Poslední úprava: doc. Mgr. Michael Hauser, Ph.D. (23.10.2020)
Seminář prohlubuje témata probíraná v metodologickém kurzu, případně v předmětech z okruhu filozofie výchovy, filozofie a problémů současného světa ve filozofické perspektivě. Cílem semináře je vzdělat studenta ve vědecké práci, naučit jej argumentovat, vést dialog, prezentovat výsledky svého bádání, seznámit jej s rozmanitými metodami filozofie výchovy a filozofie prostřednictvím diskuse s odborníky z oborů, jež souvisejí se studijním programem. Předpokládá se zapojení odborníků z Filosofického ústavu AV ČR na základě uzavřené dohody této instituce s Pedagogickou fakultou UK.
Doktorandský seminář slouží kromě výše uvedených cílů rovněž k prezentaci práce na disertaci:
Postup prezentace v rámci doktorského semináře:
1) Obhajoba rozšířené anotace dizertační práce v rámci Doktorandského semináře (Rozšířenou anotaci dizertace doktorand obhajuje nejprve u svého školitele v rámci předmětu Metodologický kurz - výzkumné a popularizační dovednosti.)
● Termín: typicky v 1. roce studia.
2) Rozpracované teze disertační práce
● Rozsah předložených tezí odpovídá rozsahu a teoretickému záběru disertační práce; teze musí obsahovat veškeré podstatné součásti struktury disertační práce.
● Termín: Typicky 2. rok studia, po dohodě se školitelem možný i 3. rok.
3) Kapitoly disertační práce
● Termín: každý rok počínaje 3. rokem studia.
Na doktorandském semináři mohou studenti dále prezentovat první verze příspěvků pro české nebo zahraniční konference a diskutovat první verze článků připravovaných v rámci odborných aktivit a sdílet zkušenosti ze studijních cest, konferencí či jiných akademických událostí.
Konkrétní požadavky na prezentace v doktorandském semináři stanoví školitelé na jednotlivých pracovištích.
V případě výjezdu na stáž či terénního výzkumu je student omluven z účasti, není však zbaven povinnosti vlastní prezentace.
Poslední úprava: doc. Mgr. Michael Hauser, Ph.D. (23.11.2020)
This seminar aims to deepen students’ understanding of topics discussed in the Methodology course and in subjects such as the philosophy of education and problems of the contemporary world in a philosophical perspective. The main goal of the seminar is to teach students how to conduct scientific research, argue, engage in dialogue, and present the results of their research, as well as to introduce students to various methods of the philosophy of education through discussions with experts from fields related to the study program. Engagement with experts from the Institute of Philosophy of the Czech Academy of Sciences is presumed based on an agreement between this institution and the Pedagogical faculty of Charles University.
The PhD. seminar also serves as a space for students to present their progress on their dissertation.
A description of how to proceed with your presentation during the seminar:
1. Defense of the dissertation’s extended annotation in the PhD. seminar (At first, students must defend an extended annotation to their professor in the Methodological Seminar - Research and Popularization Skills)
- Term: usually the first year of study
2. Main theses of the dissertation:
- The range of these theses correspond to the range of the theoretical aim of a dissertation; these theses must contain all necessary parts of the structure of a dissertation.
- Term: usually the second year of study; the third year is also possible, upon arrangement with a professor
3. Chapters of a dissertation
- Term: all years of study beginning with the third one.
The seminar also gives students the space to present their first drafts of articles written for Czech or foreign conferences, to discuss their first drafts of articles written for other official student activities, or to share experiences from study travels, conferences or other academic events.
The exact requirements for presentations are set by the professors of each department.
In case of internship work or field research, students are excused from attending the seminar, but they still have to present their dissertations.
Literatura -
Poslední úprava: doc. Mgr. Michael Hauser, Ph.D. (23.10.2020)
CHOTAŠ, J.; PRÁZNÝ, A.; HEJDUK, T. Moderní univerzita. Ideál a realita. Praha, Filosofia, 2015. ISBN 978-80-7007-419-0.
Liessmann, Konrad Paul. Teorie nevzdělanosti: omyly společnosti vědění. Vyd. 1. Praha: Academia, 2008. 125 s. XXI. století; sv. 4. ISBN 978-80-200-1677-5.
Liessmann, Konrad Paul. Hodina duchů: praxe nevzdělanosti: polemický spis. Překlad Milan Váňa. Vydání první. Praha: Academia, 2015. 133 stran. XXI. století; sv. 38. ISBN 978-80-200-2530-2.
NEWMAN, J. H. Idea univerzity. Praha: Academia, 2014. ISBN 978-80-87183-67-0
Strouhal, Martin, ed. a Štech, Stanislav, ed. Vzdělání a dnešek: pedagogické, filosofické, historické a sociální perspektivy. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2016. 225 stran. ISBN 978-80-246-3558-3.
Liessmann, Konrad Paul. Teorie nevzdělanosti: omyly společnosti vědění. Vyd. 1. Praha: Academia, 2008. 125 s. XXI. století; sv. 4. ISBN 978-80-200-1677-5.
Liessmann, Konrad Paul. Hodina duchů: praxe nevzdělanosti: polemický spis. Překlad Milan Váňa. Vydání první. Praha: Academia, 2015. 133 stran. XXI. století; sv. 38. ISBN 978-80-200-2530-2.
NEWMAN, J. H. Idea univerzity. Praha: Academia, 2014. ISBN 978-80-87183-67-0
Strouhal, Martin, ed. a Štech, Stanislav, ed. Vzdělání a dnešek: pedagogické, filosofické, historické a sociální perspektivy. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2016. 225 stran. ISBN 978-80-246-3558-3.
Poslední úprava: doc. Mgr. Michael Hauser, Ph.D. (23.10.2020)
Seminář, samostatná práce, konzultace.
Poslední úprava: doc. Mgr. Michael Hauser, Ph.D. (17.11.2020)
Seminar, individual work, consultations.
Požadavky k zápisu -
Poslední úprava: doc. Mgr. Michael Hauser, Ph.D. (23.10.2020)
Student je povinen se doktorandského semináře účastnit po celou dobu svého studia.
Poslední úprava: doc. Mgr. Michael Hauser, Ph.D. (17.11.2020)
The student is obliged to participate in doctoral seminars throughout all years of his/her study.
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. Mgr. Michael Hauser, Ph.D. (23.10.2020)
Atestace bude udělena za pravidelnou aktivní účast na semináři, prezentaci výsledků vlastní práce a kritickou diskusí nad prezentací druhých.
Poslední úprava: doc. Mgr. Michael Hauser, Ph.D. (17.11.2020)
Attestation will be given for active participation in the seminar, presentation of results of own work and critical discussion over presentations of other students.