Poslední úprava: Mgr. Marcel Tomášek, Ph.D. (28.09.2020)
Kurz je koncipován jako blok teoretických přednášek a s nimi spojených praktických zadání. Postupuje od
představení 5 základních oblastí, respektive, tradic kvalitativního výzkumu (biografický přístup, etnografie-
antropologický přístup, fenomenologie a diskurzivní analýza, zakotvená teorie, případová studie), spíše narativního
charakteru, k různým přístupům vizuální analýzy. Vedle fotografie a filmu jako archivních záznamových medií se
nevyhýbá ani dalším vizuálně se uplatňujícím prostředím jako jsou muzejní a výstavní prostory nebo i šířeji veřejný
prostor jako takový. V těchto intencích kurz dochází až k otázce materiality a performativity nahlížitelným i jako jisté
estetice každodennosti. Praktický rozměr je potom založen na rozboru a diskusi konkrétních studií-příkladů užití
různých metod. Studenti/ky by měli takto na základě vlastní práce se studiemi identifikovat konkrétní
metodologické a praktické problémy výzkumu. Předmět slouží jako průprava seznamující s uplatněním různých
kvalitativních metod a jeho cílem je vybavit studenty znalostmi a dovednostmi, jež jim umožní samostatnou a
promyšlenou volbu výzkumné metody pro daný výzkumný terén. V době mimořádných opatření a distanční výuky je předmět vyučován prostřednictvím Microsoft Teams v rozvrhem daném termínu.
Poslední úprava: Mgr. Barbora Pincová (28.08.2012)
The course is an introduction to the use of qualitative methodology in sociological research. First, the qualitative
methodology will be introduced and compared to quantitative methodology. Then, the most used methods will be
presented in detail: the grounded theory (the constructivist version), narrative (biographical) approach and it’s
methods (life stories, life review, oral history, BNI method). Students will learn how to use techniques of narrative
data collection: biographical interview, semi-standardised in-debth or problem-oriented interview, focus groups.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Barbora Pincová (18.08.2014)
Viz Moodle pod kurzy Historické sociologie.
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Karolína Šedivcová (27.01.2018)
Osnova přednášek:
1. Počátky kvalitativní metodologie, rozlišení pěti tradic, pokus o mapu.
2. Biografický přístup, případová studie (case study).
3. Etnografie (antropologický přístup), zakotvená teorie (grounded theory).
4. Fenomenologie, diskurzivní analýza.
5. Vizuální analýza: Aumont, Van Leewen, Goffman.
6. Aumont: obraz a jeho pozorovatel, iluze zobrazení, prostorová a časová dimenze dispozitivu, obraz, analogie, zobrazený čas, význam obrazu.
7. Van Leewen: sociální sémiotika, sémiotické zdroje, diskurs a žánrový obraz.
9. Fotografický obraz a archivní film jako historické poznání.
10. Muzejní expozice: od antropologie k vizuální antropologii.
11. Od vizuality k performativnosti.
12. Estetika každodennosti.
Povinná studijní literatura:
CRESWELL, J. W. Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Traditions. London: Sage, 2007. ISBN-10 0761901442.
Doporučená studijní literatura:
AUMONT, A. L'image. Paris: Nathan, 2003. ISBN 102091907308 (AUMONT, A. Obraz. Praha: Akademie múzických umění, 2010. ISBN 97873311650).
CARBONELL, B. M. Museum Studies: An Anthropology of Contexts. Oxford: Wiley-Blackwell, 2012. ISBN 978-1-4051-7381-0.
FLICK, U. (ed.) The SAGE Handbook of Qualitative Data Analysis. Los Angeles, London, New Dehli, Singapur, Washington DC: Sage, 2014. ISBN 978446208984
FLICK, U. An Introduction to Qualitative Research. London, Thousand Oaks, New Delhi: Sage, 2002 ISBN 0-7619-7436-9.
GOFFMAN, E. Gender Advertisements. New York: Harper & Row, 1976. ISBN 0-06-132076.
HIGHMORE, B. Ordinary Lives: Studies in the Everyday. London, New York: Routledge, 2011 ISBN 978-0-415-46187-0.
CHARMAZ, K. Contructing Grounded Theory: A Practical Guide Through Qualitative Analysis. Los Angeles, London, New Dehli, Singapur, Washington DC: Sage, 2014. ISBN 978-0-7619-7353-9.
MITCHELL, W. J. T. Image Science. Chicago: University of Chicago Press, 2015. ISBN 978-0-226-23133-4.
SILVERMAN, D. Interpreting Qualitative Data: Methods for Analyzing Talk, Text and Interaction. London, Thousand Oaks, New Delhi: Sage, 2006. ISBN 0-7619-6865-2.
VAN LEEUWEN, T. Introducing Social Semiotics. London, New York: Routledge, 2005. ISBN 0-415-24944-9.