Poslední úprava: prof. Dr. Anja Lobenstein-Reichmann (06.02.2024)
Po úvodní diskusi o jazyce a komunikaci se v tomto kurzu bude diskutovat o aktuálních a kontroverzních aspektech současného moderního jazyka v německé společnosti. Pozornost bude věnována jednak tzv. vnitřní vícejazyčnosti němčiny, která je se svými různými jazykově-geografickými, sociologickými, historickými a situačnímí varietami opakovaně výzvou jak pro studenty němčiny, tak pro rodilé mluvčí. Na druhé straně jsou ve vybraných textech a diskurzech diskutovány aktuální aspekty komunikačního chování, které jsou nejen v německé společnosti kontroverzní. Patří k nim otázky jazyka a komunikace v politice, ve společnosti a v nových médiích. V době, kdy nová média přispívají k dlouhodobé změně jazyka a komunikace, je obzvláště nutné provádět jazykově reflexivní pozorování a pedagogicky je vyhodnocovat. Otázky týkající se digitálních forem nenávistných projevů, šikany, fake news a shitstormu budou řešeny na příkladech textů.
Poslední úprava: prof. Dr. Anja Lobenstein-Reichmann (06.02.2024)
After an introductory discussion of language and communication, this course will discuss current and controversial aspects of the modern contemporary language in German society. On the one hand, the focus will be on the so-called inner multilingualism of German, which, with its various linguistic-geographical, sociological, historical and situational varieties can repeatedly become a challenge for both learners of German and native speakers. On the other hand, current aspects of communication behaviour that are controversial in German society are discussed in selected texts and discourses. These include questions about language and communication in politics, in society
and in the new media. At a time when the new media seem to be changing language and communication behaviour in the long term, it is particularly necessary to make language-reflective observations and evaluate them pedagogically. Questions about the digital forms of hate speech, mobbing, fake news and shitstorms will be addressed using sample texts.
Poslední úprava: prof. Dr. Anja Lobenstein-Reichmann (06.02.2024)
Nach einer einführenden Diskussion von Sprache und Kommunikation werden in diesem Seminar aktuelle und in der deutschen Gesellschaft umstrittene Aspekte der modernen Gegenwartssprache diskutiert. Themenschwerpunkt ist dabei zum einen die sogenannte innere Mehrsprachigkeit des Deutschen, die mit ihren verschiedenen sprachgeografischen, soziologischen, historischen wie
situationsgebundenen Varietäten immer wieder zur Herausforderung für DeutschlernerInnen wie für MuttersprachlerInnen werden kann. Zum anderen werden aktuelle, in der deutschen Gesellschaft umstrittene Aspekte im Kommunikationsverhalten, in ausgewählten Texten und Diskursen besprochen. Dazu gehören Fragen zu Sprache und Kommunikation in der Politik, in der Gesellschaft
wie in den neuen Medien. In einer Zeit, in der die neuen Medien Sprach- und Kommunikationsverhalten nachhaltig zu verändern scheinen, wird es besonders nötig sprachreflexive Beobachtungen zu machen und pädagogisch auszuwerten. An Beispieltexten werden u.a. Fragen zu den digitalen Formen von Hate speech, Mobbing, FakeNews, Shitstorms behandelt.
Deskriptory
Poslední úprava: prof. Dr. Anja Lobenstein-Reichmann (05.02.2024)
Přímá výuka
Přednášky:
1
Cvičení:
1
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky
0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení
90 minut
Samostudium literatury (za semestr)
20 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr)
20 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr)
25 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce
25 hodin
Příprava na zápočet
0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška
18 hodin
Literatura
Poslední úprava: prof. Dr. Anja Lobenstein-Reichmann (06.02.2024)
Bühler, Karl (1982): Sprachtheorie. Die Darstellungsfunktion der Sprache. [Ungek. Neudr. d. Ausg. Jena 1934.] Stuttgart u.a.
Butler, Judith (2006): Haß spricht. Zur Politik des Performativen. Frankfurt a.M.
Duden - Die Grammatik. Das Standardwerk zur deutschen Sprache (2006). Überarb. Neudr. der 7., völlig neu erarb. und erw. Aufl. Mannheim: Dudenverl. (Der Duden/ hrsg. vom Wiss. Rat der Dudenred, Bd. 4).
Felder, Ekkehard(2016): Einführung in die Varietätenlinguistik. Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft.
Gensing, Patrick (2019): Fakten gegen Fake News oder Der Kampf um die Demokratie. Berlin: Dudenverlag.
Grice, Herbert Paul (1993): Logik und Konversation. In: Georg Meggle, (Hg.): Handlung, Kommunikation, Bedeutung. Frankfurt a.M., 243-265.
Lobenstein-Reichmann, Anja (2017): Eigenes und Fremdes konstruieren. In: Thomas Niehr, Jörg Kilian und Martin Wengeler (Hg.): Handbuch Sprache und Politik. Band 2. Bremen: Hempen, U (Sprache - Politik - Gesellschaft, 21.2). S. 811–832.
Lobenstein-Reichmann, Anja (2019): Sprache und Geschichte. In: Sprache in der Geschichte. Hrsg. von Jochen A. Bär / Anja Lobenstein-Reichmann / Jörg Riecke. Berlin / Boston: de Gruyter. S. 7- 43. (Handbücher Sprachwissen 8).
Lobenstein-Reichmann, Anja (2019): Sprachgeschichte als Geschichte menschlicher Beziehungen. In: Handbuch Sprache in der Geschichte. Hrsg. v. Jochen A. Bär / Anja Lobenstein-Reichmann / Jörg Riecke. Berlin / Boston: de Gruyter. S. 343-369. (Handbücher Sprachwissen 8).
Schulz von Thun, Friedemann (2009): Miteinander reden. 1-3. Bd.. 1: Störungen und Klärungen. 47. Aufl. Reinbek bei Hamburg (rororo sachbuch, 62407).
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: prof. Dr. Anja Lobenstein-Reichmann (06.02.2024)
Povinná účast 80%, aktivní účast, prezentace a hodnocená seminární práce.
Sylabus -
Poslední úprava: prof. Dr. Anja Lobenstein-Reichmann (06.02.2024)
Sylabus: vnitřní vícejazyčnost němčiny:
Hovorový jazyk a standardní jazyk
dialekt
Písemný a mluvený jazyk
Mládež, gender a odborný jazyk
Problematika jazykového kontaktu
Komunikační maxima
Mediální dovednosti
Poslední úprava: prof. Dr. Anja Lobenstein-Reichmann (06.02.2024)
Sylabus: innere Mehrsprachigkeit des Deutschen: Umgangssprache und Hochsprache Dialekt Schriftlichkeit und Mündlichkeit Jugend-, Gender- und Fachsprache Sprachkontaktfragen Kommunikationsmaxime Medienkompetenz