|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (15.02.2024)
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (15.02.2024)
Cílem praxe je pokračovat v rozvíjení systematické reflexe učitelské činnosti na základě analýzy a hodnocení průběhu a výsledků své pedagogické práce s oporou o kritéria a oblasti rozpracované v Souboru profesních kvalit studenta na pedagogické praxi |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (15.02.2024)
6 ECTS odpovídají150 hodinám práce studenta - cca 75 hodin přímé pedagogické práce v ZŠ, kam je student přidělen - 21 hodin reflexe s provázejícím nebo VŠ učitelem - cca 40 hodin příprava na pedagogickou práci - 14 hodin sebehodnocení v Souboru kvalit, vedení reflektivního deníku a další úkoly dle požadavků vedoucí paralelky |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (15.02.2024)
Povinná literatura: KORTHAGEN, F. et al. Jak spojit teorii s praxí: Didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-221-5. SPILKOVÁ, V. a kol. Současné proměny vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-081-6. SPILKOVÁ, V., TOMKOVÁ, A. a kol. Kvalita učitele a profesní standard. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2010. ISBN 978-80-7290-496-9. SPILKOVÁ, V., TOMKOVÁ A., MAZÁČOVÁ N., KARGEROVÁ, J. a kol.: Klinická škola a její role ve vzdělávání učitelů. Praha. Retida, 2015, 197 stran, 978-80-7290-832-5 TOMKOVÁ, A., SPILKOVÁ, V., PÍŠOVÁ, M.. MAZÁČOVÁ, N., KRČMÁŘOVÁ, T., KOSTKOVÁ, K., KARGEROVÁ, J. Rámec profesních kvalit učitele. Hodnoticí a sebehodnoticí arch. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. ISBN: 978-80-87063-64-4. Dostupné z: http://www.nuv.cz/file/54/ FENSTENMACHER, G. D., SOLTIS, J. F. Vyučovací styly učitelů. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-471-7. HORSKÁ, V.Koučování ve školní praxi, Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2450-8.
Doporučená literatura: SLAVÍK, J.; WAWROSZ, P. Umění zážitku, zážitek umění. II. díl. Praha: UK –Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-130-3. JANÍK, T.; SLAVÍK, J. Obsah, subjekt a intersubjektivita v oborových didaktikách. Pedagogika, 2009, 59, č. 2, s. 116 –135. ISSN 3330-3815. SLAVÍK, J.; DYTRTOVÁ, K.; FULKOVÁ, M. Konceptová analýza tvořivých úloh jako nástroj učitelské reflexe. Pedagogika, 2010, 60, č. 3-4, s. 223 –241. ISSN 3330-3815. SLAVÍK, J; DYTRTOVÁ, K.; HAJDUŠKOVÁ, L. Konceptová analýza tvořivých úloh (se zaměřením na výtvarnou výchovu a příbuzné umělecké obory). In SVATOŠ, T.; DOLEŽALOVÁ, J. ed. Pedagogický výzkum jako podpora současné školy. Hradec Králové: GAUDEAMUS, Univerzita Hradec Králové, 2008, s. 761 –778. ISBN 978-80-7041-287-9. SLAVÍK, J.; JANÍK, T. Významová struktura faktu v oborových didaktikách. Pedagogika, 2005, 55, č. 4, s. 336-354, ISSN 3330-3815. KREJČOVÁ, V., KARGEROVÁ, J. Vzdělávací program Začít spolu. Metodický průvodce pro I. stupeň základní školy. Praha: Portál, 2003, 228 stran. ISBN 80-7178-695-0. KOSOVÁ, B., TOMENGOVÁ, A. a kol. Profesijná praktická príprava budúcich učitelov. Banská Bystrica: Elianum, 2015. PÍŠOVÁ, M. Klinický rok: procesy profesního rozvoje studentů učitelství a jejich podpora. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2005. ISBN 80-7194-744-X. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (15.02.2024)
mentoring skupinová reflexe individuální reflexe vlastní vyučovací pokusy |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (14.03.2019)
Organizace a průběhu praxe: Studenti se účastní praxe ve dvojicích pod vedením fakultních učitelů a oborových didaktiků, kteří praxi obsahově řídí. V rámci souvislé praxe studenti průběžně společně s fakultním učitelem a učitelem VŠ reflektují odučené hodiny a plánují další výuku. Reflexe je také věnována situacím, které studenti zažívají během souvislé pedagogické praxe II. V centru pozornosti jsou zejména strategie řešení kázně a řízení třídy, práce s pravidly atd. Konzultovány jsou též případové studie žáků se specifickými poruchami učení a chování, žáků nadaných a žáků ze socio-kulturně znevýhodněného prostředí. Význam praxe v rámci SP: Praxe má klíčový význam pro ověření učitelské způsobilosti, utváření schopnosti reflexe vlastní učitelské činnosti. Napomáhá získat sebevědomí, sebedůvěru, sebejistotu, ale i schopnost kriticky posuzovat výkon vlastní i ostatních. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (15.02.2024)
|