|
|
|
||
Poslední úprava: RNDr. Tomáš Matějček, Ph.D. (25.09.2023)
Kurz je koncipován tak, aby přispíval také k rozvoji dílčích dovedností, potřebných pro porozumění světu v globálních souvislostech, k formování morálních a etických hodnot a k rozvoji osobnosti směrem k tvořivosti, kritickému myšlení i otevřenosti novým přístupům a řešením. Důraz je kladen na pochopení vzájemného propojení lokální a globální úrovně (vliv lokálních rozhodnutí na globální úroveň a naopak) i vzájemné provázanosti jednotlivých fyzickogeografických sfér a jejich vztah k lidským aktivitám, a to nejen ve smyslu ovlivňování přírodního prostředí lidskou činností, ale také ve smyslu vlivů přírodních procesů na lidské aktivity. |
|
||
Poslední úprava: RNDr. Tomáš Matějček, Ph.D. (25.09.2023)
Povinná literatura: Matějček, T. (2018): Globální systémy ve školní výuce. Geografické rozhledy, 27 (4), 14–15. + další články v tomto čísle daného časopisu Novotný, J. (2015): Globalizace, globální výrobní sítě, ekonomická komplexita. Geografické rozhledy, 24(3), 6–9. Doporučená literatura: Acot, P. (2005): Historie a změny klimatu. Nakladatelství Karolinum, Praha, 237 s. Publikace vydané organizací Společnost pro Fair Trade, např. http://www.svetvnakupnimkosiku.cz/Interkulturní vzdělávání - příručka vydaná Člověkem v tísni - http://www.varianty.cz/cdrom/The Open University: Claiming connections: A distant world of sweatshops? http://openlearn.open.ac.uk/mod/oucontent/view.php?id=397944
|
|
||
Poslední úprava: RNDr. Tomáš Matějček, Ph.D. (25.09.2023)
Student je bodově hodnocen za zpracování a prezentaci samostatné práce a za splnění zápočtového testu.
1. zpracování a prezentace samostatné práce (požadavky na formu odevzdání a případnou prezentaci budou upřesněny jednotlivými vyučujícími)
Za tuto část lze celkem získat až 30 bodů.
Celkem lze za zpracování prezentaci samostatné práce a test získat až 100 bodů, pro splnění zápočtu je třeba získat alespoň 60 bodů. V případě potřeby může výuka proběhnout distanční (a/nebo on-line) formou. V případě potřeby může být písemný test nahrazen ústní formou a/nebo proběhnout distanční formou.
|
|
||
Poslední úprava: RNDr. Tomáš Matějček, Ph.D. (25.09.2023)
ORGANIZACE: POŽADAVKY A HODNOCENÍ:
2. Země jako součást vesmíru 3. Dlouhodobý vývoj globálního ekosystému – Vývoj litosféry (Wegenerova teorie kontinentálního driftu), vývoj klimatu klimatu (Milankovičovy cykly, výkyvy v holocénu atd.). 4. Globální (všeobecná) cirkulace atmosféry a systém mořských proudů 5. Pedosféra a biosféra jako součást globálních systémů 6. Přírodní rizika a (antropogenní) změny klimatu jako příklady vzájemných vazeb mezi FG sférou a lidskými aktivitami 7. Krajina jako výsledek působení fyzickogeografických a komplexních procesů 8. Zonalita, sezonalita a vývoj ekosystémů 9. Nerovnoměrný socioekonomický rozvoj světa 10. „Globální spotřebitel“ – víme co nakupujeme? 11. Mezinárodní migrace a rozvoj 12. Světová velkoměsta a jejich dynamika |