Poslední úprava: PhDr. Radka Holanová, Ph.D. (13.09.2018)
Mediální výchova jako součást komunikace; mediální gramotnost; vliv jazyka médií na adresáty/příjemce; sociální funkce médií v současné společnosti.
Poslední úprava: PhDr. Radka Holanová, Ph.D. (13.09.2018)
Medial education as a part of communication; medial literacy; mass
communication as institutionalized process encompassing
the production, dissemination, reception, and interpretation
of public sociocultural discourse; the potential impact of media
language upon audiences; the representation of social reality through
language; the possible motives of the senders in media
institutions; the role of audience reception processes; the social influence
of the media in contemporary society
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Radka Holanová, Ph.D. (13.09.2018)
Burton, G. - Jirák, J.: Úvod od studia médií. Barristen & Principal, Brno 2001. Jirák, J. - Köpplová, B.: Média a společnost. Portál, Praha 2003. McQuail, D.: Úvod do teorie masové komunikace. Portál, Praha 2002. Pike, G. - Selby, D.: Globální výchova. Grada, Praha 1994. Šebesta, K.: Od jazyka ke komunikaci. Karolinum, Praha 1999.
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Radka Holanová, Ph.D. (13.09.2018)
Studijní obor: Vyučování všeobecně vzdělávacích předmětů pro 2. stupeň ZŠ a SŠ
Kurz: K 76 Mediální výchova
Ukončení: zápočet
Vyučující: PhDr. Radka Čapková
Požadavky k zápočtu: aktivní účast na seminářích, výstup s mediální tematikou, test
Forma zkoušky: O
Požadavky ke zkoušce: O
Cíl kurzu: uvědomit si místo mediální výchovy v hodinách českého jazyka a literatury, nacvičit tvorbu výukových aktivit pro mediální výchovu, seznámit se s možnými inspiračními zdroji pro tvorbu takových aktivit
Obsah kurzu: mediální výchova jako jedna z modernizačních tendencí ve výuce; mediální gramotnost a její složky; aktivní přístup k médiím; vyhledávání informací v médiích; manipulace v médiích, její rozpoznávání a obrana proti ní; rozbor a interpretace mediálních produktů; druhy médií a mediální instituce; funkce médií; práce s mediálními produkty v hodinách českého jazyka; aktivity zaměřené na výběr, analýzu a tvorbu mediálních textů; projekty ve výuce mediální výchovy; zpracování mediální výchovy v učebnicích českého jazyka pro základní školy a střední školy