Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu:
ne
Kompetence:
Stav předmětu:
vyučován
Jazyk výuky:
čeština
Způsob výuky:
prezenční
Způsob výuky:
prezenční
Úroveň:
Poznámka:
předmět je určen pouze pro doktorandy předmět je možno zapsat mimo plán povolen pro zápis po webu při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu student může plnit i v dalších letech předmět lze zapsat v ZS i LS
Poslední úprava: prof. MUDr. Jan Heller, CSc. (15.05.2019)
Pojmy disabilita handicap z hlediska sociálních a zdravotních aspektů. Principy funkční zátěžové diagnostiky u osob se specifickými potřebami, modifikace metodik a protokolů zátěžových testů, fyziologické odlišnosti a standardy zátěžových testů. Specifika zátěžového vyšetřování paraplegiků a tetraplegiků, zrakově handicapovaných, sluchově handicapovaných, mentálně postižených spastiků a amputovaných jedinců. Problematika norem a referenčních hodnot. Výběr hodnotících kritérií a způsoby vyhodnocování výsledků zátěžových testů a jejich interpretace k disabilitě a provozované sportovní činnosti. Přínos a rizika sportu a pohybových aktivit u osob se specifickými potřebami.
Poslední úprava: Mgr. Ivana Kinkorová, Ph.D. (16.05.2019)
Disability and “handicap” concepts in terms of social and health aspects. Principles of functional stress diagnostics for people with specific needs, modification of methodologies and protocols of stress tests, physiological differences and standards of stress tests. Specifics of stress investigation of paraplegics and tetraplegics, visually impaired, hearing impaired, mentally handicapped spastics and amputated individuals. The issue of standards and reference values. Selection of evaluation criteria and ways of evaluating the results of stress tests and their interpretation to disability and sport activity. Benefits and risks of sport and physical activity for people with special needs.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: prof. MUDr. Jan Heller, CSc. (09.11.2023)
Principy funkční zátěžové diagnostiky u osob se spiciálním i potřebami, modifikace metodik a protokolů zátěžových testů, volba kritérií a způsoby hodnocení výsledků zátěžových testů u osob se speciálními potřebami a jejich interpretace.
Znalosti:
Student získá znalosti o funkční zátěžové diagnostice u osob se spiciálním i potřebami, o metodikách i možnostech modifikace metodik a protokolů zátěžových testů, o volbě kritérií a způsobech hodnocení výsledků zátěžových testů u osob se speciálními potřebami a jejich interpretace, je seznámen s projevy adaptací na buněčné úrovni, s principy energetického metabolismu a metabolickou charakteristikou zatížení dle intenzity metabolismu a doby trvání a vlivem histochemického složení kosterního svalu na energetiku svalové práce. Student získá znalosti o homeostatických, transportních a regulačních mechanismech při pohybovém zatížení, o aplikacích fyziologických principů v tréninku, o fyziologických aspektech zatěžování u specifických skupin populace, o vnitřních a vnějších faktorech ovlivňujících výkonnost jedince, o zdravotním významu pohybové aktivity a záská znalosti o základních vyšetřeních ve fyziologii zátěže vyižívaných pro vyšetřování osob se speciálními potřebami.
Dovednosti:
Student dovede definovat základní principy fyziologie tělesné zátěže a adaptací aplikovat poznatky fyziologie tělesné zátěže a adaptací v tréninku, využívat diagnostické postupy fyziologie tělesné zátěže a hodnotit dosažené výsledky jako předpoklady zdatnosti a sportovní výkonnosti, specifikovat odlišnosti fyziologických reakcí a adaptací u jednotlivých skupin populace, samostatně provádět a vyhodnocovat jednoduché funkční zkoušky s modifikacemi pro vyšetřování osob se speciálními potřebami.
