Poslední úprava: MUDr. David Marx, Ph.D. (28.12.2019)
Výuka navazuje na předcházející výuku základních klinických problémů a klinické propedeutiky ve 4. ročníku. Prerekvizitou je zkouška z předmětu Pediatrie, gynekologie a porodnictví. Prohlubování dovedností studentů v odběru anamnézy a provádění fyzikálního vyšetřování se specifiky dětského věku. Dále se studenti seznamuji s etiologií, patogenezí, klinickou symptomatologií, diagnostikou, diferenciální diagnostikou a léčbou věkově specifických nemocí v novorozeneckém, kojeneckém, batolecím, předškolním, školním i dorostovém období a to ve všech podoborech pediatrie. Jsou seznámeni s preventivními postupy v pediatrii.
Cílem je seznámit posluchače 5.ročníku se základy klinické pediatrie v celém jejím požadovaném rozsahu, dále si utvrdit základní praktické dovednosti vyšetřování pediatrických pacientů a naučit se základům diferenciálně diagnostických rozvah přímo u pacientského lůžka. Cílem je představit pediatrii jako obor s výrazným vývojovým, preventivním a sociálním aspektem.
Poslední úprava: ZADSYL (07.05.2014)
The education is going on preceding education of basic clinical problems and clinical propedeutics. But the tutorial of physical examination, taking history, symptomatology, diagnostics and therapy of age specific diseases is now, in 5th year of study, more detailed and methodical.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: MUDr. Petr Michenka (26.12.2019)
Cílem je seznámit posluchače 5.ročníku se základy klinické pediatrie v celém jejím požadovaném rozsahu, dále si utvrdit základní praktické dovednosti vyšetřování pediatrických pacientů a naučit se základům diferenciálně diagnostických rozvah přímo u pacientského lůžka. Cílem je představit pediatrii jako obor s výrazným vývojovým, preventivním a sociálním aspektem.
Poslední úprava: ZADSYL (07.05.2014)
The aim of this topic is to take up the students of 5th year with basic clinical pediatrics in a required range and to reassure basic practil skills of examination of pediatric patients and to get up basic differential diagnostic thinking. The aim to indroduce pediatrics as a field with a strong developmental, peventive and social aspect.
Literatura -
Poslední úprava: doc. MUDr. Felix Votava, Ph.D. (27.11.2019)
Nelson Essentials of Pediatrics. KJ Marcdante, RM Kliegman, Elsevier 2018
Poslední úprava: ZADSYL (30.10.2019)
Nelson Textbook of Pediatrics 21st edition, Robert M. Kliegman; Joseph St. Geme, Elsevier 2019
Nelson Essentials of Pediatrics. KJ Marcdante, RM Kliegman, Elsevier 2018
Metody výuky -
Poslední úprava: MUDr. Petr Michenka (19.03.2020)
Cvičení - práce u lůžka v malém počtu studentů pod vedením asistenta v rozsahu 30 hodin. Studenti si mohou sestavit vlastní rozvrh z 90 nabízených hodin výuky. Semináře 33 hodin, rozvrh je pro studenty opět flexibilní, dle vlastní volby z 99 nabízených hodin.
Poslední úprava: doc. MUDr. Felix Votava, Ph.D. (27.09.2017)
The practical bed-side training in a range 30 hours under supervision of an assistent and 33 hours of seminars.
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: doc. MUDr. Felix Votava, Ph.D. (27.11.2019)
Předmět je ukončen zápočtem. Podmínky: 100% účast na praktické výuce, náhrada absence je možná po individuální dohodě s příslušným vyučujícím skupiny. 80% účast na seminářích, náhrada je možná písemným zpracováním tématu z chybějících seminářů, který určí a zhodnotí učitel daného semináře.
Poslední úprava: doc. MUDr. Felix Votava, Ph.D. (27.09.2017)
100% presence during the practical part of the teaching (bedside), if necessary, the lecturer can arrange an alternative time. Next 80% of participations in seminars. A substitution is possible by a written essay target to a topic from missing seminar. The topic will be selected by the appropriate teacher.
3) Zvláštnosti interpretace laboratorních, zobrazovacích a jiných metod v pediatrii.
4) Jednotlivé nemoci a diferenciálně diagnostické rozvahy.
5) Základy neonatologie
6) Dětská endokrinologie a diabetologie, nefrologie, gastroenterologie a hepatologie, pneumologie (cystická fibróza) a kardiologie.
7) Akutní stavy v dětském věku.
Poslední úprava: ZADSYL (07.05.2014)
Physical examination of newborn, infant, toddler, prescholl and school child and adolescent. Speciality of taking of pediatric patient´s history. Peculiarity of interpretation of some findings and results in pediatrics ? laboratory, X-ray. Diseases and differential diagnostic thought. Special emphasis to newborn screening, endocrinology and diabatology, nephrology, gastroenterology, pneumology (cystic fibrosis), cardiology, pediatric emergency and autoimmune diseases.