|
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Klára Špačková, Ph.D. (29.10.2019)
|
|
||
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (11.11.2018)
I.-V. okruh · DSM III - Diagnostický a statistický manuál duševních poruch Americké psychiatrické společnosti. Praha, VÚP Bohnice, Zprávy sv. 74 1989. · Hadj Moussová, Z.: Postoje učitelů k integraci postižených. Speciální pedagogika, 4, 102 - 115. · Jesenský, J.: Prostor pro integraci. Comenia Consult, Praha 1993. · Koluchová, J. a kol.: Přehled patopsychologie dítěte. Praha, SPN 1989. · Kotasová, J.: Vybrané kapitoly z patopsychologie. Olomouc, Hanex 2000. · Langmeier, J. - Balcar, K. - Špitz, J.: Dětská psychoterapie. Praha, Avicenum 1991. · Matějček, Z.: Praxe dětského psychologického poradenství. Praha, SPN 1991. · Matějček, Z.: Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha, SPN 1992. · Mertin, V.: Individuální vzdělávací program. Praha, Portál 1995. · Prekopová, J. - Schweizerová, Ch.: Neklidné dítě. Praha, Portál 1995. · Průcha, J. - Walterová, E. - Mareš, J.: Pedagogický slovník, Praha, Portál 1995. · Říčan, P., Krejčířová a kol.: Dětská klinická psychologie. Praha, Grada 1997. · Syřišťová, E. a kol.: Normalita osobnosti. Praha, Avicenum 1972. · Vágnerová, M. a kol.: Patopsychologie dítěte pro speciální pedagogy. Praha, SPN 1988. · Vágnerová, M. - Hadj Moussová, Z. - Štech, S.: Psychologie handicapu. Praha, UK 1992, Liberec, TU 1997 · Vágnerová, M.: Variabilita a patologie psychického vývoje. Praha, UK 1993. · Vágnerová, M.: Psychologie problémového dítěte předškolního věku. Praha, HTF 1995. · Vágnerová, M.: Psychologie školního dítěte. Praha, UK HTF 1995. · Vágnerová, M.: Psychologie problémových dětí a mládeže. Liberec, TU 2000. · Vágnerová, M.: Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha, Portál 1999. · Vavrdová, H. a kol.: Speciální psychologie pro učitelství 1. st. ZŠ a vychovatelství. Praha, SPN 1986. · Vojtík, V. - Machová, J. - Břicháček, V.: Poruchy vývoje dětí a mladistvých a jejich projevy v rodině a ve škole. Praha, SPN 1990.
VI. okruh · Matějček, Z.: Dyslexie. Specifické poruchy čtení. Jinočany, H+H 1995. · Pokorná, V.: Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha, Portál l997 (upravené a rozšířené vydání z r. 2001). · Jucovičová, D. - Žáčková, H.: Metody hodnocení a tolerance dětí se specifickými poruchami učení a chování. Praha, D+H 1996 · Kucharská, A.(red.): Specifické poruchy učení a chování. Sborník 1996. Praha, Portál 1997. (Sborník l997/98. Praha, Portál l998, Sborník l999. Praha, Portál l999. Sborník 2000. Praha, Portál 2000), Sborník 2005 (IPPP ČR) · Mertin, V.: Individuální vzdělávací program. Praha, Portál 1995. · Pokorná, V.: Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha, Portál 1997. · Zelinková, O. Poruchy učení. Praha, Portál 1994, 2003. Zelinková, O.: Pedagogická diagnostika, individuální vzdělávací program. Praha, Portál 2003 |
|
||
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (11.11.2018)
1. Základní terminologie v oblasti psychologie handicapu, zejm. z hlediska školské legislativy. 2. Psychologická problematika dětí se zdravotním postižením: ñ Osobnost postiženého žáka, vrozené a získané postižení, přístupy k žákům se ZP ñ Vývoj postiženého dítěte - obecné zákonitosti, psychický vývoj postiženého dítěte v předškolním věku, v mladším školním věku, puberta a dospívání, specifické rysy osobnosti postiženého, vztah postižení a složek osobnosti 3. Postoje veřejnosti vůči postiženým jedincům (složky postojů, historie, současný stav). 4. Socializace postižených dětí, problematika vzdělávání postiženého jedince ve vztahu k typu a stupni postižení, osobnosti, rodině, širším společenským vlivům, školní docházka (speciální školství vs. integrace), pracovní a společenské uplatnění, partnerské vztahy. 5. Rodinný kontext postižení: reakce rodičů na postižení, vyrovnávání se s postižením, závislost příčin postižení a rodičovských postojů, rodina jako jeden ze zdrojů problémů (psychická deprivace a subdeprivace, nevhodné působení rodiny - CAN, sociokulturní handicap). 6. Specifické poruchy učení ve školské praxi: základní pojmy, jednotlivé typy SPU (dyslexie, dysortografie, dysgrafie, dyskalkulie, dyspraxie): vždy klinický obraz, tolerantní přístupy a pedagogické vedení žáka s daným typem SPU, hodnocení a klasifikace, rozvíjející a nápravná cvičení. |
|
||
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (11.11.2018)
Zápočet: materiálová práce (dle výběru ze tří možností) 1) Kazuistika dítěte školního věku s některým z typů handicapu (s vlastním rozborem, případně doplněno analýzou zprávy z ped. psych. vyšetření) 2) Teoretická práce (kompilační, minimálně s použitím 3 titulů) - vzdělávání dítěte s některým z typů handicapu 3) Vypracování přehledu poradenských a klinických zařízení, která v daném regionu ZŠ praktikují a se kterými může ZŠ spolupracovat (t. PPP, SPC, logopedická péče, kliničtí psychologové, nezisková poradenská zařízení aj.) - kromě adresy též jak se klienti k péči hlásí, co je hlavní náplní činnosti zařízení... využít webových stránek, letáků nabízejících služby, informací z PPP aj. ) |