Kompetence:
Student je kompetentní využít získaných znalostí z fyziologie tělesné zátěže a adaptací pro jejich aplikaci a propojení s následnými předměty jako je sportovní trénink a sportovní specializace, používat osvojené informace v každodenní praxi a aplikovat poznatky fyziologie tělesné zátěže a adaptací v tréninku, využívat diagnostické postupy fyziologie tělesné zátěže a hodnotit dosažené výsledky jako předpoklady zdatnosti a sportovní výkonnosti, specifikovat odlišnosti fyziologických reakcí a adaptací u jednotlivých skupin populace, samostatně provádět a vyhodnocovat jednoduché funkční zkoušky s modifikacemi pro vyšetřování osob se speciálními potřebami.
Poslední úprava: prof. MUDr. Jan Heller, CSc. (09.11.2023)
Principles of functional stress diagnostics for individuals with disability and/or special needs, modification of stress test methodologies and protocols, selection of criteria and ways of the results of evaluating stress tests in people with special needs and their interpretation.
Knowledge:
The student acquires knowledge about functional exercise diagnostics for people with special needs and needs, about methodologies and possibilities for modifying exercise test methodologies and protocols, about the choice of criteria and methods of evaluating the results of exercise tests for people with special needs and their interpretation, is introduced to the manifestations of adaptations to cellular level, with the principles of energy metabolism and the metabolic characteristics of load according to the intensity of metabolism and duration and the effect of the histochemical composition of skeletal muscle on the energetics of muscle work. The student will acquire knowledge about homeostatic, transport and regulatory mechanisms during exercise, about applications of physiological principles in training, about physiological aspects of exercise in specific groups of the population, about internal and external factors affecting the performance of an individual, about the health significance of physical activity and will acquire knowledge about basic examinations in exercise physiology used for the investigation of persons with special needs.
Skills: The student will be able to define the basic principles of the physiology of body load and adaptation, apply knowledge of the physiology of body load and adaptation to training, use diagnostic procedures of the physiology of body load and evaluate the results achieved as prerequisites for fitness and sports performance, specify the differences in physiological reactions and adaptations in individual groups of the population, independently carry out and evaluate simple functional tests with modifications for screening individuals with special needs.
Competence: The student is competent to use the acquired knowledge of the physiology of body load and adaptations for their application and connection with subsequent subjects such as sports training and sports specialization, to use the acquired information in everyday practice and to apply knowledge of the physiology of body load and adaptations in training, to use diagnostic procedures of body physiology loads and evaluate the results achieved as prerequisites for fitness and sports performance, specify differences in physiological reactions and adaptations in individual population groups, independently perform and evaluate simple functional tests with modifications for the investigation of persons with special needs.
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Ivana Kinkorová, Ph.D. (04.06.2019)
kreditní práce
Poslední úprava: Mgr. Ivana Kinkorová, Ph.D. (04.06.2019)
written credit work
Literatura -
Poslední úprava: prof. MUDr. Jan Heller, CSc. (15.05.2019)
HELLER, J. Funkční zátěžová diagnostika ve sportu. Praha: Karolinum, 2018. 307 s. ISBN 978-80-246-3359-6.
HELLER, J., VODIČKA, P. Praktická cvičení z fyziologie tělesné zátěže. Praha: UK, 2018. 115 s. ISBN 978-80-246-3861-4.
HELLER, J. Laboratory Manual for Human and Exercise physiology. Charles University in Prague, The Karolinum press, 2010. 186 s. ISBN 80-246-0926-6.
HELLER, J., VODIČKA, P., KINKOROVÁ I., COUFALOVÁ, K, CHALOUPKOVÁ, E. Funkční profil u aktivních tetraplegiků a paraplegiků - mužů a žen - v závislosti na výši míšní léze. Česká kinantropologie, 2013,17(3), 91-102.
HELLER, J., VODIČKA, P., KINKOROVÁ I., COUFALOVÁ, K., PIVOŇKOVÁ, J. Funkční profil sportujících paraplegiků - handbikerů. Česká kinantropologie, 2010, 14 (3), 177-185.
