|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Jaroslav Novotný, Ph.D. (16.08.2021)
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Jaroslav Novotný, Ph.D. (25.01.2024)
Seminář je koncipován jako dlouhodobější postupná četba, interpretace a diskuse textu Heideggerova stěžejního díla Bytí a čas. Při četbě budeme vycházet z českého překladu při souběžném srovnávání s textem originálu.
Témata 1) Rekapitulace kontextu: záměr a cíl Bytí a času; „metoda“ fenomenologie; analýza zpřístupnění jsoucího ve strukturách zvýznamňujícího odkazování; první odkrytí struktury bytí-ve-světě; odlišení fenoménu světa od perspektivy karteziánského pojetí prostoru. 2) Existenciální prostorovost: blízkost vhodných vzdáleností. 3) Existenciální prostorovost: vhodná orientace zacházení s věcmi. 4) Existenciální prostorovost: konstituce místa. 5) Existenciální prostorovost: krajina míst. 6) Existenciální prostorovost: „odkud“ rozvrh od-dalování blízkosti. 7) Existenciální prostorovost: prostor a svět. 8) Otázka: kdo je způsobem bytí-ve-světě. 9) „Ono se“ a neautentický modus existování. 10) Bytí-tady a ustavování vazby bytí-ve-světě. 11) Naladění. 12) Rozumění.
Literatura Povinná: HEIDEGGER, M. Bytí a čas. 2., opr. vyd. Praha: OIKOYMENH, 2002. Knihovna novověké tradice a současnosti. Vybrané paragrafy. ISBN 80-7298-048-3. HEIDEGGER, M. Sein und Zeit. Tübingen: M. Niemeyer, 2006. Vybrané paragrafy. ISBN 3-484-70153-6. Doporučená: HEIDEGGER, M. a F.-W. von HERRMANN. Die Grundprobleme der Phänomenologie. 3. Aufl. Frankfurt am Main: Klostermann, 1997. Gesamtausgabe. 2. Abteilung, Vorlesungen 1923-1944. ISBN 3-465-02966-6. HERRMANN, F.-W. von. Hermeneutische Phänomenologie des Daseins: eine Erläuterung von "Sein und Zeit". Frankfurt am Main: V. Klostermann, c1987-2008. ISBN 3-465-01739-0. NOVOTNÝ, J. Krajina, řeč a otevřenost bytí: studie k Heideggerovu existenciálnímu pojetí prostorovosti. Praha: UK-FHS, 2006. ISBN 80-239-8972-3. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Jaroslav Novotný, Ph.D. (26.01.2021)
Atestační požadavky:
1. Pravidelná účast na hodinách četby. 2. Aktivní práce v hodinách a vypracovávání zadaných úkolů (rekapitulace na hodinách; zadané ústní referáty; případně písemné odpovědi na zadané otázky). |