Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (08.04.2020)
Předmět je koncipován jako úvod do studia psychologie jazyka a řeči. Orientuje studenta především v otázkách vývoje jazykových schopností a řeči předškolního a raně školního dítěte. Ukazuje rovněž na souvislost rozvoje jazykových schopností a gramotnostních dovedností tak, aby znalosti získané v průběhu studia mohl student zhodnotit v oblasti psychologické diagnostiky a intervence. Teoretické východiska problematiky jsou představovány v oporách aktuálního zahraničního i domácího výzkumu, aby umožňovala základní orientaci studenta v této problematice pro potřeby praxe současného pedagogiko-psychologického poradenství.
V předmětu bude kladen velký důraz nejen na seznámení studujících s klíčovými poznatky z psychologie jazyka a řeči, ale také na jejich aplikaci a diskusi. Předmět bude strukturován do následujících tematických bloků: 1. Psychologie jazyka a řeči - vymezení, hlavní autoři, 2. Osvojování jazyka dětmi, 2. Učení se cizímu jazyku, 3. Produkce a percepce řeči, 4. Paměť (ukládání a vyhledávání informací/slov, 5. Teorie řečové činnosti (pragmalingvistika)
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (06.02.2020)
SMOLÍK, F., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. Vývoj jazykových schopností dítěte předškolního věku. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4240-3.
SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. (2015). Vývojový vztah fonematického povědomí a znalosti písmen. Praha: Togga. ISBN 978-80-7476-093-8.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Gabriela Málková, Ph.D. (05.02.2020)
Předpokladem pro úspěšné ukončení kurzu je docházku minimálně 75% a realizace prezentace na zadané téma v průběhu semináře.