Výrazným přispěním k dobrému fungování nemocniční péče je předávání informací, což v jádru znamená
adekvátní použití komunikace. Proto je třeba rozumět systému, v němž je informace předávána. (Například v rodině
jinak rozumí maminka, tatínek, ale i sourozenec.) Nakonec komunikací nejvyššího řádu lze nazvat jako
symbolismus (pacient má své sny, představy hodnoty, dítě si hraje s určitými hračkami apod.) V semináři tak
budou účastníci seznámeni s teorií systémů, ale i s teorií tzv. symbolismu. Nebude však předložena pouze suchá
teorie, ale ukážeme si a procvičíme zcela konkrétně na kazuistikách, jak symbolismus a jazyk vyprávění napomáhá
k pochopení pacienta a jeho rodiny, a tím i k efektivnějšímu průběhu léčby a nastavení dobré spolupráce.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Marcela Holanová (10.07.2023)
Cílem kurzu je naučit lépe studenty přistupovat a praktikovat komunikaci z hlediska teorie systémů: dobré kódování (vysvětlovat, opakovat apod.), porozumění .
Sylabus
Poslední úprava: Marcela Holanová (10.07.2023)
Práce s naději:
1. Nedorozumění, tiché pošty a entropie v komunikaci, dobré kódování v parafrázích
2. Rodina jako systém, v rodině rozumí každý jinak, společné domlouvání
3. Kazuistiky práci s rodinou a práce v týmu
4. Vyprávění, symbol a metafora („Vaše dítě má rádo moře.“)
5. Kazuistiky na symboly, příběhy a rituály. Jak si všímat symbolů a rituálů v rodině?
6. Workshop praktické utváření rituálů jako cesta k porozumění v případě smrti, ztráty apod
7. Spirituální péče v nemocnici jako integrativní prvek péče: Co je spiritualita pacienta a jak s ní pracovat?
Metody výuky
Poslední úprava: Marcela Holanová (10.07.2023)
Interaktivní výuka, přehrávání rolí, kazuistiky, seznámení s vývojem pomocí vlastní zkušenosti a zakořenění v teorii a praxi.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Marcela Holanová (10.07.2023)
Krátká kazuistika z praxe. Rozhovor s dítětem, dospělým nebo seniorem. Monitorování a reflexe potřeb.
Rozpis výuky -
Rozpis stáž
Týden bloku
Obsah stáže
Soubory
Poznámka
Hodnocení
1
Nedorozumění, tiché pošty a extropie v komunikaci, dobré kódování v parafrázích
Čas výuky: středa 15:30 – 17:00 hodin. První setkání 21.2.2024. Místo výuky: Faustův dům, Karlovo nám. 40, Praha 2, učebna č. 11 (HUMP 1). Vyučující: Jakub Formánek, Ph.D.
průměr: 5, hodnoceno: 3x
2
Rodina jako systém, v rodině rozumí každý jinak, společné domlouvání
průměr: 5, hodnoceno: 3x
3
Kazuistiky práce s rodinou a práce v týmu
průměr: 5, hodnoceno: 1x
4
Vyprávění, symbol a metafora („Vaše dítě má rádo moře.“)
průměr: 5, hodnoceno: 1x
5
Kazuistiky na symboly, příběhy a rituály. Jak si všímat symbolů a rituálů v rodině?
průměr: 5, hodnoceno: 1x
6
Workshop praktické utváření rituálů jako cesta k porozumění v případě smrti, ztráty apod.
průměr: 5, hodnoceno: 1x
7
Spirituální péče v nemocnici jako integrativní prvek péče: Co je spiritualita pacienta a jak s ní pracovat?
průměr: 5, hodnoceno: 1x
Schedule internship
Week of the block
Summary of the internship
Files
Note
Hodnocení
1
Nedorozumění, tiché pošty a extropie v komunikaci, dobré kódování v parafrázích
Čas výuky: středa 15:30 – 17:00 hodin. První setkání 21.2.2024. Místo výuky: Faustův dům, Karlovo nám. 40, Praha 2, učebna č. 11 (HUMP 1). Vyučující: Jakub Formánek, Ph.D.
průměr: 5, hodnoceno: 3x
2
Rodina jako systém, v rodině rozumí každý jinak, společné domlouvání
průměr: 5, hodnoceno: 3x
3
Kazuistiky práce s rodinou a práce v týmu
průměr: 5, hodnoceno: 1x
4
Vyprávění, symbol a metafora („Vaše dítě má rádo moře.“)
průměr: 5, hodnoceno: 1x
5
Kazuistiky na symboly, příběhy a rituály. Jak si všímat symbolů a rituálů v rodině?
průměr: 5, hodnoceno: 1x
6
Workshop praktické utváření rituálů jako cesta k porozumění v případě smrti, ztráty apod.
průměr: 5, hodnoceno: 1x
7
Spirituální péče v nemocnici jako integrativní prvek péče: Co je spiritualita pacienta a jak s ní pracovat?