Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Bc. Martina Vokáčová (20.06.2022)
Předmět má studentovi pomoci k efektivnější četbě nizozemského literárního textu a také jeho lepšímu porozumění. Studentova praktická znalost jazyka a teoretická znalost literatury se prohlubují jejich vzájemnou kombinací. Na jednotlivých seminářích se největší pozornost věnuje zásadním problémům, s nimiž se potýká začínající čtenář cizojazyčného literárního textu. Na praktické jazykové úrovni si student rozšiřuje slovní zásobu, znalost nizozemské morfologie i syntaxe - na konkrétních, leckdy složitějších příkladech, než se kterými se setkává při běžné komunikaci v cizím jazyce. Na literární úrovni se čtenář seznamuje s různými konkrétními žánry epiky, lyriky a dramatu, různými autorskými styly a jejich charakteristickými znaky. Zároveň se učí efektivně zorientovat v komplexním literárním díle. Na závěr bude pozornost věnována i typickým znakům historického literárního jazyka a literárnímu jazyku vycházejícímu z nespisovných jazykových vrstev: dialektů a regiolektů, sociolektů (slangu) apod.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Lucie Komrzý Sedláčková, Ph.D. (12.08.2023)
Aktivní účast (min. 75%), vypracování zadaných úkolů, závěrečný písemný test.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Lucie Komrzý Sedláčková, Ph.D. (12.08.2023)
*Povinná literatura:
Bakker, I. de, et al., Lezen las gelezen. Leescursus voor volwassen anderstaligen. Groningen: Wolters-Noordhoff, 1993. 2 díly. Verstraten, Linda, De omgevallen boekenkast. Bloemlezing NT2. Amsterdam: Boom. Fenoulhet, J. - Meijer, R.P. (ed.), Proza van 1930 tot 1990. Basisteksten Nederlands nr. 3. Muiderberg: Dirk Coutinho, 1993. Hermans, Th. (ed.), Poëzie van 1920 tot nu. Basisteksten Nederlands nr. 1. Muiderberg: Dirk Coutinho, 1988. Huizen, J. van - Wijk, M. de, Woorden en teksten. Module: Algemeen. Utrecht: Nederlands Centrum Buitenlanders, 2002. Ukázky z nizozemské prózy a poezie, publicistické texty.
M. Minco: Het bittere kruid (1957) C. Friedman: Twee koffers vol (1993) A. Grunberg: De heilige Antonio (1998)
*Doporučená literatura: Bie, M. de, et al., Pasklaar. Lees- en luisterteksten voor anderstaligen. Groningen: Wolters-Noordhoff, 1992. Boon, T. den, Stijlfiguren. Den Haag: Sdu Uitgevers, 2001. Brems, H. - Zuiderent, A., Hedendaagse Nederlandstalige dichters. Rekkem: Stichting Ons Erfdeel, 1995. Drop, W., Inlevend lezen. Een cursus verhalen lezen. Groningen: Wolters-Noordhoff, 1983. Drop, W., Indringend lezen 2. Analyse van verhalend proza. Groningen: Wolters-Noordhoff, 1970. Goedegebuure, J. - Musschoot, A.M., Hedendaagse Nederlandstalige prozaschrijvers. Rekkem: Stichting Ons Erfdeel, 1997. Komrij, G. (ed.), De Nederlandse poëzie van de negentiende en twintigste eeuw in duizend en enige gedichten. Amsterdam: Bert Bakker, 1992. Koolmees, R., Teksten op maat. Authentieke leesteksten voor anderstaligen. Groningen: Wolters-Noordhoff, 1990. Krijtová, O., Čítanka nizozemských textů. Praha: SPN, 1964. Meijboom, M. - Norbart, A., Schrijven schreef geschreven. Schrijfcursus Nederlands voor anderstaligen. Amsterdam: Amsterdam University Press, 1999. Zwagerman, J. (ed.), De Nederlandse en Vlaamse literatuur vanaf 1880 in 250 verhalen. Amsterdam: Prometheus, 2005.
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Lucie Komrzý Sedláčková, Ph.D. (12.08.2023)
kinder- en jeugdliteratuur (proza - Jacques Vriens; poëzie - A.M.G. Schmidt)
dagboek (Anne Frank)
moderne Nederlandse verhalen (R. Campert)
moderne Nederlandse roman (M. Minco)
moderne Nederlandse en Vlaamse poëzie (W. Wilmink, J. Herzberg. H. De Coninck...)