Poslední úprava: doc. Mgr. et Mgr. Tomáš Nikolai, Ph.D. (23.12.2022)
Stručná anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický předmět, student se seznámí se základní terminologií jako je kyberšikana, sexting, kybergrooming, digitální stopa a další. Součástí předmětu je pochopení specifik kyberprostoru a úskalí, které řešení následků jednotlivých fenoménů skýtá.
Obsah předmětu: Kyberšikana, kybergrooming, sexting, kyberstalking. Trestně-právní souvislosti. Prevence. První pomoc. Specifikum školského prostředí. Senioři a virtualita. Limity praxe. Psychologie oběti a pachatele virtuální trestné činnosti. Výzvy pro terapeutickou práci.
Poslední úprava: doc. Mgr. et Mgr. Tomáš Nikolai, Ph.D. (23.12.2022)
The course is designed as a theoretical and practical subject, the student gets acquainted with basic terminology such as cyberbullying, sexting, cybergrooming, digital footprint and more. Part of the course is to understand the specifics of cyberspace and the pitfalls that the solution of the consequences of individual phenomena provides.
Cyberbullying, cybergrooming, sexting, cyberstalking. Criminal law context. Prevention. First aid. Specifics of the school environment. Seniors and virtuality. Limits of practice. Psychology of victims and perpetrators of virtual crime. Challenges for therapeutic work.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: doc. Mgr. et Mgr. Tomáš Nikolai, Ph.D. (14.12.2021)
Cíl předmětu: Cílem předmětu je poskytnout přehledné informace o bezpečnosti a rizicích kyberprostoru pro děti a mládež, včetně různých přístupů v oblasti prevence a řešení následků. Předmět bude zaměřen na práci s dětskou a dospívající populací a specifikum školského prostředí. Část bude věnována seniorům.
Získané znalosti: Student umí definovat a rozpoznat jednotlivé fenomény a nástrahy digitálního světa. Získá základní přehled o první pomoci a trestně právních souvislostech. Bude schopen tyto znalosti a dovednosti uplatnit v oblasti primární prevence, terapeutické práci i v každodenním životě.
Získané dovednosti: Student umí proaktivně řešit problémy spojené s virtuálním prostředí. Zná souvislosti a přesahy specifik kyberprostoru
Poslední úprava: doc. Mgr. et Mgr. Tomáš Nikolai, Ph.D. (14.12.2021)
The aim of the course is to provide clear information about the safety and risks of cyberspace for children and youth, including different approaches in the field of prevention and consequence management. The course will focus on working with children and adolescents and the specifics of the school environment. Part will be dedicated to seniors.
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. Mgr. et Mgr. Tomáš Nikolai, Ph.D. (14.12.2021)
Prezentace ve skupině na jedno ze zadaných témat.
Poslední úprava: doc. Mgr. et Mgr. Tomáš Nikolai, Ph.D. (14.12.2021)
Group presentation on selected thematic area.
Literatura -
Poslední úprava: doc. Mgr. et Mgr. Tomáš Nikolai, Ph.D. (14.12.2021)
Studijní literatura a studijní pomůcky:
Čapek, R. (2010) Třídní klima a školní klima. Praha, Grada.
Čáp, D (2010) Minimalizace šikany a kyberšikana. Škola jako místo setkávání 2012: sborník příspěvků z konference konané 19.dubnaˇ2010. Praha: FF UK
Eckertová, L., Dočekal, D. (2013). Bezpečnost dětí na internetu. Brno: Computer Press
Kavalír, A. (ed.) (2009). Kyberšikana a její prevence. Příručka pro učitele. Plzeň: Člověk v tísni.
Kožíšek, M., Písecký V. (2016). Bezpečně na internetu. Praha, Grada.
Minimalizace šikany (2008). Shrnutí pilotního projektu 2005-2007. Kladno: AISIS.
Rogers, V. (2011). Kyberšikana. Praha: Portál.
Říčan, P. (1995). Agresivita a šikana mezi dětmi: Jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Praha, Portál.
Ševčíková, A. (2015). Děti a dospívající online. Praha, Grada.
Vágnerová, K. (2009). Minimalizace šikany. Praktické rady pro rodiče. Praha, Portál.
Kolář, M. (2011). Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál. Doporučené:
Poslední úprava: doc. Mgr. et Mgr. Tomáš Nikolai, Ph.D. (14.12.2021)
Studijní literatura a studijní pomůcky: • Čapek, R. (2010) Třídní klima a školní klima. Praha, Grada. • Čáp, D (2010) Minimalizace šikany a kyberšikana. Škola jako místo setkávání 2012: sborník příspěvků z konference konané 19.dubnaˇ2010. Praha: FF UK • Eckertová, L., Dočekal, D. (2013). Bezpečnost dětí na internetu. Brno: Computer Press • Friedlaenderová, H.(2009). Kyberšikana dětí. Praha: Mediaresearch • Kavalír, A. (ed.) (2009). Kyberšikana a její prevence. Příručka pro učitele. Plzeň: Člověk v tísni. • Kožíšek, M., Písecký V. (2016). Bezpečně na internetu. Praha, Grada. • Minimalizace šikany (2008). Shrnutí pilotního projektu 2005-2007. Kladno: AISIS. • Rogers, V. (2011). Kyberšikana. Praha: Portál. • Říčan, P. (1995). Agresivita a šikana mezi dětmi: Jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Praha, Portál. • Ševčíková, A. (2015). Děti a dospívající online. Praha, Grada. • Vágnerová, K. (2009). Minimalizace šikany. Praktické rady pro rodiče. Praha, Portál. Kolář, M. (2011). Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál. Doporučené:
Sylabus -
Poslední úprava: doc. Mgr. et Mgr. Tomáš Nikolai, Ph.D. (14.12.2021)
Stručná anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický předmět, student se seznámí se základní terminologií jako je kyberšikana, sexting, kybergrooming, digitální stopa a další. Součástí předmětu je pochopení specifik kyberprostoru a úskalí, které řešení následků jednotlivých fenoménů skýtá.
Obsah předmětu: Kyberšikana, kybergrooming, sexting, kyberstalking. Trestně-právní souvislosti. Prevence. První pomoc. Specifikum školského prostředí. Senioři a virtualita. Limity praxe. Psychologie oběti a pachatele virtuální trestné činnosti. Výzvy pro terapeutickou práci.
Poslední úprava: doc. Mgr. et Mgr. Tomáš Nikolai, Ph.D. (14.12.2021)
The course is designed as a theoretical and practical subject, the student gets acquainted with basic terminology such as cyberbullying, sexting, cybergrooming, digital footprint and more. Part of the course is to understand the specifics of cyberspace and the pitfalls that the solution of the consequences of individual phenomena provides.
Cyberbullying, cybergrooming, sexting, cyberstalking. Criminal law context. Prevention. First aid. Specifics of the school environment. Seniors and virtuality. Limits of practice. Psychology of victims and perpetrators of virtual crime. Challenges for therapeutic work.