Poslední úprava: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (04.10.2010)
Studenti budou pracovat v malých skupinách a podle vlastního výběru hlouběji zpracují jedno téma nebo prostředí. Připraví sérii úloh odstupňované obtížnosti pro své kolegy, které se budou řešit a diskutovat v semináři z hlediska matematiky i didaktiky. Studenti budou zapojeni do výzkumné práce, kterou realizují členové KMDM i externí učitelé v rámci různých grantových projektů. Výuka bude spojitě obohacována o výsledky výzkumů. Studenti budou systematicky vedeni k reflektování vlastní práce i práce svých kolegů
Poslední úprava: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (04.10.2010)
Students will work in small groups. They will work up a topic or an environment according to their choice. They will prepare series of tasks of different difficulty. These tasks will be solved by other students and discussed from the point of view of both mathematics and didactics. Students will be involved in the research projects realized by members of the department. The results of the research projects will gradually variegate the seminars. Students will be encouraged to reflect on their own work as well as the work of other students.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (04.10.2010)
Umožnit studentům samostatnou činností prohloubit a strukturovat vědomosti jak z matematiky, tak i didaktiky matematiky nabyté v předcházejícím studiu. Vnímat matematiku jako organickou součást všech předmětů prvního stupně. Dát studentům program pro jejich další práci na sobě i po ukončení studia.
Poslední úprava: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (04.10.2010)
The goal is to provide students with an opportunity to work independently and to structure their knowledge of mathematics and didactics gained through previous instruction. To perceive mathematics as an integral part of all primary school subjects. To provide the students with a programme of continuous self-development.
Literatura -
Poslední úprava: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (04.10.2010)
Kratochvílová, J.: Triády jako prostředí výzkumu a výuky. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 2, Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(2. sv.) s. 409-421.
Další materiály budou studentům průběžně zpřístupňovány podle volby témat.
Poslední úprava: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (04.10.2010)
Kratochvílová, J.: Triády jako prostředí výzkumu a výuky. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 2, Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(2. sv.) s. 409-421.
Other materials will be available according to the choice of topics.
Metody výuky -
Poslední úprava: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (04.10.2010)
Forma práce: Studenti na základě studia nabídnutých materiálů hlouběji zpracují vybranou oblast a připraví v ní sérii úloh, které se budou při semináři řešit. Podle možnosti témata budou propojena na témata diplomních prací studentů, kteří volili diplomovou práci z matematiky. Výsledky studia budou prezentovány v seminářích. Individuální/skupinové konzultace budou významnou aktivitou této varianty.
Poslední úprava: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (04.10.2010)
Seminars, individual and group consultations.
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (04.10.2010)
80% aktivní účast na seminářích
Zpracování jednoho tématu včetně přípravy úloh pro seminář
Poslední úprava: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (04.10.2010)
80% aktivní účast na seminářích
Zpracování jednoho tématu včetně přípravy úloh pro seminář
Sylabus -
Poslední úprava: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (04.10.2010)
Obsah bude průběžně upřesňován. Nabídka prostředí a témat, z nichž většina byla již v jisté míře probírána v rámci nějakého matematického předmětu: Algebrogramy - provázání desítkové soustavy, dělitelnosti a propedeutiky rovnic. Pravidelnosti - způsoby hledání hypotéz a jejich prověřování. Triády - propedeutika struktury a izomorfizmu. Součtové trojúhelníky - propedeutika funkční závislosti, záporných čísel a zlomků. Krokování, Stovková tabulka a závislosti v ní, krychlová tělesa ? jazyky, sousedé, pavučiny, kombinatorika, pravděpodobnost,
Poslední úprava: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (04.10.2010)
The content will be gradually made more precise. The majority of the topics and environments offered have been studied in one of the mathematical courses.
Algebrograms - connection of decadic number system, divisibility and propedeutics of equations.
Regularities - the ways of formulating and testing hypotheses.
Triads - propedeutics of structures and isomorphism.
Additive triangles - propedeutics of functional relations, negative numbers and fractions.
Stepping, cubic solids, combinatorics, probability