Poslední úprava: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (15.09.2019)
Cílem předmětu Lingvodidaktika NJ III je dokončit přípravu studentů na výuku němčiny na 1. stupni základní školy a vybavit je znalostmi a dovednostmi z oblasti oborové didaktiky, které budou potřebovat pro výkon své profese. Zároveň třeba připravit studenty k vykování státní závěrečné zkoušky a na zpracování projektu na téma, které si zvolí.
Po absolvování předmětu budou studenti schopni
- používat diferencovaně učební strategie, různé sociální a organizační formy výuky
- využívat evaluačních a sebeevaluačních nástrojů včetně Evropského jazykového portfolia
- pracovat s odbornou literaturou z oblasti lingvodidaktiky a využít ji pro zpracování závěrečného projektu
Obsah předmětu (výuka bude probíhat v německém jazyce):
- charakteristika výuky němčiny z hlediska učebních činností žáků a učitele
- evaluační nástroje včetně hodnocení žáků v rámci alternativních programů
- nové trendy ve výuce cizích jazyků (postkomunikativní epocha)
- teorie projektového vyučování jako přípravy na zpracování závěrečného projektu
- vymezení tématu a vytvoření osnovy projektu, stanovení cíle a metodologie ověřování
- seznámení s publikací „Jak psát závěrečnou/diplomovou práci (jak citovat, parafrázovat, funkce poznámkového aparátu, literatura primární a sekundární…)
- vedení závěrečného projektu, konzultace k projektu, sledování průběhu práce na jednotlivých kapitolách
Poslední úprava: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (15.09.2019)
Classroom teaching and teaching units from the perspective of learner´s strategies and activities, the role of a teacher, description of methods used in primary school German teaching. Types, structure and organisational forms of foreign language lessons. Diversification and individualisation of training sessions, student learning autonomy. Importance of assessment (monitoring, correction, evaluation). Interpretation of "mistakes" in different methodological approaches.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (15.09.2019)
Janíková, V. Autonomní učení a lexikální strategie při osvojování cizích jazyků: teoretická východiska, doporučení pro praxi, styly a strategie učení. Brno: Masarykova univerzita, 2007.
Nečasová P., Švermová, D. Lingvodidaktik Deutsch als Fremdsprache – Ausgewählte Themen (Sprachliche Mittel).E-Book. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2019.
Evropské jazykové portfolio RE.
Další literatura individuálně podle tématu závěrečného projektu.