Poslední úprava: Mgr. Lukáš Neumann, Ph.D. (20.05.2019)
Předmět vytváří teoretické předpoklady pro systematické poznávání a interpretaci literární slovesnosti. Na základě znalostí ze ZS studenti pokračují v osvojování literárněteoretické terminologie prostřednictvím tvořivé a interaktivní práce se zvoleným textem. Smyslem je klást si nad textem otázky induktivní, hravou metodou a dospět ke zjištění, že znalost teorie napomáhá pochopení, lépe řečeno uchopení, textu, a usnadňuje interpretaci. V rámci kurzu proběhne také autorská interpretace přednesu, zabývat se budeme též možnostmi vizualizace tištěného uměleckého textu (hudební klip, "výtvarná" obrazárna).
Poslední úprava: Mgr. Lukáš Neumann, Ph.D. (20.05.2019)
The subject creates theoretical preconditions for systematic cognition and interpretation of a work of literature. Students continue to acquire literary theoretical terminology through creative and interactive work with selected text. The purpose is to put an inductive, playful method over the text of the question and to find that the knowledge of the theory helps understanding, better grasping of a text, and facilitates interpretation. The course will also include the author's interpretation of the lecture, we will also deal with the possibilities of visualization of printed artistic text (music video, "art" picture gallery).
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Lukáš Neumann, Ph.D. (20.05.2019)
Peterka, Josef: Teorie literatury pro učitele, MME Mercury Music & Enterteain, 2009
Aktuální knižní produkce nakladatelství Baobab, Meander ad.
Šrámek, Petr: Nebe peklo ráj: Tyglík české poezie 20. století, Albratros, 2009
Kubíček, Tomáš; Peterka, Josef: Literární teorie tvořivě a interaktivně, in Filologické studie 2014. Canon. Otázky kánonu v literatuře a vzdělávání. UK, Praha 2014.
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Lukáš Neumann, Ph.D. (20.05.2019)
Plán semináře:
1. Zhodnocení současné produkce na poli LPDM, rozpoznání jednotlivých žánrů, modifikací, představení aktuálně vycházejících knih, autorů, využití ve školní praxi na I. stupni ZŠ
- pracovní list: různé a hravé podoby textu v současné LPDM
2. Literární teorie tvořivě a interaktivně (práce s textem)
3. Vlastní ukázky - vybrané studenty - autorská interpretace přednesu
4. Zhudebněná poezie, obrazová poezie
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Lukáš Neumann, Ph.D. (20.05.2019)
Studenti vypracují seminární práci, v níž mají za úkol provést interpretaci vybraného uměleckého textu (rozsah 3 NS) vhodného pro žáky na I. stupni - induktivní metodou, kladením si otázek nad textem.
Nutná je též účast na semináři/-ích a volba vlastních ukázek z textů umělecké literatury v oblasti LPDM.