|
|
|
||
Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (21.02.2011)
|
|
||
Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (21.02.2011)
Cílem kurzu je seznámit studenty s pohledy vývojové psychologie na období časných etap ve vývoji tak, aby získali přehled návaznosti jednotlivých vývojových etap a pochopili zákonitosti, principy a vývojové úkoly a probíhající socializace. |
|
||
Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (21.02.2011)
• Břicháček, V.: Raný vztah matky s dítětem. In Dunovský. J. a kol.: Sociální pediatrie. Praha, Grada 1999. • Dunovský, J. : Socializace dítěte. In Dunovský, J. a kol.: Sociální pediatrie. Praha, Grada 1999. • Drapela, V.: Přehled teorií osobnosti. Praha, Portál 1997. • Erikson, E.H.: Osm věků člověka. Praha, Propsy 1995. • Erikson, E.H.: Člověk a společnost. Praha, Argo, 2002. • Fontana, D.: Psychologie ve školní praxi. Praha, Portál 1997. • Kucharská, A., Švancarová, D.: Bezstarostné roky? Kroky a krůčky předškolním věkem. Praha, Scientia 2004. • Langmeier, J., Krejčířová, D.: Vývojová psychologie. Praha, Portál 1997 a další vydání.. • Lisá, L., Kňourková, M.: Vývoj dítěte a jeho úskalí. Praha, Avicenum 1986. • Matějček, Z. - Langmeier, J.: Počátky našeho duševního života. Praha, Panorama 1986. • Matějček, Z.: Socializační proces. In Dunovský, J. a kol.: Sociální pediatrie. Praha, Grada 1999. • Matějček, Z.: Co děti nevíce potřebují. Praha, 1994. • Piaget, J., Inhelderová, B.: Psychologie dítěte. Praha, Portál 2000. • Říčan, P., Krejčířová, D.: Dětská klinická psychologie. Praha, Grada 1997 a další vydání. • Vágnerová, M.: Vývojová psychologie I. Praha, UK Karolinum 1996, Portál, 1998 a další vydá-ní. • Vágnerová, M.: Psychologie školního dítěte. Praha, UK HTF 1995 a další vydání. • Vágnerová, M. - Valentová, L.: Psychický vývoj a jeho variabilita. Praha, UK 1991. |
|
||
Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (25.02.2011)
Kurz je ukončen atestem - písemný test. |
|
||
Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (21.02.2011)
Prenatální období: význam dítěte pro rodinu, očekávání rodičů. Vývoj v období prenatálním, rizika a úskalí prenatálního období. Příprava rodičů na narození dítěte.
Novorozenecké období: porod z hlediska psychologie, poporodní péče jako faktor podporující adaptaci, psychologie novorozence, vztah mezi matkou a dítětem, intuitivní rodičovské chování (Papoušek).
Kojenecké období: vývojové úkoly dle Eriksona, přínos dalších autorů (např. Matějčkovo členění psychických potřeb), vývoj v oblasti psychomotorické, Piagetovo pojetí vývoje poznávacích funkcí, osobnostní charakteristiky a rozdíly mezi dětmi (Thomas, Chess, Birch), emoční vývoj - vazba na matku (Spitz, Mahlerová), teorie attachmentu (Bowlby, Ainsworthová), socializace: matka, otec, užší rodina
Batolecí období : vývojové úkoly dle Eriksona, vývoj v oblasti motorické, kognitivní, řeči. Emancipace od matky, osamostatňování, sebepojetí Vývojový negativismus, první dětský vzdor. Vztah k vrstevníkům - fyzická blízkost, paralelní hra, vývojové obtíže tohoto věku.
Důležití autoři: Erikson, Piaget, Spiz, Mahlerová, Bowlby, Matějček, Papoušek
Možnosti psychologického poradenství pro matku a dítě v raném věku, úloha diagnostiky, oblasti možné podpory.
Kolektivní zařízení v raném věku (do tří let), pro a proti, jak zajistit optimální přístup k dítěti, pokud je pečovatelem někdo jiný než mateřská osoba, psychologické aspekty této problematiky. |