|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Filip Komberec, Ph.D. (01.10.2020)
|
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Ondřej Hník, Ph.D. (11.09.2017)
Cílem kurzu je příprava na vlastní výukovou praxi. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Filip Komberec, Ph.D. (02.10.2020)
Doporučená literatura: (1) Beach, Richard et al. Teaching Literature to Adolescents. New York: Routledge, 2011.
(2) Bruns, Cristina Vischer. Why literature?: the value of literary reading and what it means for teaching. New York: Continuum, 2011.
(3) Čtenářství, jeho význam a podpora Výzkum, teorie a praxe v České republice a Spolkové republice Německo. Praha: SKIP 2008. [online]. Dostupný z WWW: <http://www.skipcr.cz/dokumenty/ctenarstvi.pdf>
(4) FOSTER, T. C. Jak číst romány jako profesor. Brno: Host, 2014. ISBN 978-80-7294-929-8.
(5) Foster, Thomas C. Jak číst literaturu jako profesor: zábavný průvodce ke čtení mezi řádky. Brno: Host, 2016.
(6) Hausenblas, Ondřej. „Velké myšlenky ve výuce literatury na ZŠ a SŠ“. Kritické listy 24, 2006, s. 40–44.
(7) Hník, Ondřej. „Školní literární kánon“. Český jazyk a literatura 66, 2015/2016, č. 5, s. 234–241.
(8) Hník, Ondřej.Didaktika literatury: výzvy oboru. Praha: Karolinum, 2014.
(9) Hník, Ondřej. K problému kvantity poznatků v literární výchově. Český jazyk a literatura 67, 2016/2017, č. 3, s. 83–87.
(10) Chaloupka, Otakar.Interaktivita čtenářství. Český jazyk a literatura 63, 2012/2013, č 2, s. 57–61.
(11) Klumparová, Štěpánka. „Tvořivé přístupy k narativu v didaktice literatury: Narativní transformace a jejich didaktický potenciál“. In Slavík, Jan et al.: Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum, 2013, s. 321–344.
(12) Košťálová, H., Šafránková, K., Hausenblas, O., Šlapal, M. Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka. Praha: ČŠI, 2010. [online] [cit. 2020-13-09]. Dostupné z www: <http://www.csicr.cz/cz/85256-ctenarska-gramotnost-jako-vzdelavaci-cil-pro-kazdeho-zaka>
(13) KOŠŤÁLOVÁ, H.; Čteme si a přemýšlíme o tom nahlas. Kritické listy [online] roč. 2002, č. 6.
(14) Kramplová, I. a kol. Netradiční úlohy aneb čteme s porozuměním. Praha: ÚIV, 2002. ISBN 80-211-0416-3. [online] [cit. 2009-26-10]. Dostupné z www. <http://www.uiv.cz/clanek/535/1608>.
(15) KRAMPLOVÁ, I.: Zakroužkuj- vyber - zdůvodni – hodnocení čtenářských úloh PISA 2009. Praha: ÚIV 2011. [online] Portál ÚIV [cit. 2011-11-09]. Dostupné z www: <http://www.uiv.cz/clanek/205/2109>
(16) LEDERBUCHOVÁ, L.: Dítě a kniha. O čtenářství jedenáctiletých. Plzeň: Aleš Čeněk, s.r.o. 2004. ISBN 80-86898-01-6.
(17) Lederbuchová, Ladislava. Literatura ve škole. Plzeň: Západočeská univerzita, 2010.
(18) MANGUEL,A.: Dějiny čtení. Brno: Host, 2007. ISBN 978-80-7294-231-2.
(19) Moldanová, Dobrava. „Proč a jak studovat dějiny (české) literatury“. Český jazyk a literatura 51, 2000/2001, č.5–6, s. 141–146.
(20) Moldanová, Dobrava. „Víme, proč učit literaturu?“ Český jazyk a literatura 56, 2005/2006, č. 2, s. 53–55.
(21) Nezkusil, Vladimír.Nástin didaktiky literární výchovy: (čtyřletá gymnázia a vyšší třídy víceletých gymnázií): z praxe pro praxi. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2004.
(22) PENNAC, D.: Jako román. Praha: Mladá fronta, 2004. ISBN 80-204-1140-2.
(23) PISA Koncepční rámec čtenářské gramotnosti. Praha: ČŠI. [online] [cit. 2020-13-09]. Dostupné z www: <https://1url.cz/Dz4UO>
(24) POLÁKOVÁ, I., BĚLINOVÁ E., INGROVÁ, A. S knihou po škole: školní čtenářské kluby. Praha: Nová škola, 2014. ISBN 978-80-905807-0-1. [online] [cit. 2020-13-09]. <https://1url.cz/tz4UY>
(25) PRÁZOVA, I. České děti a mládež jako čtenáři 2017. Brno: Host, 2018.
(26) PRÁZOVA, I. České děti jako čtenáři. Brno: Host, 2014.
