|
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Petr Bednařík, Ph.D. (23.11.2021)
|
|
||
Poslední úprava: RNDr. Jan Kofroň, Ph.D. (12.09.2021)
Hlavním cílem kurzu je vybavit studenty schopností samostatného logického uvažování o metodě jako o významné a integrální součásti výzkumu. Absolvent by měl disponovat aktivní i pasivní metodologickou kompetencí. Absolvent by měl být schopen nezávisle zvolit logický a správný postup pro zodpovězení dané výzkumné otázky, obhájit zvolený postup oproti jeho alternativám a přiměřeně kvalitně jej realizovat. Rovněž by měl být schopen jako čtenář odborné literatury kriticky zhodnotit metodologický postup jiných autorů. |
|
||
Poslední úprava: RNDr. Jan Kofroň, Ph.D. (09.10.2023)
V kurzu lze v povinné části získat maximálně 100 bodů. Z toho lze získat: · 46 bodů za závěrečný test (z testu je třeba získat alespoň 50 %) · Domácí úkoly: 33 b. (rozložené mezi tři úkoly 6 - 10 - 17) . Literature review +: 16
Podmínkou absolvování kurzu je: · účast na cvičeních; · odevzdání všech domácích úkolů; · napsání závěrečného testu; · získání alespoň 50 bodů celkem za kurz; · získání alespoň 50 % bodů ze závěrečného testu.
Klasifikace se řídí Opatřením děkanky č.17/2018. |
|
||
Poslední úprava: RNDr. Jan Kofroň, Ph.D. (10.09.2018)
Gerring, John 2017: Applied Social Science Methodology: An Introductory Guide. Cambridge University Press. Rozšiřující literatura (přednášky): 1) Van Evera 1997: Guide to Methods for political science, MIT Press 2) Beach, D., Pedersen, R. 2016: Causal Case Study Methods, Foundations and Guidlines for Camparing, Matching, and Tracing.
LITERATURA K SEMINÁŘŮM BUDE V MOODLE |
|
||
Poslední úprava: RNDr. Jan Kofroň, Ph.D. (09.10.2023)
Předmět je vyučován prostřednictvím kombinace přednášky a semináře. Přednášky se konají každý týden a zaměřují na předání základních znalostí a opírají se o zvolenou učebnici. V 2021/22 budou mít studenti dopředu k dispozici videopřednášky z loňského roku, které si naposlouchají před přednáškou. Přednáška bude věnována diskusi probírané látky s důrazem na nejproblematičtjější části.
Semináře se zaměřují na procvičení látky především formou debaty, diskuze o zadané výzkumné četbě a o domácích úkolech a dalších aktivit. Četba literatury na semináře a realizace domácích úkolů představuje jádro samostatné práce studenta v předmětu. Kurz je doplněn vlastní stránkou Moodle poskytujícím četbu, videa a další elementy kurzu. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Petr Bednařík, Ph.D. (23.11.2021)
Úvodní blok · PŘEDNÁŠKA 1: Úvodní hodina o Organizační otázky o Co to je metodologie/metoda o Význam metod(ologie) (pro studenta a pro absolventa) o Srovnání kvantitativního a kvalitativního výzkumu, relativní výhody, komplementarita o Typy argumentů a jejich význam (deskriptivní, kauzální, preskriptivní, normativní)
· PŘEDNÁŠKA 2: Základy výzkumného designu pro různé typy argumentů o Klíčové pojmy – Data, pravidelnost (zákonitost), teorie, hypotéza, koncept o Možná dělení výzkumných přístupů: § Experimentální / Observační § Velká N (statistika), Malá N (případové a komparativní studie), N=0 či 1 – kontrafaktuální výzkum, interpretativní alternativa. § Idiografický vs. nomotetický výzkum (rozsah generalizace) § Induktivní vs. deduktivní výzkum
· SEMINÁŘ 1: Identifikace a klasifikace argumentů (semináře probíhají pro každou skupinu jednou za 2 týdny) o Identifikace teorie, rozdíl mezi teorií a hypotézou o rozlišování různých druhů argumentů a přístupů k výzkumu, diskutování relativních silných a slabých stránek
Deskriptivní blok
· PŘEDNÁŠKA 3: Deskripce I. o Co je deskripce a kdy má deskriptivní práce smysl? o Typy deskriptivní argumentů o Zdroje dat a informací – triangulace zdrojů, odhad možného zkreslení/zaujatosti dat
· PŘEDNÁŠKA 4: Koncepty o Co je koncept, k čemu slouží – míra abstrakce konceptu o Koncepty v běžném jazyce a hovoru vs. koncepty ve vědě o Způsoby formování (definování) konceptu o Klíčové atributy konceptů o Konceptualizace – příklady dopadu na výzkum o Práce s daty, operacionalizace – konstrukce indikátorů a indexů. operacionalizace (indexy a agregované indexy – postačující vs. nutné podmínky, kumulativní indexy atd.)
· SEMINÁŘ 2: Konceptualizace/deskripce () o Klasifikace případů (patří/nepatří do konceptuální kategorie – alternativní pravidla klasifikace) o Práce s daty – sběr, třídění, interpretace a grafická prezentace dat (excel) o Práce s indexy, chápání významu metody skladby indexu
· PŘEDNÁŠKA 5: Deskripce II. o Historický výzkum – práce s archivními materiály, o Jednopřípadová ateoretická studie o Obsahová analýza
Kauzální blok
· PŘEDNÁŠKA 6: Kauzalita o Teorie jako kauzální argument spojující dva koncepty/proměnné o Hypotéza jako most mezi abstraktní teorií a empirickými daty o Kontrafaktuál jako podmínka i výstup kauzální teorie o Nezbytné a postačující podmínky vs. "ATE"
· SEMINÁŘ 3: Kontrafaktuály a hypotézy () o Procvičování kontrafaktuálního uvažování a odvozování hypotéz z teorie
· PŘEDNÁŠKA 7: Kauzalita II: Aplikace teorie na případ o Aplikace teorie o Theory-guided case study o Scénáře
· PŘEDNÁŠKA 8: Kauzalita III – Testování teorie o Testování teorie – kvalitativní vs. kvantitativní přístup o Výběr případů z regresního modelu o Výběr případů z populace (maximalizace variance na nezávisle proměnné) o Vnitropřípadové vs. komparativní studie
· SEMINÁŘ 4: Výběr případů + mikro-případová studie () o Výběr vhodné teorie pro vysvětlení případu o Výběr vhodného případu pro testování teorie o Interpretace výsledků testování teorie
· PŘEDNÁŠKA 9: Kauzalita IV – vytváření teorie o Modifikace teorie o Induktivní vytvoření teorie § Výběr případů pro generování teorie · Deviantní případy · Výběr na závisle proměnné (maximalizace variance na Y – napříč či uvnitř případu) Alternativní blok · PŘEDNÁŠKA 10: Teorie - deduktivní přístup o Neformální model o Formální model o Testování modelu
· SEMINÁŘ 5: Formalizace "verbální" teorie/verbalizace "statistického modelu"
· PŘEDNÁŠKA 11: Interpretativní metody I. o Základní předpoklady kauzálních a interpretativních metod (shody vs. rozdíly)
· PŘEDNÁŠKA 12: Bakalářské práce - "tips and tricks"
· SEMINÁŘ 6: Finální úkol
|