|
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (31.01.2024)
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (31.01.2024)
Cílem předmětu je shrnout či rekapitulovat obsah bc studia - předmětu Rozvoj matematické gramotnosi a probrat se studenty ty okruhy, které v bakalářském studiu mimo UK Pedf neprobrali. Z nabídky v sylabu si studenti s vyberou tři témata, kterým se budeme věnovat podrobněji. Předmět má vyrovnat onen handicap a umožnit snazší zvládnutí navazujících předmětů v rámci magisterského studia. Pro studenty z jiných oborů slouží předmět jako úvod do problematiky s přesahem do SPPG, učitelství prvního stupně ZŠ a vychovatelství, umožnit pochopit úskalí přechodu dítěte do ZŠ, či specifické poruchy učení |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (31.01.2024)
6 hopdin výuky, 30 h přípravy na semináře, 42 hodin samostudia a pípravy závěrečné práce a sdílení se studenty ve skupině (4-5 studentů), analýza a reflexe k práci v rámci kolkvia 2 h v případě on-line výuky budeme pracovat na Microsoft Teams název týmu VK1 KSMK |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (31.01.2024)
KASLOVÁ, M. Prelogické myšlení. In E. Fuchs, H. Lišková et al. Rozvoj předmatematických představ u dětí v předškolním věku (76 – 101). Praha : JČMF, 2015. ISBN 978 – 80-7015-0222-1. KASLOVÁ, M. Zebra problem solving methods for children aged 5-8 years In Quaderni della Diddatica, 4 pp., 2023. KASLOVÁ, M. Transformace v předmatematické gramotnosti. In E. Fuchs, H. Lišková et al. Rozvoj předmatematických představ u dětí v předškolním věku (102-119). Praha: JČMF, 2015. ISBN 978 – 80-7015-0222-1. KASLOVÁ, M. Polytechnická výchova a příprava na školní matematiku – mozaiky a cesta k míře.In J. Slowík, J. (ed.) Obsah, metody a formy polytechnické výchovy v MŠ. (20 – 38) Plzeň: ZČU PdF v Plzni, 2015. ISBN 978-80-261-0560-2. STOPENOVÁ A. K prostorové představivosti dětí předškolního věku. IN: ACTA PAEDAGOGICAE ANNUS III PREŠOV – OLOMOUC, (61 – 70). PREŠOV: ROKUS, 2004. ISNB 80-7220-182-4. KASLOVÁ, M. Význam slov ano a ne v rozvoji dítěte. In Uhlířová M. (ed.) Acta universitatis palackianae olomucensis, facultas paedagogica 2014, Mathematica IX (98-103). Olomouc: UPOL, 2014. ISSN 1801-0288. KASLOVÁ, M. Celek a jeho části. Studijní text pro kurzy ESF. Pardubice: CCS, 2014 (bez ISBN). KUPČÁKOVÁ, M. Zobrazení prostoru kreslením a modelováním. In E. Fuchs, H. Lišková et al. Rozvoj předmatematických představ u dětí v předškolním věku (120-154). Praha: JČMF, 2015. ISBN 978 – 80-7015-0222-1. SWOBODA, E. How to introduce young children to the repeating geometric patterns. In Novotna, J. a H. Maraova (ed.) Proceedings of SEM’13, (314 -321). Prague: Charles University, Faculty of Education, 2013. ISBN 978-80-7290-637-6. VIGHI, P. The triangle as a mathematical object. In Pytlak, M, (ed.) Proceedings CERME 3 – Europeen researche in mathematic education. ISBN 978-83-7996-009-5 |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (31.01.2024)
Studenti s vyberou tři témata, kterým se budeme věnovat podrobněji, v kurzu se zaměříme celkově na 7 z následujících témat. 1) Čára, její role v grafické komunikaci (hranice, cesta, návod, spojnice, směr a podobně); zástupná role čáry; čára a svět roviny, prostoru; druhy čar; cesta ke znaku; obrázky jedním tahem; kódování pohybu nejen čarou; interpretace dětského grafického záznamu řešení úkolu. 2) Prvky topologie (vnitřek, vnějšek, hranice v 2D a v 3D; dotýkání, překrývání); rozdíl ve významu slov ve světě dětské reality a ve světě abstrakce; dětské aktivit a jejich pozitiva i úskalí. 3) Míra geometrického útvaru (základ teorie – v návaznosti na ZŠ); cesta k míře - geometrický i aritmetický přístup: porovnávání, poměřování, zaplňování prostoru /roviny, práce s jednotkovými objekty, určování jejich počtu; odečet, měření, odhad, hádání v daném kontextu a limity v předškolním věku; dětské aktivity a jejich analýza. 