Poslední úprava: PhDr. Jana Draberová, Ph.D. (02.02.2022)
Cílem předmětu je seznámit studenty s praktickým řešením problémů školní praxe. Rozborem konkrétních kazuistik jsou rozvíjeny dovednosti pedagogicko-psychologické analýzy, používání pedagogicko-psychologických diagnostických přístupů v řešení konkrétních případů i odborné kompetence pro diferenciálně pedagogicko-psychologickou diagnostiku. Na tomto základě jsou následně stanoveny způsoby řešení školních situací, postupy pedagogické intervence, jejich možné dopady a úskalí, jejich efektivita ve vztahu k žákovi, školní třídě, výsledkům učení atd. Předmět si klade za cíl kultivovat citlivost učitele vůči každému žákovi a jeho potřebám, požadavkům i optimálním cestám jeho rozvoje.
Poslední úprava: PhDr. Jana Draberová, Ph.D. (10.02.2022)
The course introduces students to practical solutions to the problems encountered in school practice. Through the analysis of specific case studies, the skills of pedagogical and psychological analysis, the use of pedagogical and psychological diagnostic including differential diagnostic are developed. On this basis, ways of dealing with problematic school situations, specific pedagogical or psychological intervention and their effectiveness are identified. The course aims to cultivate teacher's sensitivity to each student and his/her needs.
Cíl předmětu
Poslední úprava: KPSBIDLO (01.10.2010)
Cílem předmětu je seznámit studenty s praktickým řešením problémů školní praxe.
Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Jana Draberová, Ph.D. (10.02.2022)
Cangelosi, J. S. (2009) Strategie řízení školní třídy. Praha: Portál.
Krejčová, L., Mertin, V. (Eds.). (2011) Pedagogická intervence u žáků ZŠ. Praha: Wolters Kluwer.
Mertin, V., Krejčová, L. a kol. (2013) Problémy s chováním ve škole. Individuální výchovný plán. Praha: Wolters Kluvers.
Pasch, M. a kol. (2005) Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál.
Petty, G. (2013) Moderní vyučování. Praha: Portál.
Additional resources are recommended during the course depending on the discussed topics.
Metody výuky
Poslední úprava: KPSBIDLO (01.10.2010)
seminář
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PhDr. Jana Draberová, Ph.D. (02.02.2022)
Kazuistický seminář z psychologie absolvuje student po pedagogické praxi nebo souběžně s ní. Požadavky na studenta rámcově specifikuje obsah předmětu, na základě potřeb praxe studentů jsou pak specifikovány pro každého účastníka semináře individuálně.
Zápočet je udělen za zpracování kazuistiky žáka či třídy s důrazem na pedagogicko-psychologickou analýzu a navržení možných způsobů pedagogické intervence (včetně úvah o jejich efektivitě a možných úskalích).
Poslední úprava: PhDr. Jana Draberová, Ph.D. (10.02.2022)
The Case Study Seminar in Psychology is taken after or concurrently with the teaching practice. The requirements for the students are specified on the basis of the needs of their teaching practice.
In order to complete the course, a case study of a student or classroom has to be presented. Emphasis is on pedagogical and psychological analysis and design of educational intervention (considering their effectiveness and possible pitfalls).
Sylabus -
Poslední úprava: Radka Hradcová (03.10.2022)
Konkrétní náplň semináře vychází z aktuálních problémů školní praxe, se kterými se student setkává v rámci své vlastní oborové praxe - např. analýza školního neprospěchu žáka, problémy v učení, nechuť ke školní práci, nerovnoměrné výkony, poruchy chování, vyrušování, agresivita, nevhodné chování při vyučování i mimo školu, problematické vztahy mezi učitelem a žákem, obtížná spolupráce s rodiči, případně také problémy jako je anorexie, záškoláctví, šikana, požívání legálních a nelegálních drog aj. Součástí předmětu je seznámení s běžnými metodami učitelské diagnostiky a intervence.
Poslední úprava: PhDr. Jana Draberová, Ph.D. (10.02.2022)
The content of the seminar is based on actual problems of school practice that students encounter in their own teaching practice - e.g. Analysis of school failure, learning difficulties, lack of motivation, changes in performance, behavioural disorders, aggression, inappropriate behaviour in and out of school, problematic teacher-student relationships, difficulties in cooperation with parents, or problems such as anorexia, truancy, bullying, drug abuse, etc.
Vstupní požadavky
Poslední úprava: PhDr. Jana Draberová, Ph.D. (02.02.2022)
absolvovaná či souběžně probíhající pedagogická praxe