Poslední úprava: PAVLASO/PEDF.CUNI.CZ (01.03.2013)
Obsahem kurzu jsou základní témata z didaktiky biologie, geologie a environmentalistiky se zaměřením na výuku biologie, geologie a environmentální výchovy na základních a středních školách. Po absolvování kurzu by se měl studující orientovat ve školských dokumentech platných v ČR, ve formách a metodách vhodných pro výuku jednotlivých témat z uvedených oborů včetně didaktických zásad, měl by znát učebnice přírodopisu, biologie a geologie dostupné v ČR a vyjmenovat hlavní kritéria výběru učebnic, měl by být schopen zvolit vhodný materiál a učební pomůcky pro výuku konkrétního tématu, vypracovat písemnou přípravu na hodinu, znát způsoby kontroly výsledků výuky, vytvořit didaktický test a navrhnout jeho klasifikaci. Měl by vysvětlit způsob organizace maturitní zkoušky z biologie. Měl by znát možnosti zapojení žáků ZŠ a SŠ do různých forem zájmové odborné činnosti. Měl by být schopen komplexně zorganizovat výuku na dané téma pro cílovou skupinu žáků nebo studentů.
Poslední úprava: PAVLASO/PEDF.CUNI.CZ (30.08.2011)
The course contains main topics of didactics of biology, geology and environmentalistics for using at upper secondary school. After attending the course student should know official czech school documents, forms and methods suitable for teaching particular topics of mentioned branches, czech textbooks of biology, geology and environmentalistics and important criterions for their choice and didactic aids. He should work out written preparation for teaching, know ways of checking results of teaching, prepare didactic test and propose its evaluation. He should explain organization of secondary school-leaving exam from biology. He should know possibilities of extracurricular scientific activities of students. He should be able to organize teaching according specific assignment for given group of students.
Literatura
Poslední úprava: PAVLASO/PEDF.CUNI.CZ (21.02.2015)
Altmann, A. Metody a zásady ve výuce biologii. Praha: SPN, 1975.
Maňák, J. - Švec, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003.
Mojžíšek, L. Vyučovací metody. Praha: SPN, 1998.
Slavík, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999.
Švec, V. - Filová, H. - Šimoník, O. Praktikum didaktických dovedností. Brno: Pedagogická fakulta MU, 1998.
Skalková, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2006.
Chráska, M. Didaktické testy. Brno: Paido, 1999. 91 s. ISBN 80-85931-68-0.
Kalhous, Z. - Obst, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.
Poslední úprava: PAVLASO/PEDF.CUNI.CZ (21.02.2015)
Přezkoušení je ústní, otázky ke zkoušce jsou dostupné v MOODLE. Ke zkoušce si každý student přinese portfolio obsahující: 1. Vypracovaný pracovní list s tématikou RVP ZV a G 2. Přípravu na jednu vyučovací hodinu přírodopisu na základní škole na téma zadané vyučující - rozpis viz MOODLE 3. Didaktický test navazující na připravenou vyučovací hodinu 4. Pracovní list navazující na připravenou vyučovací hodinu 5. Vypracovaný pracovní list s tématikou hodnocení učebnic přírodopisu na ZŠ 6. Přípravu na ukázku výuky s využitím práce s textem pro SŠ (libovolné téma) 7. Přípravu na ukázku výuky s využitím pojmové mapy pro SŠ (libovolné téma)
Další dílčí úkoly budou zadány v průběhu kurzu.
Sylabus
Poslední úprava: PAVLASO/PEDF.CUNI.CZ (01.03.2013)
1. Didaktika biologie jako vědní disciplína, její předmět, rozdělení, úkoly, struktura, metody výzkumu.
2. Hierarchie vzdělávacích dokumentů v ČR. Národní program vzdělávání, RVP ZV, RVP G. Cíle základního a gymnaziálního vzdělávání, klíčové kompetence, vzdělávací oblasti, vzdělávací obory a průřezová témata se vztahem k výuce biologie (případně geologie).
3. Školní vzdělávací program, možnosti zařazení biologického učiva do ŠVP, metodická podpora tvorby ŠVP, roční tematické plány výuky přírodopisu a biologie (případně geologie).
4. Didaktické zásady výuky biologie.
5. Organizační formy výuky biologie.
6. Metody výuky biologie.
7. Učebnice a ostatní literární zdroje pro výuku biologie.
8. Materiál a ostatní učební pomůcky pro výuku biologie.
9. Příprava učitele na vyučovací hodinu.
10. Kontrola studia, tvorba didaktických testů, hodnocení.
11. Maturita z biologie - nové pojetí závěrečné zkoušky.
12. Zájmová odborná činnost z oboru biologie, geologie a ekologie - SOČ, Biologická olympiáda, Ekologická olympiáda.
13. Podvádění studentů, strategie učitele k jeho minimalizaci v jednotlivých formách a metodách výuky biologie.