Obsah předmětu Aplikované programy pro OSP – úpolové sporty systémově navazuje a rozvíjí obsah předmětu Základy úpolových sportů OSP, který studenti absolvovali v 1. ročníku bakalářského studia. Předmět klade důraz na zopakování a rozvíjení osvojených pohybových forem a věnuje více pozornosti tomu, aby studenti byly schopni didaktický proces aplikovat pro OSP. Během výuky je kladen důraz na přizpůsobování obtížnosti cvičení v závislosti na rozmanitých možnostech cílové skupiny (různé odlišnosti OSP). Předmět rámcuje využití úpolových aktivit pro potřeby školní tělesné výchovy, či zájmových kroužků. Studenti se v rámci předmětu významně podílí na výběru náplně lekcí.
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (08.11.2023)
The subject "Applied Programs for Individuals with Disabilities - Ground Sports" systematically builds upon and
extends the content of the subject "Basics of Ground Sports for Individuals with Disabilities," which students
completed in the first year of their bachelor's studies, as well as "Ground Sports for Individuals with Disabilities,"
which students completed in the third year. This subject places emphasis on reviewing and developing acquired
movement forms and pays more attention to students' ability to apply the didactic process for individuals with
disabilities. Throughout the course, there is an emphasis on adapting the exercise difficulty based on the diverse
capabilities of the target group (various differences in individuals with disabilities). The subject frames the use of
ground activities for the needs of school physical education or extracurricular activities. As part of the subject,
students significantly contribute to the selection of lesson content.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (08.11.2023)
Student dokáže správně demonstrovat provedení vybraných úpolových technik a umí popsat klíčové body.
Student identifikuje rizika jednotlivých cvičení pro OSP, identifikuje chyby a navrhne postup za cílem nápravy.
Student navrhne řešení - modifikaci pro různé skupiny OSP, je schopný vést lekci.
Student dokáže zhodnotit výhody a nevýhody naučených technik.
Student umí analyzovat situaci a na základě toho navrhnout vhodné řešení pro konkrétní skupinu postižení.
Student získá kompetence k vybraným úpolovým cvičením a úpolovým hrám.
Student dokáže vytvořit didaktickou řadu k vybrané činnosti v závislosti na úrovni cvičenců.
Umí aplikovat rozmanité didaktické styly.
Umí poskytnout reflexi k probírané problematice.
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (08.11.2023)
The student can accurately demonstrate the execution of selected ground wrestling techniques and describe key points.
The student identifies risks associated with individual exercises for people with disabilities (OSP), recognizes errors, and proposes a corrective procedure.
The student suggests modifications for different groups of OSP, is capable of leading a lesson.
The student can evaluate the advantages and disadvantages of the learned techniques.
The student can analyze a situation and, based on that, propose appropriate solutions for a specific group of individuals with disabilities.
The student acquires competencies related to selected ground wrestling exercises and ground games.
The student can create a didactic series for a selected activity depending on the level of participants.
They can apply various didactic styles.
They can provide reflection on the discussed issues.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (08.11.2023)
1) V době didaktických výstupů je docházka všech bezpodmínečná.
2) Didaktický výstup vybraný z nabízených témat, diskuze a následná reflexe.
3) Skupinová práce - sjednotit všechny přípravy na výstupy v jeden ucelený soubor.
Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (08.11.2023)
GRASGRUBER, Pavel - CACEK, Jan. Sportovní geny. Brno: Computer Presss, a.s., 2008. 480 s. ISBN: 978-80-251-1873-3.
KINKOROVÁ, Ivana - COUFALOVÁ, Klára. Antropometrické parametry a jejich využití v judu. In Česká kinantrpologie, 2009, Vol. 13, č. 2, s. 100-107. ISSN: 1211-9261.
KOHLÍKOVÁ, Eva. Asijská bojová umění - Karate. In Fyziologie tělesné zátěže II. Speciální část - 3. díl. Heller a kol. (ed). Praha: FTVS UK, Karolinum, 1996. s. 6-13. ISBN: 80-7184-225-7.
