Poslední úprava: PhDr. Martin Dlouhý, Ph.D. (22.09.2022)
Tělesná výchova, sport a pohybová rekreace jako subsystémy tělesné kultury. Systémový přístup k TV. Struktura a funkce sportu a pohybové rekreace v moderní společnoati. Antropomotorika jako vědní disciplína. Ontogeneze motoriky. Strukturální, procesuální a finální stránka tělesných cvičení. Motorické učení, Motorické schopnosti, jejich členění, biologický základ, rozvoj a hodnocení. Pohybové dovednosti a jejich členění. Somatotypy a jejich význam pro pohybové aktivity. Hodnocení motoriky. Vybrané aspekty pohybové/tělesné kultury v kinantropologii.
Poslední úprava: PhDr. Martin Dlouhý, Ph.D. (22.09.2022)
Philosophic, antropologic and sociologic starting points. The placement of Physical Culture in the life of a man and a society from a historical and present points of view. The movement and the somatomental development of a human personality. Movement skills, their development and diagnostic. Physical education, its functions, aims and system. The Sports and sport training. Recreational movement activities, movement programs. The health and didactic aspects of movement activities. Everything in the sense of the aplication towards the specific of the type of studies. Selected aspects of movement/body culture in kinanthropology.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Martin Dlouhý, Ph.D. (30.10.2019)
Cílem je osvojení základních pojmů, definic v antropomotorice a základní orientace v hlavních tématech antropomotoriky.
Poslední úprava: PhDr. Martin Dlouhý, Ph.D. (30.10.2019)
The aim is to acquire basic concepts, definitions in anthropomotorics and basic orientation in the main topics of anthropomotorics.
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Martin Dlouhý, Ph.D. (23.10.2020)
V případě nutnosti zavedení distanční formy výuky bude tato výuka probíhat online ve virtuálním prostředí na platformě Microsoft Teams - a to v podobě přednášek, konzultací k přednáškám, prezentací zadaných seminárních prací studentů včetně jejich analýzy a reflexí k těmto úkolům a diskuse k dané problematice.
Poslední úprava: HRABINEC/PEDF.CUNI.CZ (26.11.2013)
Hodaň, B. Úvod do teorie tělesné kultury. Olomouc: FTKUPa, 2000. Rýdl, M. Kapitoly z filozofie tělesné kultury. Praha: UK, 1993. Hájek, J. Antropomotorika. Praha: PedF: UK, 2012 Kőssl, J., Štumbauer, J., Waic, M. Vybrané kapitoly z dějin tělesné kultury. I., II., III. Praha: UK, 1994. Hogenová, A. Kvalita života a tělesnost. Praha: Karolinum, 2001. Hrabinec, J. Prostor pro porozumění tělesné kultuře. In: Prostory porozumění, výchova, umění, sport. Praha: UK PedF, 2003. str. 56 - 62. Slepičková,I. Sport a volný čas. Praha: Karolinum, 2000. Teplý, Z. Zdraví, zdatnost, pohybový režim. Praha: ČASPV, 1995.
Poslední úprava: PhDr. Martin Dlouhý, Ph.D. (30.10.2019)
Hodaň, B. Úvod do teorie tělesné kultury. Olomouc: FTKUPa, 2000. Rýdl, M. Kapitoly z filozofie tělesné kultury. Praha: UK, 1993. Hájek, J. Antropomotorika. Praha: PedF: UK, 2012 Kőssl, J., Štumbauer, J., Waic, M. Vybrané kapitoly z dějin tělesné kultury. I., II., III. Praha: UK, 1994. Hogenová, A. Kvalita života a tělesnost. Praha: Karolinum, 2001. Hrabinec, J. Prostor pro porozumění tělesné kultuře. In: Prostory porozumění, výchova, umění, sport. Praha: UK PedF, 2003. str. 56 - 62. Slepičková,I. Sport a volný čas. Praha: Karolinum, 2000. Teplý, Z. Zdraví, zdatnost, pohybový režim. Praha: ČASPV, 1995.
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PhDr. Martin Dlouhý, Ph.D. (30.10.2019)
Požadavky na absolvování předmětu (tzn. zkoušky) vychází jednoznačně z obsahu, resp. sylabu tohoto předmětu, z anotace a doporučené literatury v charakteristice předmětu v SIS a jsou dále specifikovány vyučujícím na začátku semestru.
Poslední úprava: PhDr. Martin Dlouhý, Ph.D. (30.10.2019)
Requirements for passing the subject (ie exams) are clearly based on the content, respectively. syllabus of this course, from annotation and recommended literature in the course characteristics in SIS and are further specified by the teacher at the beginning of the semester.
Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Martin Dlouhý, Ph.D. (22.09.2022)
Systémové pojetí tělesné kultury, tělesná výchova, sport a pohybová rekreace jako základní subsystémy TK. Systém základních pojmů TK. Druhy motoriky. Ontogeneze motoriky člověka. Tělesná cvičení, jejich strukturální, procesuální a finální stránka. Tělesná zdatnost a tělesná výkonnost. Zdravotně orientovaná zdatnost. Sportovní výkon. Motorické schopnosti, jejich biologický základ, struktura a testování. Motorické dovenosti a jejich testování. Somatotypy a jejich využití. Problematika výkonnostního sportu dětí a mládeže. Pohybová rekreace dětí a mládeže. Kinantropologie jako vědní obor a přínos dílčích disciplín k utváření teorie tělesné kultury. Vybrané aspekty pohybové/tělesné kultury v kinantropologii.
Poslední úprava: PhDr. Martin Dlouhý, Ph.D. (22.09.2022)
Philosophic, antropologic and sociologic starting points. The placement of Physical Culture in the life of a man and a society from a historical and present points of view. The movement and the somatomental development of a human personality. Movement skills, their development and diagnostic. Physical education, its functions, aims and system. The Sports and sport training. Recreational movement activities, movement programs. The health and didactic aspects of movement activities. Everything in the sense of the aplication towards the specific of the type of studies. Selected aspects of movement/body culture in kinanthropology.
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Martin Dlouhý, Ph.D. (25.09.2020)
Požadavky ke splnění předmětu (zápočtu či zkoušky) jednoznačně vycházejí z obsahu sylabu, anotace a prostudovaného avizovaného seznamu literatury v popisu daného předmětu v SIS a jsou dále upřesněny vyučujícím vždy na začátku semestru. Podmínkou splnění předmětu je zpracová seminární práce v rámci stanoveného počtu zpracovaných příprav na hodinu a úspěšné splnění písemného testu alespoň na 75%. V případě zavedení distanční formy výuky dojde k eliminaci aktivní účasti na výuce a pro studenty budou v systému Moodle studijní materiály pro zakončení předmětu (pokud by tedy nebylo možné zakončit předmět standardním způsobem).
Poslední úprava: PhDr. Martin Dlouhý, Ph.D. (31.01.2020)
Requirements for completion of the course (credit or exam) are clearly based on the content of the syllabus, the annotation and the studied list of literature in the description of the subject in SIS and are further specified by the teacher at the beginning of the semester.The condition for the completion of the course is a seminar paper within the specified number of processed preparations per hour and successful completion of a written test at least 75%.