Úvodní kurs didaktiky dějepisu je věnován formálním a teoretickým rámcům výuky dějepisu a také praktickým otázkám metodickým. Studenti se seznamují se moderními metodami konstruktivistické výuky dějepisu, s učebnicemi a s pomůckami, které lze při výuce dějepisu využít. Studenti se také v hrubých obrysech seznamují s legislativními rámci výuky dějepisu (školský zákon, kurikulum) a jejich praktickou aplikací (školní vzdělávací plán, tematický plán, přípravy, evaluace). Cílem kursu je uvést studenty do problematiky výuky dějepisu jak po praktické, tak po teoretické stránce. Studenti si prohloubí a systemizují poznatky získané orientační praxí.
Témata: 1. Proměny výuky dějepisu ve 20. století 2. Kurikulární reforma a legislativa ve škole 3. Pracujeme na tematickém plánu 4. Pomůcky ve výuce dějepisu 5. Virtuální hospitace I 6. Virtuální hospitace II 7. Školní historický pramen 8. Výuka v exteriéru: vycházka, exkurze 9. Výuka v exteriéru: muzeum 10. Učebnice dějepisu 11. Pracujeme na přípravě na hodinu
Poslední úprava: PhDr. Hana Havlůjová, Ph.D. (13.01.2023)
The introductory course in history didactics is dedicated to the formal and theoretical frameworks of history teaching as well as practical methodological issues. Students become familiar with modern methods of constructivist teaching of history, with textbooks and aids that can be used in teaching history. Students also become familiar with the legislative framework of history teaching (school law, curriculum) and their practical application (school education plan, thematic plan, preparations, evaluation). The aim of the course is to introduce students to the issues of teaching history both from a practical and a theoretical point of view. Students deepen and systematize the knowledge gained through orientation practice.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Hana Havlůjová, Ph.D. (13.01.2023)
Cílem kursu je uvést studenty do problematiky výuky dějepisu jak po praktické, tak po teoretické stránce. Studenti si prohloubí a systemizují poznatky získané orientační praxí.
Deskriptory
Poslední úprava: Kateřina Entnerová, DiS. (30.01.2023)
HUNT, Martin (ed.): A practical guide to teaching history in the secondary school. Routledge, 2006.
VAŠUTOVÁ, J.: Být učitelem. Co by měl učitel vědět o své profesi, 2007,
PETTY, G.: Moderní vyučování, Praha, Portál 2002
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Hana Havlůjová, Ph.D. (13.01.2023)
Témata: 1. Proměny výuky dějepisu ve 20. století 2. Kurikulární reforma a legislativa ve škole 3. Pracujeme na tematickém plánu 4. Pomůcky ve výuce dějepisu 5. Virtuální hospitace I 6. Virtuální hospitace II 7. Školní historický pramen 8. Výuka v exteriéru: vycházka, exkurze 9. Výuka v exteriéru: muzeum 10. Učebnice dějepisu 11. Pracujeme na přípravě na hodinu
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Hana Havlůjová, Ph.D. (13.01.2023)