Poslední úprava: prof. MUDr. Pavel Kalvach, CSc. (04.09.2008)
Kurz o rozsahu 40 výukových hodin ve 2 týdnech má polovinu orientovanou na klinická vyšetření nemocných a polovinu na poznání pomocných vyšetřovacích metod. Provádí se systematický ambulantní či přijímací protokol s návazností objektivního vyšetření na anamnézu a obecné závěry diferenciální diagnostiky a následné terapie. K tomu nabízíme v obou semestrech celkem 11 klinických konferencí po 2 hodinách a v každém semestru 4 semináře, určené původně pro kolektiv kliniky.
Poslední úprava: prof. MUDr. Pavel Kalvach, CSc. (04.09.2008)
This course in an extent of 40 hours within 2 weeks includes one half tution of clinical assessment of patients and one half of learning ancillary examination methods. A systematic out-patient examination protocol, or in-patient admission protocol is being trained, considering the patient's history and the following objective examination. Differential diagnosis and outlines of therapy are attempted. To meet these ends we offer in 2 semesters in addition to the demonstrations and exercises (40 hours m entioned above) 6 clinical conferences of 2 hours each and 4 english spoken seminars, originally intended for the clinical collective.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: prof. MUDr. Pavel Kalvach, CSc. (04.09.2008)
Znalosti neurologie, které student získal ve 3. (propedeutika) a 4. ročníku (Kurz CNS, Modul II.C) se v 5. ročníku aplikují při vyšetřování nemocných se zaměřením na nozologické jednotky. Cílem je, aby student uměl usuzovat při správném zařazení chorobného stavu do jedné z 9 níže uvedených kategorií a dále se vyznal v přínosu pomocných vyšetřovacích metod.
Poslední úprava: prof. MUDr. Pavel Kalvach, CSc. (04.09.2008)
Neurological knowledge, gained in the 3rd (Propedeutics) and the 4th year (Central Nervous System, Module II.C) are applied in the 5th year in clinical examinations directed to particular nosological units. The aim for the student is, that he/she acquires good systematic thinking at the assessment of the patient within 1 of the 9 below given categories and furthermore he/she will become familiar with the contribution of ancillary examination methods.
Literatura -
Poslední úprava: prof. MUDr. Pavel Kalvach, CSc. (04.09.2008)
Ambler Z. Základy neurologie. Galén, 2006, Praha
Nevšímalová, S, Růžička E, Tichý J. Speciální neurologie. Galén, Praha
Keller O, Jedlička. Speciální neurologie. Galén, 2003, Praha
Waberžinek G. Obecná neurologie. Speciální neurologie.
Mumenthaler M, Mattle H. Neurologie. Grada, 2001, Praha
Poslední úprava: prof. MUDr. Pavel Kalvach, CSc. (04.09.2008)
Lindsay KW, Bone I, Callander R. Neurology and Neurosurgery Illustrated. Churchill Livingstone.
Mumenthaler M. Neurology. Georg Thieme Verlag, Stuttgart 1990 or later.
Adams RD, Victor M. Principles of Neurology. Mc Graw-Hill, New York, 1997 or later
Jones HR (Editor): Netter´s Neurology, Icon Learning Systems, Teterboro, New Jersey, 2005, ISBN 1-929007-06-X.
Metody výuky -
Poslední úprava: prof. MUDr. Pavel Kalvach, CSc. (04.09.2008)
Demonstrace pacientů, semináře, výklad Rtg, CT a MRI snímků, stáže na EEG, EMG, likvorologii. Klinické konference a nakonec semináře klinického kolektivu.
Poslední úprava: prof. MUDr. Pavel Kalvach, CSc. (04.09.2008)
Demonstrations of patients, seminars, X-ray, CT and MRI studies, observations in EEG, EMG and EP laboratories as well as in the CSF laboratory. Clinical conferences and finally seminars of the clinical team.
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: Ing. Magdalena Dohnalová (21.10.2009)
MODUL NEUROBEHAVIORÁLNÍCH VĚD - NEUROLOGIE - CNBENE25
Podmínky zápočtu z Neurologie - 5. ročník, Skupinové stáže klinické + z pomocných vyšetření + konference (= přednášky) + semináře
V souladu s příkazem děkana č.6/2006 je účast na stážích a praktických cvičeních povinná.
Prezence na klinických seminářích a konferencích vyžadována není, ale přednesená látka se považuje za vyloženou a konzultace z této látky nebudou poskytovány.
Výuka končí zkouškou z praktických dovedností, provedenou u posledního vyučujícího asistenta.
Tento zápočet se všemi předchozími je podmínkou státní rigorozní zkoušky z Neurobehaviorálních oborů
Nahrazování možné vyjímečně - s jinou studijní skupinou.
Poslední úprava: Ing. Magdalena Dohnalová (21.10.2009)
REQUIREMENTS FOR A CREDIT IN NEUROLOGY
MODULE OF NEUROBEHAVIORAL SCIENCES - NEUROLOGY - CNBENE25
According to the dean´s order 6/2006 the attendance to the clinical practices and auxiliary methods is required.
Presence at clinical seminars and conferences is not compulsory. Topics lectured in clinical conferences will no more be discussed in any additional consultations.
The tution is finished by a short exam of practical skills, performed with the last teaching assistent.
This Credit, along with both the previous ones, is a prerequisite for the State examination in Neurobehavioral Sciences (Neurology, Psychiatry, Psychology).
Substitution is possible only exceptionally, with another group.
Sylabus -
Poslední úprava: prof. MUDr. Pavel Kalvach, CSc. (04.09.2008)
Výuka je zaměřena na třídění nemocných v 9 základních nozologických okruzích: Cerebrovaskulární onemocnění mozku a míchy, Zánětlivá onemocnění, Poruchy vědomí (vigilita, spánek, epilepsie), Neuromuskulární onemocnění, Autoimunitní onemocnění, Demence a poruchy vyšší nervové činnosti, Neuroonkologie, Vertebrogenní poruchy, Toxická postižení nervového systému.
Druhou polovinu kurzu tvoří využití elektrofyziologických metod (EEG, EMG, Evokované potenciály), likvorologie a zobrazovacích metod v konečné diagnostice.
V klinických konferencích se probírá systematika hlavních nozologických jednotek, na seminářích kliniky vybraná témata, odlišná v jednotlivých semestrech.
Poslední úprava: prof. MUDr. Pavel Kalvach, CSc. (04.09.2008)
Tution is targeted at categorization of ill persons into 9 basic nosological classes: Cerebrovascular diseases of the brain and spinal cord, Inflammatory brain diseases, Disturbances of consciousness (vigility, sleep, epilepsy), Neuromuscular disease, Autoimmune disorders, Demencia and Higher Nervous Activity disorders, Neurooncology, Vertebrogenic disorders, Toxic affections of the Nervous system.
The second half of the course comprises electrodiagnostic methods (EEG, EMG, Evoked potentials), cerebrospinal fluid and imaging methods used in final diagnostics.
In clinical conferences systematic review of main nosological items is being taught. The seminars touch selective topics, different in each semester.