Poslední úprava: RNDr. Jakub Staněk, Ph.D. (25.01.2018)
Vývoj zobrazování prostoru, vznik a rozvoj deskriptivní geometrie jako vědy, významné osobnosti deskriptivní
geometrie, historie výuky deskriptivní geometrie v našem školství.
Poslední úprava: RNDr. Jakub Staněk, Ph.D. (14.06.2019)
Development of space projection, development of descriptive geometry,
important personalities of descriptive geometry, descriptive geometry in
Czech education.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: RNDr. Vlasta Moravcová, Ph.D. (29.09.2021)
Předmět je zakončen písemným testem, který může být v případě potřeby doplněn ústní zkouškou. Test sestává ze tří otázek, k úspěšnému splnění je třeba zodpovědět každou otázku alespoň dobře. Na napsání testu má student tři pokusy. Přítomnost na přednáškách není vyžadována. Přednášky se budou konat střídavě prezenční a distanční formou, termíny a podrobnosti distanční výuky budou domluveny se studenty na první přednášce.
Literatura -
Poslední úprava: doc. RNDr. Jarmila Robová, CSc. (25.05.2022)
Moravcová V.: Výuka deskriptivní geometrie v našich zemích. Disertační práce, MFF UK, Praha, 2015.
Bečvářová M.: Česká matematická komunita v letech 1848 až 1918. Matfyzpress, Praha, 2008.
Folta J.: Česká geometrická škola. ČSAV, Praha, 1982.
Poslední úprava: RNDr. Vlasta Moravcová, Ph.D. (14.06.2019)
Moravcová V.: Výuka deskriptivní geometrie v našich zemích. Disertační práce, MFF UK, Praha, 2015.
Bečvářová M.: Česká matematická komunita v letech 1848 až 1918. Matfyzpress, Praha, 2008.
Folta J.: Česká geometrická škola. ČSAV, Praha, 1982.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: RNDr. Vlasta Moravcová, Ph.D. (29.09.2021)
Zkouška probíhá písemně v jednom řádném a dvou opravných termínech. Otázky v testu odpovídají učivu odpřednášenému v daném semestru. Důraz je kladen na celkový přehled s pochopení souvislostí, nikoliv na detailní informace jako přesné názvy historických děl či letopočty.
Sylabus -
Poslední úprava: RNDr. Jakub Staněk, Ph.D. (25.01.2018)
Počátky užití promítání, dochované záznamy ze starověku a středověku, vznik lineární perspektivy, vznik a vývoj axonometrie. Položení vědeckého základu deskriptivní geometrie - stereotomie, A. F. Frézier, G. Monge a jeho pokračovatelé. Rozvoj deskriptivní geometrie v Evropě v 19. století. Česká geometrická škola. Výuka deskriptivní geometrie v našich zemích na středních a vysokých školách. Významné osobnosti české deskriptivní geometrie a jejich dílo. Skuherského metoda, isofoty osvětlení, Sobotkovy konstrukce. Historie maturitní zkoušky z deskriptivní geometrie, zkoušky učitelské způsobilosti z deskriptivní geometrie.
Poslední úprava: RNDr. Vlasta Moravcová, Ph.D. (14.06.2019)
The beginnings of geometry and (especially orthographic) projection, linear perspective during the Renaissance, origin and development of orthogonal axonometry. The birth of descriptive geometry as an independent discipline; Gaspard Monge, his predecessors and contemporaries. The development of descriptive geometry in the 19th century in Europe; Czech school of geometry. Descriptive geometry teaching in our lands. Important persons of the Czech descriptive geometry and their work. Skuhersky's method, isophotes, Sobotka's constructions. History of 'maturita' exams in descriptive geometry, preparing and examination of descriptive geometry pre-service teachers.