Poslední úprava: Mgr. Zuzana Svobodová, Ph.D. (21.01.2022)
Účastník se orientuje v základních právních předpisech upravujících oblast financování škol a školských zařízení a jejich aplikaci ve školské praxi a je seznámen se systémem vícezdrojového financování. Část předmětu bude věnována i rozdílům ve financování škol s veřejným a neveřejným zřizovatelem a efektivitě ve vzdělávání.
Dále se seznámí se základními kompetencemi zřizovatele při zřízení nebo zrušení školy, při kontrole jeho čerpání a při jeho vypořádání se zřizovatelem a státním rozpočtem. Účastník se seznámí se stanovením hospodářského výsledku, s principem hmotné zainteresovanosti, druhy fondů PO a pravidly jejich použití. Cílem kapitoly účetnictví je definovat vstupy a výstupy účetnictví, přiblížit jeho vedení. V části platů a mezd, doplňkové a jiné činnosti a kontroly se seznámí se základními pojmy z oblasti odměňování, pravidly rozpisu rozpočtu mzdových prostředků a zásadami jejich využívání, s pravidly, za kterých může škola zřízená MŠMT, obcí nebo krajem kromě své hlavní činnosti efektivně využívat svěřený majetek a zajišťovat tak pro sebe další zdroje, seznámí se s obecnými principy kontroly hospodaření s veřejnými finančními prostředky.
Poslední úprava: PhDr. Roman Liška, Ph.D. (16.01.2022)
The participant is familiar with the basic legal regulations governing the financing of schools and school facilities and their application in school practice and is acquainted with the system of multi-source financing. Part of the course will be devoted to the differences in the financing of schools with public and non-public founders.
They will also get acquainted with the basic competencies of the founder in the establishment or abolition of the school, in the control of its use and in its settlement with the founder and the state budget. The participant will get acquainted with the determination of the economic result, with the principle of material involvement, types of PO funds and the rules of their use. The aim of the accounting chapter is to define the inputs and outputs of accounting, to introduce its management. In the part of salaries and wages, additional and other activities and inspections they will get acquainted with basic concepts in the field of remuneration, rules of the breakdown of wage budget and principles of their use, rules under which a school established by MEYS, municipalities or regions entrusted property and thus provide additional resources for themselves, they will get acquainted with the general principles of control over the management of public funds.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Roman Liška, Ph.D. (16.01.2022)
Absolvent modulu EKONOMIKA A FINANČNÍ MANAGEMENT:
·orientuje se v základních právních předpisech upravujících oblast financování škol a školských zařízení a jejich aplikaci ve školské praxi
·je seznámen se systémem vícezdrojového financování nákladů školství, se základními kompetencemi zřizovatele v oblasti financování a se zásadami využívání prostředků státního rozpočtu
·je schopen sestavit návrh rozpočtu školy a kontrolovat jeho čerpání
·seznámí se se základními principy vedení účetnictví, stanovením výsledku hospodaření, zajišťováním dalších zdrojů a kontrolou hospodaření s veřejnými prostředky
·na základě získaných vědomostí je schopen zajistit efektivní využívání svěřeného majetku a dodržování právních předpisů v oblasti financování škol a školských zařízení včetně tvorby vnitřních předpisů z této oblasti řízené organizace.
Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Svobodová, Ph.D. (01.02.2022)
Studium se opírá o prezenční výuku v rozsahu uvedeném v sylabu a předpokládá i dostatečnou časovou dotaci věnovanou samostudiu a plnění zadaných úkolů.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Roman Liška, Ph.D. (16.01.2022)
Literatura:
Základní:
Ekonomika, financování a účetnictví škol, Studijní texty k modulu Ekonomika a finanční management, KAMV PedF UK v Praze – Profesionalizace KK
Soubor podpůrných studijních opor k modulu EFÚŠ – Kompetence zřizovatele, Rozpočet přímých nákladů, Mzdy, platy a odměňování ve školství, Cestovní náhrady
Ekonomika a finanční management pro řídící pracovníky školství, e-learningový výukový program, KAMV PedF UK v Praze
Ostatní doporučená literatura v aktuálním znění:
Zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech ČR
Zákon č. 219/2000 S., o majetku ČR
Zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů
Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví
Zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce
Nařízení vlády č. 564/2006 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě
Nařízení vlády č. 567/2006 Sb., o minimální mzdě, o nejnižších úrovních zaručené mzdy, o vymezení ztíženého pracovního prostředí a o výši příplatku ke mzdě za práci ve ztíženém pracovním prostředí
Zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole a vyhl. č. 416/2004 Sb., kterou se provádí z. č. 320/2001 Sb.
