Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (30.01.2020)
Obsahem předmětu je seznámení s Vlivem pedagogických teorií (vývojové teorie, teorie inteligence, teorie učení) na oborovou didaktiku, zohledněním specifik daných oborem a věkem. Studenti si osvojí didaktické zásady, didaktické prostředky a kritéria podle kterých je vybírat. Seznámí se s vhodnými metodami, především pozorováním, narativní metodou, pokusem, názorem, exkurzí, dobrou otázkou, vzděláváním za pomoci zvířat a přírodovědnou vycházkou. Uvědomí si vliv prostředí na vzdělávání(třetí učitel, informování vzdělávání). Dokážou hodnotit přírodovědné aktivity, např. pomocí portfolia. Propojení tématu s environmentální výchovou. Témata:
1.) Proměny přírodovědného vzdělávání - historie, autoři a vhodná literatura, přírodovědná gramotnost a jakým čtyřem oblastem je třeba se věnovat (čtyřlístek).
2.) Vývojová teorie J. Piageta, Piagetovy pokusy s předškolními dětmi.
3.) Teorie inteligence (g inteligence, teorie rozličných inteligencí, distribuovaná inteligence).
4.) Behaviorismus a metoda programovaného učení. Strukturalismus. Konstruktivismus. Konektivismus.
5.) Vztah dětí k přírodě - přírodovědná inteligence, biofilie, biofóbie. Environmentální senzitivita. Odcizení přírodě a "zelené" terapie.
6.) Příroda jako (třetí) učitel, informální vzdělávání. Vzdělávání založené na vztahu k místu, zahrada MŠ.
7.) Propojení výtvarných, matematických, hudebních, jazykových, pohybových, prostorových, personálních aktivit s poznáváním přírody a s EV. Všemi smysly - jaké smysly máme, jak je chránit, jak poznávat přírodu pomocí smyslů.
8.) Narativní metoda.
9.) Badatelský přístup (badatelsky orientované učení).
10.) Exkurze, přírodovědná vycházka a naučná stezka s předškolními dětmi.
11.) Pozorování a experiment (řízený i spontánní) v MŠ.
12.) Zakládání sbírek v MŠ. AAE (třídní chovy a návštěvní programy).
Deskriptory
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (17.02.2021)
https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=11670
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (28.01.2020)
ALTMANN, Antonín, 1974. Úvod do didaktiky biologie. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
ALTMANN, Antonín, 1971. Vyučovací metody v biologii: kapitola z didaktiky biologie. 1/1. vyd. Praha: SPN.
JANČAŘÍKOVÁ, Kateřina, 2017. Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe. ISBN 978-80-7496-327-8.
JANČAŘÍKOVÁ, Kateřina, 2019. Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání předškolních dětí a mladších žáků. Druhé, rozšířené vydání. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7603-051-0.
JANČAŘÍKOVÁ, Kateřina, c2010. Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Josef Raabe. Nahlížet - nacházet. ISBN 978-80-86307-95-4.
ŘEHÁK, Bohuslav, 1971. Vycházky do přírody. 2. vyd. Ilustroval Hana STORCHOVÁ. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. Knižnice všeobecného vzdělání mládeže.
Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (28.01.2020)
Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=8852 (heslo pro hosta je akreditacePPV2020)