KORBELÁŘ, Petr. Poranění typická pro jednotlivé sporty. In Pohybový systém a zátěž. Ed. Kučera, Dylevský. Praha: Grada, 1997, s. 195-217. ISBN: 80-7169-258-1.
MALÁ, Lucie - BUNC, Václav - MALÝ, Tomáš, ZEMANOVÁ, Lenka. Aktuálne telesné zloženie vrcholových seniorských judistov. In Česká kinantropologie, 2008, Vol. 12, č. 3, s. 85-93. ISSN 1211-9261.
SACRIPANTI, Attilio. Advances in Judo Biomechanics Research. VDM Veralg Dr. Muller. Saarbrucken, Germany. 2010. 356s. ISBN: 978-3-639-10547.6.
VRÁNOVÁ, Jana, Úpolové sporty: Box. In Fyziologie tělesné zátěže II. Speciální část - 2. díl. Praha: FTVS UK, Karolinum, 1993. s. 146-154. ISBN: 80-7184-039-4.
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (08.11.2023)
GRASGRUBER, Pavel - CACEK, Jan. Sportovní geny. Brno: Computer Presss, a.s., 2008. 480 s. ISBN: 978-80-251-1873-3.
KINKOROVÁ, Ivana - COUFALOVÁ, Klára. Antropometrické parametry a jejich využití v judu. In Česká kinantrpologie, 2009, Vol. 13, č. 2, s. 100-107. ISSN: 1211-9261.
KOHLÍKOVÁ, Eva. Asijská bojová umění - Karate. In Fyziologie tělesné zátěže II. Speciální část - 3. díl. Heller a kol. (ed). Praha: FTVS UK, Karolinum, 1996. s. 6-13. ISBN: 80-7184-225-7.
KORBELÁŘ, Petr. Poranění typická pro jednotlivé sporty. In Pohybový systém a zátěž. Ed. Kučera, Dylevský. Praha: Grada, 1997, s. 195-217. ISBN: 80-7169-258-1.
MALÁ, Lucie - BUNC, Václav - MALÝ, Tomáš, ZEMANOVÁ, Lenka. Aktuálne telesné zloženie vrcholových seniorských judistov. In Česká kinantropologie, 2008, Vol. 12, č. 3, s. 85-93. ISSN 1211-9261.
SACRIPANTI, Attilio. Advances in Judo Biomechanics Research. VDM Veralg Dr. Muller. Saarbrucken, Germany. 2010. 356s. ISBN: 978-3-639-10547.6.
VRÁNOVÁ, Jana, Úpolové sporty: Box. In Fyziologie tělesné zátěže II. Speciální část - 2. díl. Praha: FTVS UK, Karolinum, 1993. s. 146-154. ISBN: 80-7184-039-4.
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Veronika Holá (27.03.2023)
Přednášky a cvičení:
Úpolové sporty OSP. Specifika při práci s osobami se zrakovým postižením.
Úpolové sporty OSP. Specifika při práci s osobami s amputacemi.
Úpolové sporty OSP. Specifika při práci s osobami na invalidním vozíku.
Úpolové sporty OSP. Specifika při práci s osobami s mentálním postižením.
Úpolové sporty OSP. Specifika při práci s dětmi a se seniory. Praktické modifikace.
Rizika úpolových sportů u OSP. Praxe: Pohybové základy v úpolových sportech: Základní kopy, úhyby a posuny s návazností na protiútok.
Základy modifikace různých forem úpolových sportů (pravidlo STEP: modifikace space, equipment, task, people). Praxe: Základní úderové techniky, škrcení, vychýlení z těžiště.
Kompenzace v úpolových sportech (zdravotní rizika a jejich prevence). Časté úrazy v úpolových sportech a související postupy první pomoci. Praxe: Pohybové základy v úpolových sportech: základní obranné techniky, obrana proti úderům, kopům a škrcení.
Význam sebeobrany u OSP. Praxe: Řešení sebeobranných situací s využitím technik karate, judo a aikido. Procvičování sebeobranných postupů.
Praktické aplikace bojových umění a sportů pro osoby s různým typem zdravotního postižení (zrakově, sluchově, tělesně, mentálně).
Studijní opory -
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (08.11.2023)