|
|
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Stanislav Štěpáník, Ph.D. (05.10.2016)
|
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Stanislav Štěpáník, Ph.D. (05.10.2016)
Cíl: Absolvent bude seznámen s didaktikou českého jazyka jako vědeckou disciplínou, získá bezpečnou orientaci v oboru do té míry, aby byl schopen fundovaně a kriticky posoudit současné kurikulární a edukační materiály, adekvátně volit cíle vyučování a vyučovací metody. Zároveň si osvojí nutné dovednosti k výuce zvukové stránky jazyka a kultury mluveného projevu, pravopisu, tvarosloví a obecných poučení o jazyce. |
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Stanislav Štěpáník, Ph.D. (05.10.2016)
Ke studiu povinná: Čechová, M.; Styblík, V.: Čeština a její vyučování. Praha : SPN, 1998. Hauser, P. a kol.: Didaktika českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ I., II. Brno : MU, 1994. Kostečka, J.: Do světa češtiny jinak. Praha : H&H, 1993. Šebesta, K.: Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchovy. Praha : Karolinum, 2005. Tonucci, F.: Vyučovat nebo naučit? Praha : SVI PedF UK 1994. www.rvp.cz Učebnice ČJ pro SŠ a 2. stupeň ZŠ odborné časopisy - např. Český jazyk a literatura, Didaktické studie, Naše řeč ad.
doporučená: Fisher, R.: Učíme děti myslet a učit se. Praha : Portál, 1997. Grecmanová, H.; Novotný, P.; Urbanovská, E.: Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc : Hanex, 2000. Hausenblas, O.: Vrátíme smysl hodinám češtiny? Jinočany, 1992. Kalhous, Z.; Obst, O.: Školní didaktika. Praha : Portál, 2009. Maňák, J.: Alternativní metody a postupy. Brno : MU, 1997. Maňák, J.; Švec, V.: Výukové metody. Brno : Paido, 2003. Průcha, J. Moderní pedagogika. 1. vyd. Praha : Portál, 1997.
K tvorbě seminární práce Šmejkalová, M. Teorie didaktických situací - nová výzva pro didaktiku morfologie českého jazyka. Didaktické studie, roč.4, číslo 1, 2012. Novotná, J. a kol. Příprava a analýza didaktických situací. Praha: JČMF, 2006. |
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Stanislav Štěpáník, Ph.D. (05.10.2016)
Kurz: Didaktika českého jazyka I Požadavky k zápočtu:
Obsahem semináře budou následují témata: Seznam témat s přihlédnutím ke kurikulu pro 2. stupeň ZŠ: Zvuková stránka jazyka a kultura mluveného projevu 1. Hláskosloví 2. Spisovná výslovnost 3. Zvuková stránka věty 4. Psaní a výslovnost slov přejatých
Pravopis 1. Psaní velkých písmen 2. Psaní i, í / y, ý 3. Psaní ě, předpon s(e)-, / z(e)- a souhláskových skupin 4. Psaní délky samohlásek 5. Psaní slov přejatých, psaní zkratek a značek
Morfologie 1. Podstatná jména 2. Tvary podstatných jmen 3. Skloňování obecných jmen přejatých 4. Skloňování cizích vlastních jmen 5. Přídavná jména 6. Zájmena 7. Číslovky 8. Slovesa 9. Tvoření slovesných tvarů (časování) 10. Příslovce 11. Předložky 12. Spojky 13. Částice, citoslovce
Obecná poučení o jazyce 1. Čeština jako jazyk slovanský 2. Jazyk a jeho útvary, jazykověda a její složky, jazykové příručky
S přihlédnutím ke kurikulu pro SŠ Zvuková stránka jazyka a kultura mluveného projevu 1. Systém českých samohlásek a souhlásek 2. Zvuková stránka souvislé řeči 3. Spisovná výslovnost češtiny - slov domácích a zdomácnělých 4. Spisovná výslovnost češtiny - výslovnost slov přejatých 5. Nejčastější chyby ve spisovné výslovnosti
Pravopis 1. Psaní velkých písmen 2. Psaní i, í / y, ý 3. Psaní ě, předpon s(e)-, / z(e)- a souhláskových skupin 4. Psaní délky samohlásek 5. Psaní slov přejatých, psaní zkratek a značek
Morfologie 1. Základní morfologické pojmy a slovní druhy 2. Gramatické kategorie jmen 3. Vývojové tendence u podstatných jmen 4. Tvary přejatých podstatných jmen 5. Gramatické kategorie sloves 6. Vývojové tendence u sloves 7. Přídavná jména 8. Zájmena 9. Číslovky 10. Slova neohebná
Obecná poučení o jazyce 1. Národní jazyk a jeho členění 2. Čeština a jazyky příbuzné 3. Jazyková kultura 4. Jazykověda a její disciplíny, základní pojmy 5. Vývoj naší jazykovědy 6. Jazykové příručky
|