Vyhláška MF č. 114/2002 Sb., o fondu kulturních a sociálních potřeb
Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů (využití při kategorizaci majetku)
Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
Zákon č. 306/1999 Sb. o poskytování dotací soukromým školám, předškolním a školským zařízením
Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník
Zákon č. 90/ 2012 Sb., o obchodních korporacích
Zákon č. 3/2002 Sb., o svobodě náboženského vyznání a o postavení církví a náboženských společností a o změně některých zákonů (zákon o církvích a náboženských společnostech)
PEKOVÁ, J. (2011). Finance územní samosprávy – teorie a praxe. Praha: Wolters Kluwer.
PEKOVÁ, J. (2012). Veřejné finance. Teorie a praxe v ČR.Praha: Wolters Kluwer.
PEKOVÁ J., PILNÝ J., JETMAR M. (2012). Veřejný sektor - řízení a financování. Praha: Wolters Kluwer.
Případně další aktuální vydání základních právních předpisů pro oblast financování škol a školských zařízení. Všechny výše uvedené právní předpisy v platném znění.
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Roman Liška, Ph.D. (16.01.2022)
Sylabus:
Ekonomika a finanční management ve školské řídící praxi
Finanční management:
Prezenční část:
Právní předpisy při financování škol:
obecně platné právní předpisy,
speciální předpisy pro oblast školství,
ostatní předpisy upravující financování škol,
způsoby zveřejňování předpisů.
Distanční část:
Zdroje financování škol:
základní právní prostředí,
náklady školy a jejich členění,
zdroje financování,
časové použití prostředků.
Ekonomika vzdělávání:
Distanční část
Kompetence zřizovatele při financování škol:
kompetence obcí, krajů,
kompetence MŠMT,
kompetence zřizovatelů soukromých škol,
kompetence zřizovatelů církevních škol,
jmenování statutárních orgánů.
Prezenční část:
Rozpočet školy a jejich součástí:
základní právní prostředí,
návrh rozpočtu školy (právního subjektu),
specifické problémy nákladů,
stanovení závazných ukazatelů a rozpis provozního rozpočtu,
regulace čerpání rozpočtu,
kontrola čerpání rozpočtu,
rozpočtové změny,
rozbor hospodaření,
časové řady.
Fondy příspěvkové organizace:
druhy fondů
hospodářský výsledek,
zásady stanovení hospodářského výsledku,
porušení rozpočtové kázně.
Distanční část:
Účetnictví:
zákon o účetnictví,
předávání funkcí,
specifické účetní případy.
Platy, mzdy:
základní pojmy a pravidla odměňování z ekon. pohledu,
specifické okruhy financování,
rozpočet platů a mezd,
složky platu, mezd, náhrady, odvody.
Prezenční část:
Doplňková a jiná činnost:
právní předpisy,
doplňková činnost,
jiná činnost,
zásady odměňování v doplňkové resp. jiné činnosti.
Kontrola:
Prezenční část
základní právní předpisy,
obecné principy kontroly,
pokuty ukládané za porušení povinností kontrolovaných osob,
Distanční část
oznamovací povinnost,
příklady kontrolních okruhů.
Aktuální změny v ekonomice a financování škol a ŠZ – prezenční část
Aktuální a novelizované normy související s ekonomikou a financováním škol a ŠZ
Financování regionálního školství
PH max.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Roman Liška, Ph.D. (16.01.2022)
Zkouška:
Ekonomika a finanční management ve školské řídící praxi (ústní zkouška z modulu Ekonomika a finanční management) – okruhy ke zkoušce budou předem zadány; u zkoušky bude zohledněn výsledek závěrečného on-line testu a výsledné hodnocení plnění e-learningových cvičných aktivit, plnění úkolů, včetně testu v rámci předmětu „Distanční vzdělávání k modulové výuce“.
Zápočty:
Aktuální změny v ekonomice a financování škol a ŠZ– aktivní účast
Distanční vzdělávání k modulové výuce EFM - splnění distančních aktivit a úkolů včetně testů a písemné práce pod vedením lektora v souladu s nastavenými pravidly a hodnotící škálou.