Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (18.03.2021)
Cílem předmětu je zprostředkovat studentům aktuální poznatky z obecné didaktiky a ukázat jejich význam v současné pedagogické praxi, analyzovat aktuální aspekty didaktiky s přesahem do reálné školní praxe, prohloubit samostatné didaktické myšlení a schopnost chápat didaktiku z hlediska vývoje, změn a pedagogických inovací
Bloky výuky:
1. Plánování výuky. Teorie vzdělávacích cílů.Didaktická transformace učiva.
2. Proces výuky. Znaky efektivní výuky. Hodnocení ve výuce.
3. Didaktický způsob myšlení, teoretizace a výzkumu. Výzkum výuky a posuzování její kvality. Vztah oborových a obecné didaktiky. Přístup normativně didaktický a transdidaktický.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (18.03.2021)
Orientace v aktuálním poznání teorie didaktiky a didaktického výzkumu.
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (18.03.2021)
ESTES T., Mintz, S. & GUNTER M. Instruction: A Models Approach. 6th ed. Boston: Pearson, 2011. JANÍK, T. et al. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno. Masarykova univerzita 2013. SLAVÍK, J., JANÍK, T., NAJVAR, P. & KNECHT, P. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Masarykova univerzita 2017. Syntézy výzkumu vzdělávání, sv. 3. ARENDS, R.I. Learning to Teach (7th Ed). McGraw -Hill Higher Education, 2008. BROCKMERYEROVÁ-FENCLOVÁ, J..; ČAPEK, V., KOTÁSEK, J. Oborové didaktiky jako samostatné vědecké disciplíny. Pedagogika, 2000, 1, 23-37. DOSTÁL, A. M. K základním problémům obsahu vzdělávání. Praha: SPN, 1975. MAREŠ, J. Tvorba případových studií pro výzkumné účely. Pedagogika, 2015, 65(2), 113–142. NAJVAR, P. Zkoumání (kvality) výuky: srovnání dvou přístupů. Pedagogika, 2017, 67, 3, 219-246. SLAVÍK, J., STARÁ, J., ULIČNÁ, K., NAJVAR, P. et al., Didaktické kazuistiky v oborech školního vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita, 2017. STARÝ, K., & CHVÁL, M. Kvalita a efektivita výuky: metodologické přístupy. In Marcela Janíková & Kateřina Vlčková (Eds.), Výzkum výuky: tematické oblasti, výzkumné přístupy a metody (s. 63–81). Brno: Paido, 2009.
Metody výuky
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (18.03.2021)
Přednáška, samostatná práce, rozprava na zadané téma z didaktiky, pozorování výuky ve škole s reflexí, analýza pozorovacích záznamů, didaktická analýza učiva.
Rešerše, kritické zhodnocení teoretických a výzkumných didaktických studií a jejich prezentace. Debata nad kvalitou didaktických studií. Obhajoba projektu výzkumného designu vlastní didaktické studie.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (18.03.2021)
Student po prvním bloku výuky předmětu předkládá a) analýzu didaktických jevů a systémových vztahů mezi nimi u předložené ukázky výuky a přípravy na ni. V analýze prokáže dosažení adekvátních didaktických znalostí.
V rámci druhého bloku výuky student b) kriticky zhodnotí dvě zahraniční teoretické či empirické didaktické studie (výběr je předem konzultován s vyučující), c) účastní se debaty o kvalitě těchto studií s vyučující a dalšími doktorandy, kompetentně diskutuje i o dalších studiích předložených ostatními doktorandy,
d) obhájí jím vytvořený výzkumný design alespoň částečně realizovaného projektu didaktického výzkumu.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (18.03.2021)
Student po prvním bloku výuky předmětu předkládá a) analýzu didaktických jevů a systémových vztahů mezi nimi u předložené ukázky výuky a přípravy na ni. V analýze prokáže dosažení adekvátních didaktických znalostí.
V rámci druhého bloku výuky student b) kriticky zhodnotí dvě zahraniční teoretické či empirické didaktické studie (výběr je předem konzultován s vyučující), c) účastní se debaty o kvalitě těchto studií s vyučující a dalšími doktorandy, kompetentně diskutuje i o dalších studiích předložených ostatními doktorandy,
d) obhájí jím vytvořený výzkumný design alespoň částečně realizovaného projektu didaktického výzkumu.