Poslední úprava: Mgr. Iveta Pastyříková (08.08.2023)
V průběhu 52 hodin souvislé pedagogické praxe studenti navazují na poznatky, které získali v předcházejících typech praxí (tj. praxe náslechové a průběžné) a v kurzech oborových didaktik, a tyto poznatky se učí aplikovat při vlastní výuce pod dohledem fakultního učitele.
V případě karantény nebo jiné mimořádné situace bude distanční výuka realizována dle domluvy a možností.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Kučerová, Ph.D. (14.09.2020)
Cílem je rozvinout klíčové učitelské kompetence v oblasti plánování, realizace a reflexe výuky. Všechny materiály, které student v průběhu praxe zpracovává, se stávají součástí učitelského portfolia.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Iveta Pastyříková (08.08.2023)
Základní literatura: Čapek, R. (2001) Pedagogická praxe pro studenty: od hospitace k souvislé praxi. Hradec Králové: Gaudeamus. Doporučená literatura: Bailey, K. M. (2006) Language teacher supervision. A case-based approach. Cambridge: Cambridge University Press. Bitljanová, V. & Edwards, S. & Pekařová, I. (2000) Práce se studenty na praxi ve škole. Příručka pro mentory. Liberec. Malderez, A. & C. Bodóczky. (1999) Mentor courses. Cambridge: Cambridge University Press. Mason, J. (2002) Researching your own practice. London: Routledge. Machalová, M. (1997) Mikrovyučování jako specifické situační učení. Pedagogická orientace 4, Brno. Saginor, N. (2008) Diagnostic classroom observation. Thousand Oaks: SAGE. Corwin Press. Wajnryb, R. (1992) Classroom observation tasks: A resource book for language teachers and trainers. Cambridge: Cambridge University Press. Walker, R. & C. Adelman (2005) A guide to classroom observation. London: Routledge. Wragg, E.C. (1999) An Introduction to Classroom Observation. London: Routledge.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Kučerová, Ph.D. (14.09.2020)
- 52 hodin souvislé praxe na zvolené střední škole (na základě domluvy s oborovým didaktikem)
- reflexe praxe s oborovým didaktikem (na základě deníku z praxe)
- záznamy praxe v portfoliu studenta
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Míla Janišová (03.03.2023)
Souvislá praxe má tyto klíčové složky: 1. 2 náslechy v každé třídě, v níž posléze budou učit; 2. příprava na vlastní vyučování – vypracování plánů hodin a jejich rozbor s fakultním učitelem; 3. vyučování v celkové délce 36 hodin pod dohledem fakultního učitele; 4. rozbor odučených hodin s fakultním učitelem; 5. reflexe v deníku z praxe; 6. účast na běhu školy (dozory, pedagogické porady, rodičovské schůzky atp.); 7. instruktážní (před začátkem) a rozborový (po ukončení) seminář vedený vedoucím praxe.