
The course is focused on a set of crucial topics of pedagogical and social psychology, which are relevant to preschool education. Students become familiar with topics through key theories and leading research, but also through practically oriented tasks. The purpose of the course is to support the skill to apply psychological knowledge into school practice.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (29.01.2020)
HELUS, Zdeněk. Sociální psychologie pro pedagogy. Grada, 2007.
KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana; PUPALA, Branislav (ed.). Předškolní a primární pedagogika. Predškolská a elementárna pedagogika. Portál, 2001.
PAVELKOVÁ, Isabella. Motivace žáků k učení: perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2002.
ŠTECH, Stanislav. Profese učitele. Kapitoly ze školní pedagogiky a školní psychologie (139–144). Praha: Univerzita Karlova, 2010.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Dětství a dospívání. Karolinum Press, 2012.
Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (10.09.2022)
Předmět je tvořen následujícími tématy, kterým se věnují jednotlivá setkání: 1. Pedagogická a sociální psychologie - teoretické zdroje, předmět, metody. 2. Učení v předškolním věku, jeho determinanty a průběh, typy učení. 3. Učební a poznávací styly, zábrany v učení. 4. Motivace, typy motivace. 5. Role žáka, školní připravenost a školní zdatnost, rizikové faktory 6. Sociokulturní zázemí dítěte jako významný fenomén školní práce. 6. Rodina jako systém, výchovné styly, vztah rodiny a školy. 7. Sociální vnímání, učitelské představy o dětech, laické chyby v percepci. 8. Pedagogická komunikace, zásady efektivní komunikace. 9. Třída jako sociální skupina, jedinec a/versus skupina, vedení skupiny. 10. Učitel a učitelství - nároky profese. 11. Subjektivní učitelské teorie, postoje, stereotypy a předsudky. 12. Vztahy v mateřské škole, vztahy učitel/ka-dítě, učitel/ka-rodič, učitel/ka-učitel/ka.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (10.09.2022)
Kurz je zakončen na základě:
- aktivní účasti
- tří průběžných úkolů
- závěrečného písemného testu
Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (26.01.2020)
Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8645 (heslo pro hosta je akreditaceUMS2020).