Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (18.09.2023)
Kurz seznamuje studenty s pedagogickými aspekty náhledu na dětský výtvarný projev, které vyplývají ze smyslu a
specifik výtvarných činností jako součásti všeobecného vzdělávání a s jejich společensko-historickými kontexty.
Výtvarný projev je nahlížen jako specifická forma vyjadřování a komunikace. Studenti si v průběhu semestru vytvářejí
základní funkční slovník výtvarné výchovy a učí se rozumět obecnému výchovnému směřování výtvarného oboru.
Studují vybrané texty z teorie výtvarné výchovy. Dotýkají se vymezení některých tradičních teorií ve vymezení
typologií tvorby, pojetí krize výtvarného projevu, kreativity, studují problematiku vývoje dětského výtvarného projevu
a jeho charakteristické rysy a stádia. Kurz představuje možné formy kultivace, ovlivňování a hodnocení výtvarného
projevu dětí a dospívajících. Cílem předmětu je představit posluchačům pedagogický náhled na dětskou výtvarnou
činnost na pozadí historického vývoje ve dvacátém století se základním vhledem do oborové didaktiky výtvarné
výchovy. - Výtvarné umění a výtvarná výchova - Předpoklady pro úspěšnou činnost ve výtvarné výchově -
Zákonitosti a specifika dětského výtvarného projevu - Vývoj tvořivých schopností, funkce hry a výtvarný projev -
Charakteristické znaky dětského výtvarného projevu - Rozdíly ve výtvarném vnímání a výtvarné tvorbě - Didaktika
výtvarné výchovy v kontextu didaktik ostatních vzdělávacích oborů.
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (18.09.2023)
The course acquaints students with the pedagogical aspects of insight into children's artistic expression, which result from the meaning and specifics of artistic activities as part of general education and with their socio-historical contexts. Artistic expression is viewed as a specific form of expression and communication. During the semester, students create a basic functional vocabulary of art education and learn to understand the general educational direction of the art field. The study selected texts from the theory of art education. They touch on the definition of some traditional theories in the definition of typologies of creation, the concept of the crisis of artistic expression, creativity, they study the issue of the development of children's artistic expression and its characteristics and stages. The course presents possible forms of cultivation, influencing and evaluation of artistic expression of children and adolescents. The course aims to introduce students to a pedagogical view of children's art activities against the background of historical development in the twentieth century with a basic insight into the didactics of art education. - Fine arts and art education - Prerequisites for successful activities in art education - Laws and specifics of children's artistic expression - Development of creative abilities, game functions and artistic expression - Characteristic features of children's artistic expression - Differences in artistic perception and artistic creation - Didactics of art education in the context of didactics of other educational fields.
Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (18.09.2023)
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky: 30 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 30 minut
Samostudium literatury (za semestr): 15 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr): 10 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr): 5 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce: 5 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška: 10 hodin
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (18.09.2023)
HAZUKOVÁ, H.: ŠAMŠULA, P.: Didaktika výtvarné výchovy I. UK Praha – PedF UK, 2005. ROESELOVÁ, V.: Proudy ve výtvarné výchově. Praha: SARAH, 2001. SLAVÍK, J., NEDĚLKA, M., VALENTA, J., HNÍK, O., BRÜCKNEROVÁ, K., DYTRTOVÁ, K.: Didaktiky expresivních oborů:tvorba a její reflexe ve výchově a vzdělávání. In STUCHLÍKOVÁ, I., JANÍK, T. et al.: Oborové didaktiky: vývoj – stav – perspektivy. Brno: MU, 2015. Str. 361-422. ISBN 978-80-210-7884-0. DOI: 10.5817/CZ.MUNI.M210-7884-2015. UŽDIL, J.: Mezi uměním a výchovou. Praha: SPN, 1988.
BRUCKNEROVÁ, K., Skici ze současné estetické výchovy, MU Brno 2011 MAREŠ, J. a kol., Učitelovo pojetí výuky, MU Brno 1996 Rámcový vzdělávací program pro základní školy, upravená verze, Praha, 2013. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia, Praha, 2007 ROESELOVÁ, V.: Námět ve výtvarné výchově. SARAH, Praha 1995. SLAVÍK, J.: Kapitoly z výtvarné výchovy II. Hodnota, osobnost, motivace. Praha, UK Ped F 1994. Metodický portál RVP http//dum.rvp.cz/
Další literatura je uvedená v MS Teams.
Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (18.09.2023)
náhled na dětský výtvarný projev ve všeobecném vzdělávání
východiska vzdělávacícho pojetí výtvarné výchovy
základní funkční slovník výtvarné výchovy
směřování výtvarného oboru
typologií tvorby
pojetí krize výtvarného projevu
vývoje dětského výtvarného projevu a jeho charakteristické rysy a stádia. hodnocení výtvarného projevu dětí a dospívajících
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (18.09.2023)
child creativity in the cotext of general education
the conceptions of Arts Education
elementary dictionary of the educational field
development of the educational field
typology of creativity
the coception of crises in creativity
development of child visual creativity, general characteristics
evalutation in the educational field, concerning both younger children and teenagers
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (18.09.2023)