Souvislá praxe z českého jazyka a literatury na SŠ pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a žáky nadané s reflexí - OPNC3L036A
Anglický název:
Continuous Teaching Practice at Secondary School with Reflection, for Pupils with Special Educational Needs and Gifted Pupils - Czech language and Literature
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (13.04.2022)
Jedná se o integrovaný předmět,
Organizace praxí: Před samotnou praxí proběhnou 2 informativní setkání na fakultě. Jejich náplní bude seznámení
s organizací praxe na SŠ a práce se Souborem profesních kvalit. Během souvislé pedagogické praxe, která pro
oba obory trvá 4 týdny, studenti absolvují 5 hodin náslechů ve třídách s žáky se speciálními vzdělávacími
potřebami, samostatně odučí 12 hodin, po každé vyučovací hodině by měla proběhnout hodina reflexe a plánování
další výuky (nejméně tedy 12 hodin). Po praxi proběhnou 2 reflektivní semináře s garantem praxe, zaměřené na
práci s portfoliem z praxe a s důkazy o učení (výtvory žáků se SVP).
Spolupracující střední školy vzdělávající žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a žáky nadané: SŠ a ZŠ
speciální, Chotouňská, Praha 10; Jedličkův ústav a MŠ a ZŠ a Střední škola, Praha 2; ZŠ a SŠ, Vinohradská,
Praha 2; Gymnázium pro zrakově postižené a Střední odborná škola pro zrakově postižené, Praha 5;
VOŠ, SOŠP a Gymnázium Evropská, Praha 6; Gymnázium Františka Palackého, Neratovice, spolupracující s
Mensou; Gymnázium Žatec spolupracující s Mensou.
Další informace (finální seznam spolupracujících škol, detailní popis průběhu a realizace praxe aj.) o průběhu
praxe studenti naleznou na webových stránkách Katedry české literatury v rubrice studenti/praxe.
Studenti vychází při realizaci praxe s nabytými znalostmi a dovednostmi pedagogicko-didaktickými, jazykově a
literárně-oborovými, speciálně-pedagogickými i vývojově-psychologickými.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (10.01.2022)
Povinná literatura:
KLUMPAROVÁ, Štěpánka. Soubor kvalit studentovy práce na didaktické praxi z literární výchovy / z české literatury. In: SPILKOVÁ, Vladimíra, Anna TOMKOVÁ, Nataša MAZÁČOVÁ a Jana POCHE KARGEROVÁ. Klinická škola a její role ve vzdělávání učitelů. [Praha]: Retida spol. s r.o., 2015.
CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Vyd. 5. Přeložil Milan KOLDINSKÝ. Praha: Portál, 2009. Pedagogická praxe (Portál).
FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se: praktický průvodce strategiemi vyučování. Vyd. 3. Přeložil Karel BALCAR. Praha: Portál, 2011. Pedagogická praxe (Portál).
HENDRICK, Carl a Robin MACPHERSON. Co funguje ve třídě?: most mezi výzkumem a praxí. Druhé, revidované vydání. Přeložila Pavla LE ROCH. Praha: Euromedia Group, 2021. Universum (Euromedia Group).
KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Vyd. 4. Přeložil Dominik DVOŘÁK, přeložil Milan KOLDINSKÝ. Praha: Portál, 2012.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (09.01.2022)
Pedagogickou praxi lze konat primárně na středních školách a u učitelů z předloženého seznamu, jiné školy a jiní vyučující budou schvalováni pouze výjimečně po dohodě s vedoucím praxe. Během souvislé pedagogické praxe se posluchači aktivně zapojují do výchovně vzdělávacího procesu na vybrané střední škole, přebírají úvazek svého fakultního učitele a pod jeho vedením plní roli učitele. Účastní se i dalších činností souvisejících s během školy - dozory, schůze apod. Nejpozději třetí den po zahájení praxe studenti dodají vedoucímu praxe rozvrh s vyznačenými vyučovacími hodinami. Dále dodají smlouvu pro vedoucího učitele praxí ve dvou vyhotoveních - k dispozici na katedře.
Požadavkem k zápočtu je soubor obsahující: - 4 reflektované náslechy a 12 reflektovaných vyučovacích hodin, doloženo reflektovanými přípravami na hodinu (vzor viz in Štěpáník, S. & Šmejkalová, M. (2017). Průvodce začínajícího češtináře. Praha: PedF UK, s. 62-63, 114-121); - hodnocení vedoucího/fakultního učitele; - vlastní reflexe praxe (cca 1 stránka A4) se shrnutím, jak se studentovi / studentce podařilo naplnit před praxí vytyčený cíl. Pravopisné a gramatické chyby, jakož i nedostatečná znalost oborového obsahu budou důvodem k neudělení zápočtu.
Součástí požadavků k zápočtu je také účast na reflektivních seminářích.
Studenti, kteří budou vykonávat praxi mimo Prahu - po předchozí dohodě s vedoucím praxe -, k souboru z praxe přiloží audio či videonahrávku minimálně dvou vyučovacích hodin. Na nahrávce smí být vidět pouze vyučující-praktikující student/ka, nikoliv žáci. Zápočet bude udělen až po analýze nahrávky vedoucím praxe.