Poslední úprava: PaedDr. Dagmar Švermová (31.01.2022)
V návaznosti na Náslechovou praxi z německého jazyka s reflexí v ZS zaměřenou na observace v hodinách německého jazyka na základních školách, gymnáziu a střední odborné škole vykonají studenti navazujícího magisterského studijního programu v předmětu Souvislá praxe z německého jazyka na ZŠ s reflexí kromě 10 hospitací rovněž 24 samostatných výstupů v aprobačním předmětu Německý jazyk na fakultních základních školách, popř. na školách spolupracujících s PedF UK. V přípravných seminářích byli studenti seznámeni s výukou v různých vzdělávacích programech (např. program CLIL, rozšířená výuka němčiny – program DSD I, bilingvní výuka) a s kurikulárními dokumenty škol různých zaměření a i zřizovatelů (školy „státní“, školy soukromé, školy církevní včetně škol se zahraničním zřizovatelem).
Úkolem souvislé pedagogické praxe je seznámení studentů se školami, které dosahují jazykové úrovně v němčině od A1 do B1+, ukázat způsoby práce s žáky mladšího i staršího školního věku, od audio-orální výuky v 1. ročníku k projektu Německý jazykový diplom I v 8. ročníku ZŠ. Kolektiv zkušených němčinářů poskytne praktikujícím studentům jak metodické vedení při přípravách na hodiny, tak praktický rozbor jednotlivých výstupů s cílem přiblížit studentům běžnou praxi škol.
Poslední úprava: PaedDr. Dagmar Švermová (31.01.2022)
In connection with Listening practice in German with reflection in IB focused on observations in German language lessons at primary schools, grammar schools and secondary vocational schools, students of the follow-up master's degree program in Continuous German practice at elementary school with reflection in addition to 10 observations will also 24 individual outputs in the approbation subject German language at faculty primary schools, or at schools cooperating with PedF UK. In the preparatory seminars, students were introduced to teaching in various educational programs (eg CLIL program, extended teaching of German - DSD I program, bilingual teaching) and curricular documents of schools of various specializations and founders ("state" schools, private schools, church schools, including schools with a foreign founder).
The task of continuous pedagogical practice is to acquaint students with schools that reach the language level in German from A1 to B1 +, to show ways of working with younger and older school-age pupils, from audio-oral teaching in the 1st year to the project German Language Diploma I in 8. year of elementary school. The team of experienced German speakers will provide practicing students with both methodological guidance in preparing for the lessons and a practical analysis of individual outputs in order to introduce students to the current practice of schools.
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (22.01.2023)
Celková časová zátěž studenta
232
Přidělené kredity
8
Zakončení
Z
Přímá výuka
Cvičení:
2
Praxe:
48
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení
0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe
140 minut
Samostudium literatury (za semestr)
0 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr)
0 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr)
30 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce
0 hodin
Příprava na zápočet
18 hodin
Literatura
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Tomáš Botlík Nuc, Ph.D. (23.01.2024)
LOJOVÁ, G., VLČKOVÁ, K. Styly a strategie učení ve výuce cizích jazyků. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-876-0.
ŠVEC, V. Klíčové dovednosti ve vyučování a výcviku. Brno: Masarykova univerzita v Brně, Pedagogická fakulta, 1998.
MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
POL, M., LAZAROVÁ, B. Spolupráce učitelů – podmínka rozvoje školy : Řízení spolupráce, konkrétní formy a nástroje. Praha: Strom, 1999. ISBN 80-86106-07-1.
CANGELOSI, J.S. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-7178-014-6
HUNTEROVÁ, M. Účinné vyučování v kostce. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-220-3.
STARÝ, K., CHVÁL, M., LAUFKOVÁ V. Hodnocení pro učení. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2022. ISBN 978-80-7603-365-8.
Sylabus
Poslední úprava: PaedDr. Dagmar Švermová (31.01.2022)
Studenti budou v prvním týdnu hospitovat u uvádějícího učitele, vykonávat asistentskou činnost (oprava sešitů, písemných prací, dozorů apod.). Seznámí se blíže s kolektivem tříd, kde budou v dalších třech týdnech vyučovat. Vdalších třech týdnech studenti absolvují samostatné výstupy a rozbory odučených hodin. Povedou si dokumentaci o hospitační a vyučovací činnosti (hospitační a rozborové listy jsou k dispozici v „manuálu“).
Obsahem této pedagogické praxe je rovněž účast na školních a mimoškolních akcích (pedagogické rady, rodičovské schůzky, kulturní akce školy, exkurze), o kterých si studenti povedou záznam.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Tomáš Botlík Nuc, Ph.D. (10.01.2024)
- účast na průběžných reflexích a následně na závěrečné reflexi
- ohodnocení studenta garantem předmětu (hospitace s rozborem hodiny)
- písemné ohodnocení uvádějícím vyučujícím (přístup studenta k povinnostem dle příslušných kritérií - viz Směrnice)
- zpracování portfolia (osnova a pokyny jsou studentům k dispozici - viz studijní opora „manuál“), přílohou budou hospitační archy, rozborové listy a certifikát o proškolení
- portfolio je nutné odevzdat elektronicky do MS Teams či v tištěné podobě do 10. 6. 2024