DURSTINE, J. L., MOORE, G., PAINTER, P., ROBERTS, S. (2009). American college of sports medicine's exercise management for persons with chronic diseases and disabilities. Human Kinetics, Champaign. ISBN 9780736074339
SKINNER, J. S. (Ed.) Exercise testing and exercise prescription for special cases: theoretical basis and clinical application. Lippincott Williams & Wilkins, Philadelphia, 2005. ISBN 0-7817-4113-0
SHEPHARD, R.J. Fitness in special populations. Human Kinetics, Champaign. 1990 ISBN 0-87322-270-9
Poslední úprava: Mgr. Ivana Kinkorová, Ph.D. (31.05.2019)
HELLER, J. Funkční zátěžová diagnostika ve sportu. Praha: Karolinum, 2018. 307 s. ISBN 978-80-246-3359-6.
HELLER, J., VODIČKA, P. Praktická cvičení z fyziologie tělesné zátěže. Praha: UK, 2018. 115 s. ISBN 978-80-246-3861-4.
HELLER, J. Laboratory Manual for Human and Exercise physiology. Charles University in Prague, The Karolinum press, 2010. 186 s. ISBN 80-246-0926-6.
HELLER, J., VODIČKA, P., KINKOROVÁ I., COUFALOVÁ, K, CHALOUPKOVÁ, E. Funkční profil u aktivních tetraplegiků a paraplegiků - mužů a žen - v závislosti na výši míšní léze. Česká kinantropologie, 2013,17(3), 91-102.
HELLER, J., VODIČKA, P., KINKOROVÁ I., COUFALOVÁ, K., PIVOŇKOVÁ, J. Funkční profil sportujících paraplegiků - handbikerů. Česká kinantropologie, 2010, 14 (3), 177-185.
DURSTINE, J. L., MOORE, G., PAINTER, P., ROBERTS, S. (2009). American college of sports medicine's exercise management for persons with chronic diseases and disabilities. Human Kinetics, Champaign. ISBN 9780736074339
SKINNER, J. S. (Ed.) Exercise testing and exercise prescription for special cases: theoretical basis and clinical application. Lippincott Williams & Wilkins, Philadelphia, 2005. ISBN 0-7817-4113-0
SHEPHARD, R.J. Fitness in special populations. Human Kinetics, Champaign. 1990 ISBN 0-87322-270-9
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: Mgr. Ivana Kinkorová, Ph.D. (24.06.2019)
Požadavky na udělení kreditu:
kreditní práce
konzultace
Poslední úprava: Mgr. Ivana Kinkorová, Ph.D. (24.10.2019)
credit work
consultation
Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. Ivana Kinkorová, Ph.D. (24.10.2019)
Pojmy disabilita handicap z hlediska sociálních a zdravotních aspektů.
Principy funkční zátěžové diagnostiky u osob se specifickými potřebami, modifikace metodik a protokolů zátěžových testů, fyziologické odlišnosti a standardy zátěžových testů.
Specifika zátěžového vyšetřování paraplegiků a tetraplegiků, zrakově handicapovaných, sluchově handicapovaných, mentálně postižených spastiků a amputovaných jedinců.
Problematika norem a referenčních hodnot.
Výběr hodnotících kritérií a způsoby vyhodnocování výsledků zátěžových testů a jejich interpretace k disabilitě a provozované sportovní činnosti.
Přínos a rizika sportu a pohybových aktivit u osob se specifickými potřebami.
Poslední úprava: Mgr. Ivana Kinkorová, Ph.D. (24.10.2019)
Disability and “handicap” concepts in terms of social and health aspects.
Principles of functional stress diagnostics for people with specific needs, modification of methodologies and protocols of stress tests, physiological differences and standards of stress tests.
Specifics of stress investigation of paraplegics and tetraplegics, visually impaired, hearing impaired, mentally handicapped spastics and amputated individuals.
The issue of standards and reference values. Selection of evaluation criteria and ways of evaluating the results of stress tests and their interpretation to disability and sport activity.
Benefits and risks of sport and physical activity for people with special needs.
Další doporučené předměty
Poslední úprava: Mgr. Ivana Kinkorová, Ph.D. (18.05.2018)