Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (08.04.2020)
Cílem kursu je získání základního přehledu o pluralitě přístupů v psychologii, o východiscích a paradigmatech jednotlivých přístupů a o pohybu a vývoji psychologického myšlení. V přednáškách je uplatněno dvojí hledisko: synchronní a diachronní. Synchronní hledisko mapuje prostor plurality paradigmat. Je vycházeno z Kuhnova pojetí paradigmatu jakožto vzoru či kritéria vědeckého výzkumu. Jsou rozlišeny čtyři úrovně paradigmat: filosofická východiska, předmětné kategorie, metodologie a terminologie. Pro popis charakteristik jednotlivých paradigmat jsou využity Watsonovy preskripce (systém bipolárních pojmů, jejichž prostřednictvím je možné charakterizovat různé stránky jednotlivých psychologických směrů). Diachronní hledisko ze zaměřuje na pohyb a peripetie vývoje psychologického myšlení. Pozornost je věnována významným krizím a rozporům uplatňujícím se při vzniku jednotlivých psychologických škol. V centru zájmu stojí především rozpor scientistických a antropocentrických přístupů. Z výše uvedených hledisek je pojednáno o jednotlivých psychologických směrech a přístupech. Závěrečná část kursu se zabývá otázkami souvisejícími s postmoderním obratem v psychologii. Struktura kurzu je tvořena následujícími tematickými bloky: 1. blok: VÝCHODISKA A PARADIGMATA PSYCHOLOGICKÝCH PŘÍSTUPŮ, 2. blok: ÚROVNĚ PARADIGMATU V PSYCHOLOGII, 3. blok: PRESKRIPCE JAKO DIMENZE POPISU PARADIMAT V PSYCHOLOGII, 4. blok: PSYCHOLOGICKÁ PARADIGMATA V POHYBU, 5. blok: CHARAKTERISTIKA VYBRANÝCH PŘÍSTUPŮ A PARADIGMAT (strukturalismus a funkcionalismus, behaviorismus, gestaltismus, Freudova psychoanalýza, Jungova hlubinná psychologie, Adler, neopsychoanalýza, Berne, existenciální a humanistická psychologie, transpersonální psychologie, kognitivní psychologie, kulturně historický přistup), 6. blok: SCIENTISMUS (VERSUS ANTROPOLOGICKÝ PŘÍSTUP) V PSYCHOLOGII, 7. blok: HODNOTOVÁ, NORMATIVNÍ STRÁNKA PSYCHOLOGICKÝCH PŘÍSTUPŮ, 8. blok: POSTMODERNÍ OBRAT V PSYCHOLOGII, 9. blok: SOCIÁLNÍ KONSTRUKTIVISMUS PODLE McLUHANOVY "TETRÁDY", 10. blok: PSYCHOLOGIE A IDEOLOGICKÁ KRITIKA
Poslední úprava: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (27.01.2020)
The course provides an introduction to different approaches in psychology. It analyze selected approaches their paradigms and development. We distinguish 4 levels of paradigm: philosophy paradigm, the category in question, methodology and terminology.
Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (30.01.2023)
Očekávaná zátěž studenta
Plnění průběžných úkolů (za semestr): 30 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška: 40 hodin
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (27.01.2020)
a) základní studijní literatura:
HOSKOVEC, J., NAKONEČNÝ, M., SEDLÁKOVÁ, M. Psychologie XX. století. Praha: Karolinum, 2002.
SEDLÁKOVÁ, M. Propedeutika obecné psychologie. Praha, SPN, 1981.
PLHÁKOVÁ, A. Dějiny psychologie. Praha: Grada, 2006.
b) doporučená studijní literatura:
KUHN, T. Struktura vědeckých revolucí. Praha, Oikoymenh, 1997.
MADSEN, K. B. A History of Psychology in Metascientific Perspectives. Amsterdam, North-Holland, 1988.
WATSON, R. I. Prescriptions as a Operative in the History of Psychology. Journal of the History of the Behavioral Sciences, 7, 1971, s. 311-322.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (27.01.2020)
Zkouška + seminární práce podle požadavků z přednášek.