Poslední úprava: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (20.02.2023)
Předmět je širším vstupem do teorie pedagogiky volného času se zaměřením na zájmy a zájmové činnosti žáků, jakožto souboru organizovaných i volnočasových cílevědomých aktivit. Vede studenty k získání vědomostí a dovedností umožňující stanovit obsah, metody a formy konkrétních zájmových činností prorozmanité věkové kategorie, díky kterým je absolvent schopen realizovat a hodnotit činnosti, způsoby řešení neobvyklých výchovných situací, základní předpisy a právní normy pro činnost zájmových útvarů.
Poslední úprava: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (06.11.2023)
The subject is a broader introduction to the theory of free time pedagogy with a focus on pupils' interests and hobbies, as a set of organized and free time purposeful activities. It leads students to acquire knowledge and skills that enable them to determine the content, methods and forms of specific interest activities for diverse age categories, thanks to which the graduate is able to implement and evaluate activities, methods of solving unusual educational situations, basic regulations and legal norms for the activity of interest departments.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (20.02.2023)
Cíl předmětu: Studující je schopen definovat cíle a formy edukace ve volném čase žáků, ovládat základní terminologii pedagogiky volného času, vysvětlit pedagogická specifika volnočasových aktivit.
Poslední úprava: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (20.02.2023)
The student is able to define the goals and forms of education in pupils' free time, master the basic terminology of free time pedagogy, explain the pedagogical specifics of free time activities.
Deskriptory
Poslední úprava: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (16.10.2023)
Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám. Přímá výuka 12 hodin i s přípravou, samostudium literatury (za celý semestr) 30 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 10 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 12 hodin. Seminární práce 12 hodin, příprava na zkoušku a zkouška 12 hodin.
Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (20.02.2023)
PÁVKOVÁ, J., HÁJEK, J., HOFBAUER, B., HRDLIČKOVÁ, V., PAVLÍKOVÁ, A. Pedagogika volnéhočasu:teorie, praxe a perspektivy mimoškolní výchovy a zařízení volného času. 3. aktualizované vydání. Praha: Portál,2002.
HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas.Praha : Portál, 2004, 176 s. ISBN 80-7178-927-5.
NĚMEC, J. Od prožívání k požitkářství. 1. vyd. Brno: Paido, 2002. 111 s. edice pedagogické literatury.ISBN80-7315-006-9.ŠAUEROVÁ, M. Kapitoly z pedagogiky volného času a sociální psychologie. Praha: VŠTVS Palestra, 2007.
KAPLÁNEK, M. Základy pedagogiky volného času-skripta. České Budějovice: TFJU, 2009.
HOFBAUER, B. Děti,mládež a volný čas. Praha, Portál 2004
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (16.10.2023)
Zkouška v rozsahu sylabu.
V podmínkách distanční výuky bude předmět realizován kombinací on-line výuky a reflektovaných úkolů, které budou východiskem seminární práce.
On-line výuka v ZOOM, aktuální komunikace a materiály v MOODLe tohoto předmětu včetně odkazů a přístupu na on-line setkání v ZOOM.
Sylabus -
Poslední úprava: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (20.02.2023)
Obsahové vymezení:
Pedagogika volného času jako vědní disciplína, vztah pedagogiky volného času k jiným vědám.
Volný čas a formování osobnosti (role jednotlivých aspektů volného času ve výchově); Funkce zájmové činnosti, sociální dimenze volného času (nežádoucí formy chování žáků, prevence rizikového chovánína školách,sociální média a volný čas).
Profese pedagoga volného času (oblasti působení, osobnostní předpoklady, kompetence);
Charakteristika a rozdělení zájmů a volnočasovýchaktivit; Specifika působení pedagoga volného času v jednotlivých institucích (perspektivy mimoškolní výchovy).
Didaktické charakteristiky zájmových činností, struktura činnosti zájmového útvaru.
Poslední úprava: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (20.02.2023)
Leisure pedagogy as a scientific discipline, relationship of leisure pedagogy to other sciences.
Free time and personality formation (the role of individual aspects of free time in education); Functions of hobby activities, social dimensions of free time (undesirable forms of student behavior, prevention of risky behavior in schools, social media and free time).
Profession of free time pedagogue (areas of activity, personality requirements, competences);
Characteristics and distribution of interests and leisure activities; The specifics of the activity of a free time pedagogue in individual institutions (perspectives of out-of-school education).
Didactic characteristics of interest activities, structure of activity of interest department.
Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (23.01.2020)
On-line studijní opora na adrese: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8969