4) Orientace v prostoru, v rovině, na jeden orientační bod; prostorová paměť (statická, dynamická, pro celek, strukturu); rovinná paměť; paměť pro tvar, polohu objektu, velikost vzhledem k okolí; slovní zásoba; stimulace rozvoje zmíněných schopností; orientace ve směrech (předo-zadní, horno-dolní a provo-levý) včetně hodnocení dostupných metodických a diagnostických materiálů; cesta k elementárnímu plánku a jeho porozumění. 5) Shodná zobrazení v rovině i v prostoru a jejich kořeny v běžných aktivitách; významy slov shodný a stejný; 6) Vývoj stavby u dětí (na čem závisí, jak a kdy interpretovat stavbu) – fáze vývoje včetně nulté fáze práce s různým materiálem; druhy stavebnic a skládanek; práce s předlohou a plánkem; obtíže dítěte a možné příčiny; gradace obtížnosti u skládanek; stavební diktát; první procesy kontroly a korekce; rozdíly mezi dětmi různého věku. 7) Labyrinty – typologie; metody řešení; kontraproduktivní učitelské strategie; poznávání významu slova „možnost“, práce s chybou; první řešitelské strategie. 8) Transformace a jejich druhy (tvarová, polohová, velikostní a další), využití v pojmotvorném procesu; práce s lupou, vodou, pískem, tkaničkou a podobně; odlišení světa roviny a světa prostoru. 9) Tvar věcí, geometrický tvar, geometrický útvar; rozdíly mezi světem reality a světem abstrakce; možnosti poznávání tvarů; zásady pro pojmenování 3D objektů; pokusy; pojmotvorný proces v geometrii. 10) Celek a jeho části; relativita pojmů i v řeči dítěte; význam řeči a slovní zásoba; procesy dekompozice, kompozice, korekce; strategie učitele a techniky v aktivitách dítěte; 11) Sdělení a jeho úplnost, posouditelnost; výrok a způsoby jeho vyhodnocování; význam slov pravda/nepravda a jejich slovní alternace v závislosti na kontextech; od individuálního výroku k vnímání pochopení složeného výroku; význam spojek nejen v komunikaci, ale i v pravidlech; pronikání do logických struktur; prelogické myšlení a počátky logického myšlení; rozhodování ve hrách s pravidly, rozsouzení sporu a zdůvodnění. 12) Skládání výroků, negace a její význam pro matematiku; důkaz sporem; uvažování; usuzování; proces zobecňování a chápání kvantifikátoru v řeči; omezující faktory; významy slov ano/ne; role poslechu četby na rozvoj prelogického myšlení; argumentace; tvorba výroku z výrokové fo rmy; vymezování definičního oboru; různé druhy komunikace (mluva, gestická, grafická, pantomimická); cílená stimulace k nástupu užití prvních výroků- vyjádření celou větou; práce s informacemi; zásobník her; vazby na další okruhy. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (31.01.2024)
buďukončený 2.r. BC oboru učitelstvípro mateřské školy či magisterského studia oboru učitelství 1. stupně nebo SPPG či vychovatelstvínebo 1. či 2.r. navazujícíghom agisterského studia PPG, probíhající magisterské studium o |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (31.01.2024)
Studenti se vzhledem k povaze předmětu připravují průběžně za podpory systému Moodle. Ke kontrole porozumění látky a k podpoře domácí přípravy bude sloužit nabídka testů. Na zápočet student kombinovaného studia musí prokázat 100% přítomnost, kdy spolupracuje s dalšími ve skupinách po 4-5; předloží písemnou domácí práci na zadané (vybrané téma po dohodě) téma v propojení na praxi ze studovaného okruhu otázek, kterou v rámci kolokvia bude reflektovat. V práci prokáže hlubší pochopení dané problematiky, kterou propojí s praxí. Práce v rozsahu 2 – 3 stran textu včetně uvedení užitých informačních zdrojů. U studentů prezenčního studia se požadavek mění jen u povinnosti prezence na 80% účast.
V případě přechodu na distanční výuku z důvodu nemožnosti konat prezenční výuku na fakultě: |