|
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (16.01.2023)
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (07.03.2022)
Cílem je získat kompetenci k zařazování úpolových aktivit v rozdílných sportovních programech, zvláštní důraz je kladen na využití ve školní TV.
Po dokončení předmětu si student uvědomuje kondiční, psychické a sociální benefity úpolových aktivit.
Student zná spektrum jednoduchých úpolových her a je schopen vymýšlet variace těchto cvičení v závislosti na vstupních podmínkách.
Student dokáže analyzovat strategické body určitých úpolových aktivit a upozornit na potenciální úskalí.
Student dokáže vytvořit adekvátní didaktickou řadu ke kýžené činnosti v závislosti na úrovni cvičenců a okolních podmínkách.
Student umí aplikovat rozmanité didaktické styly v oblasti úpolových aktivit a navýšit tak atraktivitu programu pro heterogenní skupinu.
Student dokáže poskytnout fundovanou reflexi didaktických výstupů svých spolužáků. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (13.11.2023)
1) Vzhledem k probíhající praxi ve školách je přihlíženo k občasné absenci. V době didaktických výstupů je však docházka všech bezpodmínečná.
2) Průběžná spolupráce na platformě MS Teams.
3) Didaktický výstup a následná aktivní diskuze. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Vladimír Hojka, Ph.D. (12.10.2022)
E-learning: https://ftvs.cuni.cz/FTVS-2533.html REGULI, Z., ĎURECH, M., VÍT, M. Teorie a didaktika úpolů ve školní tělesné výchově. Brno: FSpS MU, 2007. 1. vydání. ISBN 978-80-210-4318-3. STARÝ, K., LAUFKOVÁ, V. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1001-6 PAVELKA, R., STICH, J., Sebeobrana. Praha: IKAR, 2015. ISBN 978-80-249-2800-5. PAVELKA, R., REINDERS, A. Kondiční trénink pro bojové sporty - rozvoj speciální síly. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5416-1. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (13.11.2023)
Praktický zápočet: techniky využitelné k variování úpolových her
Ústní zkouška: stanovené okruhy z povinné literatury:
Zhodnocení benefitů i nástrah úpolových aktivit
Aspekty sebeobrany
Úpolové aktivity v RVP
Didaktické styly při praxi v úpolových aktivitách
Třídní klima a úpolové aktivity
Bezpečnost a princip zvyku na kontakt |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Vladimír Hojka, Ph.D. (28.08.2023)
Předmět je dotován hodnotou 1/1, což znamená, že studenti během semestru absolvují 7 přednášek a 7 cvičení. Předmět je zakončován zkouškou. Témata a obsah přednášek: Všechny přednášky probíhají teoretickou formou v posluchárně s projektorem. Přednáška č. 1 · Výklad požadavků k zakončení předmětu, vysvětlení systému spolupráce v týmech, vysvětlení smyslu dílčích úkolů. · Sestavení kritérií pro hodnocení didaktického výstupu celou skupinou studentů. · Systematika úpolových aktivit. · Úpoly v RVP. · Princip zvyku na kontakt v školní TV. · Fyzické, psychické a sociální benefity úpolových aktivit. Přednáška č. 2 · Využití organizačních forem a didaktických stylů v úpolových aktivitách. · Časté chyby při didaktickém výstupu a jejich prevence. · Princip aplikování situací z bojových sportů v rámci vytváření úpolových her. · Výsledky výzkumu šetření frekvence zařazování úpolových aktivit v školní TV. Přednáška č. 3 · Management heterogenní třídy. · Vulnerabilní jedinci, druhy vulnerability, jak nakládat s určitými problémovými situacemi. · Sestavení „třídních pravidel“ pro hodiny TV v kontextu zařazování úpolových aktivit. · Možnosti diagnostiky problémového chování, spolupráce mezi učiteli. Přednáška č. 4 · Možnosti využití pomůcek v úpolových aktivitách v rámci principu zvyku na kontakt. · Výhody a nebezpečí hromadných úpolových aktivit. Přednáška č. 5 · Specifické rozcvičení pro úpolové aktivity. · Přesah průpravných úpolů do běžného života. · Biomechanika pádové techniky, principy didaktických řad.
Přednáška č. 6 · Základy sebeobrany – jak učit sebeobranu, když neumíme sebeobranu. · Výklad § 29 trestního zákoníku. · Možnosti výchovy k prevenci fyzických konfliktů. Přednáška č. 7 · Legislativní východiska komunikace se zákonnými zástupci žáků. · Běžná komunikace se zákonnými zástupci i uvnitř školy, její nastavení a pravidla. · Diagnostická komunikace. · Krizová komunikace ve škole.
