Oborová praxe je zacílena na rozvoj profesních kompetencí edukátorů v kultuře a směřuje k tomu, aby se absolventi studia dokázali úspěšně zapojit do chodu různých institucí, které pečují o kulturní dědictví (zejm. muzea, galerie, památkové objekty). V rámci praxe budou studenti prohlubovat své porozumění ochraně a zprostředkování svěřených kulturních hodnot po odborné, právní, organizační i provozní stránce. Především však v reálných podmínkách uplatní své pedagogické a didaktické vzdělání. Teoreticky čerpá pojetí oborové praxe z konstruktivistické teorie vzdělávání, vč. teorie transformativního učení dospělých, modelů realistického a reflektivního vzdělávání pedagogů a relevantních výzkumů muzejní, galerijní a památkové pedagogiky. Prakticky budou studenti pod dohledem mentorů vykonávat souvislou šestitýdenní pracovní stáž (v rozsahu cca 30 hodin/týdně) ve vybraných kulturních institucích. V průběhu první části praxe budou studenti reflektovat poslání a fungování dané instituce, charakter pracovního prostředí, způsoby řízení i povahu spolupráce různých profesních pozic. Následně se sami zapojí do prezentační či edukační činnosti instituce, ať už formou realizace samostatného dílčího úkolu nebo participace na týmovém řešení běžné agendy či aktuálního projektu. Průběh i výsledky praxe budou studenti průběžně reflektovat a konzultovat s mentory. Záznam o praxi pak uspořádají do podoby strukturovaného osobního portfolia, které předloží po skončení praxe ke kontrole. Portfolio bude zahrnovat kromě písemných dokladů o přítomnosti studenta na pracovišti a hodnocení studenta mentorem i další doklady o úspěšné absolvenci praxe (např. situační analýzu dané instituce z vybraného hlediska, rozhovory s inspirativními spolupracovníky, návrhy řešení zadaných pracovních úkolů, reflexe rozvoje vybraných profesních kompetencí, zpětné vazby návštěvníků). Portfolio poslouží studentům také jako doklad při státní závěrečné zkoušce v oblasti „Péče o kulturní dědictví“.
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (19.10.2021)
The field practice is focused on the development of professional competencies of educators in culture and aims to enable graduates to successfully participate in the operation of various institutions that care for cultural heritage (especially museums, galleries, monuments). As part of the internship, students will deepen their understanding of the protection and mediation of entrusted cultural values in terms of professional, legal, organizational and operational aspects. Above all, however, they will apply their pedagogical and didactic education in real conditions.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (19.10.2021)
Oborová praxe je zacílena na rozvoj profesních kompetencí edukátorů v kultuře a směřuje k tomu, aby se absolventi studia dokázali úspěšně zapojit do chodu různých institucí, které pečují o kulturní dědictví (zejm. muzea, galerie, památkové objekty).
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (19.10.2021)
Literatura:
HAVLŮJOVÁ, H. – CHARVÁTOVÁ, K. – INDROVÁ, M. – KLAPKO, D. a kol., Památky nás baví 3. Potenciál kulturního dědictví pro vysokoškolské a další vzdělávání pedagogů. Metodika tvorby, realizace a hodnocení kvality edukačních programů v oblasti péče o kulturní dědictví pro terciární vzdělávání, Praha: Národní památkový ústav, 2015.
Nehyba, Jan et al. Reflexe v procesu učení: desetkrát stejně a přece jinak--. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014. 120 s. ISBN 978-80-210-6489-8.
Moon, Jennifer A. et al. Krajinou zkušenostně reflektivního učení. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. 118 s. ISBN 978-80-210-6296-2.
KOLAJOVÁ, Lenka, Týmová spolupráce. Jak efektivně vést tým pro dosažení nejlepších výsledků, Praha: Grada 2006. ISBN 80-247-1764-6.
Kopřiva, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Vydání osmé, v Portále sedmé. Praha: Portál, 2016. 147 stran. ISBN 978-80-262-1147-1.
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (19.10.2021)
Studenti budou pod dohledem mentorů vykonávat šestitýdenní pracovní stáž (v rozsahu cca 30 hodin/týdně) ve vybraných kulturních institucích. V průběhu první části praxe budou studenti reflektovat poslání a fungování dané instituce, charakter pracovního prostředí, způsoby řízení i povahu spolupráce různých profesních pozic. Následně se sami zapojí do prezentační či edukační činnosti instituce, ať už formou realizace samostatného dílčího úkolu nebo participace na týmovém řešení běžné agendy či aktuálního projektu. Průběh i výsledky praxe budou studenti průběžně reflektovat a konzultovat s mentory. Záznam o praxi pak uspořádají do podoby strukturovaného osobního portfolia, které předloží po skončení praxe ke kontrole.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (19.10.2021)
Student předloží ke kontrole portfolio dokládající průběh jeho praxe.