(27) ŠAFRÁNKOVÁ, K. a kol.: Metodika čtenářství. Praha2012. (materiál vzniklý v rámci projektu Jak efektivně vyučovat průřezová témata a zároveň rozvíjet čtenářství.) [online] [cit. 2020-13-09]. Dostupné z www: <https://www.varianty.cz/download/docs/64_metodika-c-tena-r-stvi.pdf>
(28) ŠAFRÁNKOVÁ, K.: Záznamy o četbě, které se osvědčily. Kritické listy [online] roč. 2006, č. 24, s. 16-18.
(29) ŠLAPAL, M., KOŠŤÁLOVÁ, H. A HAUSENBLAS, O. Sborník pozoruhodných textů. Nový Jičín: KVIC 2012. [online] [cit. 2020-13-09]. Dostupné z www: <http://www.kvic.cz/aktualita/2372/Sbornik_pozoruhodnych_textu>
(30) ŠLAPAL, M., KOŠŤÁLOVÁ, H. A HAUSENBLAS, O. Metodika rozvoje čtenářství a čtenářské gramotnosti. Nový Jičín: KVIC 2012. [online] [cit. 2013-18-09]. Dostupné z www: <http://www.kvic.cz/aktualita/2370/Metodika_rozvoje_ctenarstvi_a_ctenarske_gramotnosti>.
(31) Trávníček, Jiří. Česká čtenářská republika: generace, fenomény, životopisy. První vydání. Brno: Host, 2017.
(32) Trávníček, Jiří. Rodina, škola, knihovna: náš vztah ke čtení a co ho ovlivňuje (2018). První vydání. Brno: Host, 2019.
(33) VALA, J. Didaktika literatury. Vybrané kapitoly pro učitele základní školy. Olomouc: Hanex, 2017. Dostupné z WWW: <http://kcjl2.upol.cz/vala/ndkl/oporandkl.pdf>
(34) VALA, J., FIC, I. Poezie a mladí čtenáři (výzkum recepce konkrétních básní). Olomouc: Hanex, 2012.
(35) VĚŘÍŠOVÁ, I. a kol.: Kudy vede cesta ke čtenáři? (Rozvoj dětského čtenářství na druhém stupni ZŠ). Praha 2007 [online]. Dostupný z WWW: <https://1url.cz/qMZZr>. ISBN 978-80-254-0669-4.
(36) Wolfová, Maryanne. Čtenáři, vrať se. Brno: Host, 2020.
Portály zabývající se čtením a čtenářskou gramotností a zásadní školské dokumenty:
(1) International Reading Asociation.[online] [cit. 2009-18-09]. Dostupné z www:
(2) Kritická gramotnost [online] [cit. 2016-13-10]. Dostupné z www: http://www.kellnerfoundation.cz/pomahme-skolam-k-uspechu/projekt/pedagogicke-inspirace/casopis-kriticka-gramotnost
(3) Metodický portál RVP [online] [cit. 2009-18-09]. Dostupné z www: <http://rvp.cz >
(4) RVP pro ZV [online] [cit. 2009-18-09]. Dostupné z www: <http://rvp.cz/informace/dokumenty-rvp/rvp-zv >
(5) RVP pro gymnázia [online] [cit. 2009-18-09]. Dostupné z www: <http://rvp.cz/informace/dokumenty-rvp/rvp-g>
(6) RVP pro střední školy [online] [cit. 2009-18-09]. Dostupné z www:
< http://www.nuov.cz/ramcove-vzdelavaci-programy >
|
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Ondřej Hník, Ph.D. (11.09.2017)
Seminář je obecně zaměřen na čtenářství a jeho rozvoj (převážně na 2. stupni ZŠ). Studenti mapují své vlastní čtenářství, které je předpokladem pro to, aby mohli rozvíjet čtenářství u druhých (u svých žáků). Učí se rozlišovat mezi čtenářskou strategií a dovedností a dozvědí se, jak žáky vést při osvojování čtenářských strategií. Seznamují se s výsledky mezinárodních výzkumů zaměřených na čtenářskou gramotnost. V odborné literatuře se poučí se o čtenářství pubescentních žáků, snaží se zorientovat v jejich čtenářských preferencích (čtou konkrétní tituly). Studenti si v semináři vyzkoušejí několik metod, které podporují rozvoj čtenářství, použité metody společně reflektují. Interpretují texty z didaktického hlediska, pojmenovávají jejich didaktický potenciál. Diskutují nad základními kurikulárními dokumenty. Promýšlejí, jak (v jaké míře) by v literární výchově měly být zastoupeny její jednotlivé složky. Studenti jsou rovněž v rámci semináře vyzváni k návštěvě hodin literární výchovy na 2. stupni ZŠ; jejich zkušenosti se potom na semináři sdílejí a reflektují. Na tento typ práce dále navazuje v kurzech Didaktika literatury II. a III. práce s tzv. souborem kvalit učitelovy práce. |
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Ondřej Hník, Ph.D. (11.09.2017)
Zápočet bude udělen za aktivní a pravidelnou účast v semináři a za odevzdání úkolů, které vyplynou z náplně semináře. Počet možností získat zápočet: 3. |