Témata, obsah a výstupy z učení praktických cvičení: Všechny lekce probíhají praktickou formou v prostorách pokrytých měkkou podložkou (tatami). Cvičení č. 1 Kondiční úpolové hry ve dvojicích inspirovány řecko-římským zápasem, hromadné úpolové hry. Výstup z učení: · Student umí vymyslet pořadí aktivit tak, aby respektoval princip zvyku na kontakt. · Student vyjmenuje základní zásady bezpečnosti při úpolových aktivitách v postoji. · Student demonstruje taktické možnosti řešení vzniklých situací při úpolových aktivitách v postoji. · Student umí vymyslet alternativu pravidel pro rozmanité úrovně cvičenců. Cvičení č. 2 Kondiční úpolové hry ve dvojicích na zemi inspirovány grapplingem. Výstup z učení: · Student dokáže vlastními slovy popsat, kdy jsou tyto aktivity vhodné a kdy nikoliv. · Student dokáže rozlišit mezi dominantní a submisivní pozicí, dokáže tyto pozice popsat a zdůvodnit, proč patří do uvedené kategorie. · Student dokáže do rozcvičky zařadit spektrum průpravných cvičení z oblasti „zápasnické gymnastiky“, kterými vybaví cvičence k taktickým řešením situací. Tato řešení jsou vhodná i do základů sebeobrany. · Student dokáže popsat a demonstrovat několik průpravných her s jednoduchými pravidly, které jsou vhodné pro zahájení vyučovací jednotky s úpolovou tématikou. · Student dokáže demonstrovat několik technik z kategorie „sweep“ a „guard passing“. Pro tyto techniky umí navrhnout adekvátní didaktický styl, aby efektivizoval proces učení. Cvičení č. 3 Úpolové hry s jednoduchými pravidly (přetahy, přetlaky), hromadné úpolové hry. Výstup z učení: · Student je schopen vytvořit kreativní úpolovou hru ve vztahu k zamýšlenému kondičnímu efektu. Tyto aktivity umí zařadit na kontinuum principu zvyku na kontakt. · Student je schopen přizpůsobit konkrétní aktivitu pro různé žáky ve vztahu k heterogenní skupině. Rovněž je schopen navrhnout optimální organizační formu (skupinky) a didaktický styl (s nabídkou obtížnosti). · Student umí navrhnout množství her v závislosti na nárocích vnějšího prostředí. Cvičení č. 4 Základní techniky sebeobrany. Výstup z učení: · Student umí vyjmenovat a odůvodnit zásady komunikace v konfliktní situaci. · Student umí svými slovy popsat hodnotové principy, které je vhodné respektovat s ohledem na kulturní zvyklosti ČR. · Student umí odůvodnit využití konceptu „osobní zóny“ ve vztahu k řešení fyzického konfliktu. · Student umí popsat a demonstrovat základní postoj a pozici rukou, které jsou pro prekonfliktní fázi stěžejní. Rovněž umí navrhnout spektrum průpravných cvičení, která vedou k osvojení základního postoje. · Student umí sestavit didaktickou řadu ke specifickému úderu, který je využitelný v sebeobraně. Cvičení č. 5 Demonstrace didaktických výstupů a reflexe. Výstup z učení: · Skupiny studentů předvedou zkrácenou lekci zaměřenou na úpolové aktivity. · Studenti demonstrují adekvátní výběr didaktických stylů a organizačních forem vzhledem ke stanovenému cíli lekce. · Ostatní studenti pronesou odbornou reflexi předvedené lekce. Komentáře Cvičení č. 6 Demonstrace didaktických výstupů a reflexe. Výstup z učení: · Skupiny studentů předvedou zkrácenou lekci zaměřenou na úpolové aktivity. · Studenti demonstrují adekvátní výběr didaktických stylů a organizačních forem vzhledem ke stanovenému cíli lekce. · Ostatní studenti pronesou odbornou reflexi předvedené lekce. Komentáře Cvičení č. 7 Demonstrace didaktických výstupů a reflexe. Výstup z učení: · Skupiny studentů předvedou zkrácenou lekci zaměřenou na úpolové aktivity. · Studenti demonstrují adekvátní výběr didaktických stylů a organizačních forem vzhledem ke stanovenému cíli lekce. · Ostatní studenti pronesou odbornou reflexi předvedené lekce. Komentáře
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Dominika Krupková (21.10.2022)
E-learning: https://ftvs.cuni.cz/FTVS-2533.html |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (13.09.2023)
Pro účast na předmětu se předpokládá technická znalost základů juda, karate a pádové techniky. Vše v takovém rozsahu, jaký byl diskutován na předmětu Úpoly PTUS373 |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (21.02.2022)
Rozsáhlá problematika sebeobrany, která má také ve školní TV své místo, je nad rámec tohoto předmětu. Detailně se však tématem zabývá vol.předmět Didaktika Sebeobrany PTUS392N. |